Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prelungit până pe 5 februarie 2021 evaluarea singurei oferte depuse pentru revizuirea studiului de fezabilitate (SF) și proiectul tehnic (PT) al tronsonului Ploiești – Brașov din Autostrada București – Brașov. Asta după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a sugerat negocieri cu singurul ofertant pentru preluarea în contractul de proiectare a încă 5 kilometri de la Comarnic, scoși deja la licitație pentru construcție.
Luni, 18 ianuarie, trebuia să se încheie perioada de evaluare a singurei oferte depuse la licitația pentru completare/revizuire SF și PT al tronsonului Ploiești – Brașov din Autostrada București – Brașov. CNAIR a prelungit însă perioada de evaluare până pe 5 februarie, conform informațiilor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Decizia CNAIR vine după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat vineri anularea iminentă a licitației pentru construcția a cinci kilometri de autostradă la Comarnic și a sugerat trecerea acestora pe contractul de proiectare cu ofertantul înscris la licitația pentru SF și PT. „Referitor la Comarnic – Brașov, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic este pe cale de a fi semnat. Sunt niște discuții pentru că sunt cei cinci kilometri lipsă de la Comarnic. Ei au fost licitați într-o formă în care nu pot fi construiți. Acolo e o procedură care probabil nu poate ajunge la bun sfârșit, caz în care ar trebui niște ajustări contractuale. Ofertantul care a depus oferta de la Ploiești la Brașov să preia și acești cinci kilometri pentru proiectare. Sunt lucruri care s-au schimbat în teren la Comarnic, au apărut lucrări hidrotehnice, nodul nu se poate executa așa cum e făcut”, a explicat Cătălina Drulă într-o conferință de presă din 15 ianuarie 2021.
46 de luni pentru răstudierea și proiectarea celei mai așteptate autostrăzi
În noiembrie 2020, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit o ofertă la licitația pentru completarea/revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborarea Proiectului Tehnic necesare construcției tronsonului de autostradă Ploiești – Brașov, respectiv din partea Consitrans.
În cadrul Contractului vor fi realizate:
• Completarea/ Revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF);
• Elaborarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC) ;
• Elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE).
Valoarea estimată a contractului este cuprinsă în intervalul 48.802.551,33 – 57.674.833,39 lei fără TVA.
Durata contractului este de 30 luni pentru Completare/Revizuire Studiu de fezabilitate și de 16 luni pentru elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție. Autostrada Ploiești – Brașov, la al treilea contract pentru studiu de fezabilitate Cea mai așteptată autostradă din România este probabil și cea mai studiată. Pentru viitoarea șosea de mare viteză din Valea Prahovei, CNAIR a mai încheiat deja două contracte pentru studii de fezabilitate, conform informațiilor comunicate ECONOMICA.NET.
Tronsonul Ploieşti – Braşov a mai fost studiat în SF realizat pentru Autostrada Bucureşti-Braşov în anul 2001 şi revizuit în anul 2006. Firma care a realizat SF este SEARCH CORPORATION, potrivit CNAIR.
Autostrada Ploieşti – Braşov include secţiunea Comarnic – Braşov, pe care statul a încercat de trei ori să o construiască prin concesiune, însă fără succes.
Cea de-a patra tentativă inițiată de PSD, prin parteneriat public privat (PPP), a vizat întregul tronson Ploiești – Brașov și a fost anulată de guvernarea PNL de la începutul anului 2020.
Râșnov – Cristian, singura bucată realizată din Autostrada Ploiești – Brașov
Printre toate eșecurile legate de viitoare autostradă din Valea Prahovei, există și un aspect pozitiv. În decembrie 2020 a fost dată în circulație singura bucată realizată din această șosea, respectiv lotul dinspre Brașov, Râșnov – Cristian.
Ordinul de începere pentru contractul privind acest lot a fost emis în aprilie 2018. Așadar, asocierea câștigătoarea Alpenside – Specialist Consulting a proiectat și construit secțiunea de 6,3 km de autostradă și 3,56 km de drum de legătură în mai puțin de trei ani.
Cu toate că are doar 100 de kilometri, Autostrada Ploiești – Brașov a reprezentat o misiune imposibilă pentru fiecare guvern care s-a succedat la Palatul Victoria în perioada post-decembristă. Având în vedere termenele din contractul promovat de actuala guvernare (46 de luni), construcția celei mai așteptate autostrăzi ar putea fi demarată, într-un scenariu optimist, abia peste cinci – șase ani.