
Industria serviciilor de outsourcing a avut 131.000 de angajaţi în 2020, valoare similară cu cea înregistrată anul trecut, conform raportului anual al industriei de business services realizat de Asociaţia Business Services Leaders (ABSL).
Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro.
Salariile din industrie sunt în stagnare anul acesta, dar vor reveni pe un trend ascendent în viitor, cred reprezentanţii ABSL. „Salariile sunt în stagnare. Sunt companii care au accesat granturi de la stat sau au aplicat pentru şomaj şi evident că nu au crescut salariile, poate chiar le-au şi scăzut. Un număr mai restrâns de companii au ales să crească salariile anul acesta comparativ cu anul trecut. Pe termen lung, probabil că creşterile salariale nu vor mai fi atât de accelerate precum acum 10 ani, dar îşi vor relua trendul ascendent“, explică Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director al ABSL.
Conform datelor din raportul anual al ABSL şi KPMG, 57,4% dintre companiile din industria de outsourcing respondente se aşteaptă la creşteri ale numărului de angajaţi în următorii doi ani, 22,2% dintre ele se aşteaptă la o scădere a numărului de angajaţi, iar 20,4% spun că numărul salariaţilor nu se va schimba.
„Lumea este prudentă acum şi, deşi numărul actual de angajaţi va scădea ca urmare a automatizării, în următorii doi – trei ani sunt convins că vor fi aduse noi locuri de muncă pe piaţă pentru că majoritatea companiilor au planuri de creştere şi acest lucru va contrabalansa scăderea cel puţin parţial. Eu cred că în viitor va reîncepe creşterea în sectorul nostru“, explică şi Ciprian Dan, preşedintele ABSL.
Pe fondul pandemiei, a reevaluării costurilor şi al automatizării, companiile chestionate consideră că numărul de angajaţi este posibil să scadă cu până la 4,5% până la finalul lunii iunie 2021.
„Înainte de pandemie, cea mai mare provocare pentru firmele din industrie era legată de forţa de muncă bine pregătită. Toate discuţiile legate de dezvoltarea industriei aveau ca punct central recrutarea şi reţinerea talentelor. Rata medie a plecărilor din companie a fost de 22% pentru perioada 2017 – 2019. Pentru perioada ianuarie – iulie 2020, rata medie a plecărilor din companii a fost de doar 12%”, spune Ciprian Dan.
„2020 a fost un an bun pentru noi, dar și pentru întreaga industrie a serviciilor de afaceri, așa cum reiese din studiul ABSL. Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro. Cele mai importante realizări, din punct de vedere organizatoric, pentru filiala pe care o avem în Brașov au venit de la departamentul de HR. Câștigarea unor clienți noi a dus și la angajarea a 400 de oameni în acestă perioadă. Perioada carantinei, dar și cea de acum, au reprezentat provocări reale pentru departamentul nostru de HR. Înainte de pandemie, tot personalul lucra de la birou. Majorel România a fost prima țară din grup care a reușit într-o perioadă de câteva săptămâni să implementeze telemunca. Studiul pe care l-am făcut recent în rândul angajaților noștri ne-a arătat că își doresc în 2021 un sistem de muncă felxibil care să combine munca de acasă cu cea de la birou. Conform estimărilor ABSL, în Brașov activează în domeniu peste 20 de companii având aproximativ 3500 de angajați. Brașovul a devenit o destinație atractivă pentru sectorul de Business Services datorită studenților și absolvenților cu deprinderi tehnice și abilități lingvistice, a existenței unui centru universitar, a poziționării geografice centrale, a costurilor mai scăzute față de alte locații și a condițiilor foarte bune de trai”, spune Daniela Micușan, General Manager al companiei brașovene Majorel România. .
În ceea ce priveşte impactul pandemiei asupra cifrei de afaceri realizată în 2020, 69% dintre participanţii la studiu au declarat că cifra lor de afaceri va fi similară cu cea din 2019, 17% dintre companiile respondente au estimat o scădere a cifrei de afaceri cuprinsă între 5% şi 30%, iar 14% dintre companii aşteaptă o creştere a cifrei de afaceri cu procente cuprinse între 5 şi 50%.
„Actualul context este favorabil României şi industriei serviciilor de afaceri. La nivel global, companiile îşi regândesc structura de costuri şi îşi refac strategiile de externalizare a serviciilor, România fiind în topul opţiunilor de relocare. Pe termen mediu, industria din România poate înregistra creşteri anuale între 5 – 10%. În plan economic, criza declanşată de Covid-19 reprezintă cea mai mare provocare din ultimii 20 de ani. Majoritatea companiilor speră ca economia şi business-ul să îşi revină în 2021. 19% dintre companiile chestionate cred că industria îşi va reveni în Q1 din 2021, 19% în Q2, 5% dintre companiile chestionate – în Q3 şi 5% – în Q4. 37% dintre companiile chestionate nu pot estima când îşi va reveni industria sau economia”, explică Ciprian Dan.
Printre efectele pandemiei asupra business-ului, companiile enumeră scăderea cererii externe (39%), impactul pandemiei asupra operaţiunilor clienţilor (33%), căutarea unor arii noi de business (33%), creşterea cererii externe (30%), planuri globale de restructurare (27%), achiziţii (3%). Procentul total depăşeşte 100% pentru ca firmele au avut posibilitatea să selecteze mai multe variante.
Telemunca a devenit principala opţiune a companiilor în această perioadă, dar a arătat şi limitările legate de socializare, interacţiune şi colaborare. Astfel, 82% dintre companiile chestionate au declarat că îşi vor păstra spaţiile de birouri.
În ceea ce priveşte sprijinul acordat de către autorităţi, 20% dintre companii au aplicat pentru şomaj tehnic, 11% au primit ajutor de la stat, 11% – scutiri de taxe, 6% – amânarea plăţii impozitelor şi 6% au accesat granturi UE/ fonduri europene. 38% dintre companii nu au beneficiat de niciun sprijin din partea statului.
Din cauza măsurilor de siguranţă a angajaţilor, companiile nu pot avea echipe mari care lucrează de la birou, de aceea s-au orientat către un sistem de muncă hibrid. Circa 48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid, 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca nu este o alternativă viabilă.
Cele mai importante oraşe pentru industria de business services sunt Bucureşti, Timişoara, Cluj, Iaşi, Braşov şi Sibiu.
Studiul asupra evoluţiei industriei de servicii de business este publicat de ABSL în colaborare cu KPMG şi a fost realizat în perioada iulie – octombrie 2020. Eşantionul este de 59 de companii care activează la nivel naţional.
2020 a fost un an bun pentru noi, dar și pentru întreaga industrie a serviciilor de afaceri, așa cum reiese din studiul ABSL. Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro.
Cele mai importante realizări, din punct de vedere organizatoric, pentru filiala pe care o avem în Brașov au venit de la departamentul de HR. Câștigarea unor clienți noi a dus și la angajarea a 400 de oameni în acestă perioadă.
Perioada carantinei, dar și cea de acum, au reprezentat provocări reale pentru departamentul nostru de HR. Înainte de pandemie, tot personalul lucra de la birou. Majorel România a fost prima țară din grup care a reușit într-o perioadă de câteva săptămâni să implementeze telemunca. Studiul pe care l-am făcut recent în rândul angajaților noștri ne-a arătat că își doresc în 2021 un sistem de muncă felxibil care să combine munca de acasă cu cea de la birou.
Conform estimărilor ABSL, în Brașov activează în domeniu peste 20 de companii având aproximativ 3500 de angajați. Brașovul a devenit o destinație atractivă pentru sectorul de Business Services datorită studenților și absolvenților cu deprinderi tehnice și abilități lingvistice, a existenței unui centru universitar, a poziționării geografice centrale, a costurilor mai scăzute față de alte locații și a condițiilor foarte bune de trai.