- Cei peste 300 de elevi care își derulează programul de practică la Schaeffler România continuă să învețe meserie online
- Trainerii și formatorii din Centrul de Formare Profesională din Schaeffler România au identificat instrumente interactive de a lucra de la distanță cu elevii
- Adaptarea și colaborarea online continuă și în 2021 – două concepte care prind contur și în universul elevilor de școală profesională
Cursurile online se derulează după același program ca atunci când elevii ar fi fost prezenți în Centrul de Formare Profesională din Schaeffler România.
Elevii care își derulează perioada de practică în Centrul de Formare din Schaeffler România continuă și în 2021 cursurile în mediul online, unde au șansa să-și dezvolte abilitățile profesionale și de la distanță, prin intermediul platformelor interactive propuse de traineri care oferă chiar și condiții simulate de practică.
Elevii școlii profesionale și școala online
Odată cu noile măsuri de protecție luate la nivel național, activitatea didactică a trecut în mediul online. Pentru elevii Campusului Tehnic Brașov (CTB) totul a devenit o provocare, căci „normalul” cu care erau obișnuiți a dispărut. Dar, iată că timpul a dovedit-o și se poate, o meserie se poate învăța și online.
Pasul 1: adaptarea la noul format de învățare
Formatorii din Centrul de Formare Profesională (CFP) din Schaeffler România și-au adaptat planificarea întregului an școlar și au căutat continuu modalități de predare și de dezvoltare a cunoștințelor și abilităților elevilor, prin intermediul platformelor digitale. Înainte însă de orice, i-au pregătit pe elevi pentru „noul normal” și adaptarea la noul format de învățare: utilizarea corectă a dispozitivelor (telefon / tabletă), le-au oferit sprijin în ceea ce privește conectarea ușoară la rețea, dar și cum pot accesa cât mai simplu platformele necesare, de acasă.
Pasul 2: utilizarea noilor tehnologii – de data aceasta de acasă
Pe lângă partea teoretică a cursurilor, unde elevii învață noile tematici pe baza anumitor tutoriale online, realizate pas cu pas de formatori, când vine vorba de practică, lucrurile devin și mai atrăgătoare. Fiecare elev are șansa să lucreze pe un simulator tehnic, care a fost identificat de traineri în această perioadă și care redă unu la unu utilajul pe care elevii îl cunosc din Centru. Simulatorul este bine reprezentat, având aceleași caracteristici ca mașina reală, astfel elevii au ocazia să învețe prin eroare, fiind eliminate riscurile de deformare a pieselor sau chiar cele fizice, de accidentare.
De asemenea, pe lângă acest simulator, instructorii mai utilizează și alte aplicații digitale, precum sunt cele de măsurări electrice, cele de acționări pneumatice / electropneumatice și electronică digitală sau cele ce redau utilizarea AMC-uri (șubler, micrometru, cale plan paralele) cu scopul de a-i familiariza și mai mult pe copii cu adevăratele unelte și mecanisme pe care le vor utiliza în activitatea lor profesională.
Pasul 3: despre dezvoltare profesională și personală
Dezvoltarea profesională a elevilor este o prioritate pentru Schaeffler România, dar dincolo de asta și dezvoltarea personală și oferirea de sprijin în depășirea anumitor situații mai dificile, pe care elevii le întâmpină în acest context, îi transformă pe instructorii din CFP, din profesori în mentori. Pentru a menține contactul cât mai deschis și apropiat cu toți elevii, chiar și de la distanță și pe final de semestru în 2021, echipa CFP apelează la acțiuni de dezvoltare personală, menite să contribuie la creșterea stimei de sine, creșterea încrederii în propriile forțe și dezvoltarea de abilități de comunicare, inclusiv în mediul digital.
Instructorii din Centrul de formare Schaeffler România ne spun:
„Se poate învăța meserie și online, dar nu pe termen lung, căci nu poate conduce la performanțe și asta pentru că nimic nu se compară cu experiența reală a elevilor de a lucra cu utilajul, materia primă, piesele finite etc, dar cred că este o soluție care ne ajută să ne orientăm mult mai mult pe dezvoltarea altor abilități și aprofundarea cunoștințelor teoretice, precum și cum putem învăța din greșeli.” – Bogdan Brînzoi
„Chiar dacă traversăm o perioadă dificilă, adaptarea, creativitatea, colaborarea și lucrul îndeaproape cu elevii, precum și implicarea părinților mult mai mult decât până acum în procesul de învățare, aș putea spune că ne-au caracterizat ultimele luni de școală.” – Ion Florian
„Școala online a fost și este și pentru noi o provocare, care pare să crească în rândul elevilor nivelul de apreciere asupra școlii în sine și a activități pe care până acum câteva luni le derulam umăr lângă umăr” – Radu Mădălin
Părererile elevilor sunt:
„Aș da orice să revină la normal lucrurile și să merg la școală și în CFP la practică. Acum, ne adaptăm nu avem ce face și încercăm să ne menținem interesul la orele cu instructorii.” – Busuianu Eduardo-Daniel
„Îmi lipsesc colegii și chiar și profesorii. Îmi e dor de tot mediul acela, de mașini, de orele de practică în Centru, cu totul.” – Sava Cătălina
Sursa foto: Schaeffler
Și acum orele continuă online și chiar și de la distanță sunt prezentate elevilor cele mai reprezentative noțiuni din meseria pentru care se specializează.
Schaeffler România este una dintre locațiile de producție de top ale Grupului Schaeffler. Din 2002 compania produce în România, la Brașov, componente pentru industria auto și rulmenți grei pentru aplicații industriale. Într-una din cele mai mari fabrici din țară, cu aproximativ 5.000 de angajați, Schaeffler România este activă prin producție, dar și prin cercetare-dezvoltare în Engineering Center Schaeffler Romania. Mai mult, compania are o prezență foarte activă în mediul educațional, precum și prin proiecte de implicare socială.