Prin introducerea decontării directe obligatorii la RCA, consumatorul de asigurări va fi responsabilizat să aleagă un asigurator de calitate și va avea mai multe drepturi, în cazul unui accident, putând să se adreseze fie asiguratorului terțului vinovat de producerea accidentului, fie propriului asigurator RCA, susține marți Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Transportatorii admit că prețurile ar putea crește, dar spun că majorarea nu ar trebui să fie mai mult de 8-10%, și că în lipsa acestei măsuri numărul proceselor în instanță și al reclamațiilor va crește în continuare.
Potrivit COTAR, aceste noi prevederi legale, care ar trebui să intre în vigoare cât mai curând, cumulate cu măsuri ferme de sancționare a societăților de asigurări care încalcă legea, sunt absolut necesare în piața de asigurări.
- „Suntem conștienți de faptul că această decontare directă poate conduce la o majorare a prețului RCA, dar această majorare nu are voie să depășească 8-10% față de tariful de referință al RCA, calculat semestrial de către un auditor independent. Să nu uităm că frecvența daunelor a scăzut cu peste 30% în 2020 față de 2019 și continuă să fie scăzută și la început de 2021, astfel că o scumpire mai mare de 8–10% nu se justifică. Eventuale îmbunătățiri ale dispozițiilor noii OUG privind decontarea directă obligatorie vor putea fi aduse prin norme de aplicare emise de către ASF.
- Cu toții cunoastem disfuncționalitățile majore existente pe piața de asigurări, iar introducerea decontării directe în legislația RCA reprezintă una dintre soluțiile care pot împiedica un dezastru în cazul unui faliment printre cei doi coloși ai asigurărilor RCA din România care dețin deja peste 70% din întreaga piață și care arată din ce în ce mai fragili. Problemele constatate la acești mari asiguratori RCA, reclamați de zeci de mii de persoane păgubite, ne amintesc de situația fostelor societăți ASTRA și CARPATICA, înainte de a intra în faliment.„, a declarat marți Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Schimbările RCA la decontarea directă ar putea fi inutile și costisitoare: Cât costă acum acest serviciu și ce pericol este în proiectul de OUG inițiat de autorități
Prețul cel mai mic este principalul criteriu de care țin cont românii la încheierea unei asigurări RCA și acesta este și motivul pentru care City Insurance și Euroins au milioane de clienți (75% din total piață). În același timp cele două societăți sunt și cele mai reclamate când vine vorba să acorde despăgubiri în cazul unui accident. Pentru a rezolva aceste probleme, autoritățile vor să introducă decontarea directă obligatorie, un serviciu care acum este opțional și scump, dar care permite unui păgubit care și-a asigurat mașina la un asigurător mai serios, să i se adreseze acestuia pentru a-și recupera prejudiciul. O prevedere din proiectul de OUG inițiat de autorități ar face însă inutil și costisitor tot acest demers.
HotNews.ro a solicitat unui broker de asigurări să facă o calculație de prețuri RCA la fiecare asigurător în care să se vadă cât ar costa polița RCA cu și fără serviciul de decontare directă. Decontarea directă poate dubla prețul unei polițe RCA: Chiar și așa tot City Insurance și Euroins au printre cele mai mici prețuri. Pentru calculația de prețuri RCA am luat cazul unui șofer de 33 de ani cu clasa de bonus-malus B8, care conduce o mașină Volkswagen Polo, fabricat în anul 2000, cu o capacitate cilindrică de 1390 cmc și putere de 44 kw.