După ce în aprilie 2017 au reușit să identifice metoda pentru a plăti RCA la tarife aproape fără precedent de mici, transportatorii din industria transporturilor de marfă, unul dintre cei mai mari angajatori la nivel național, sunt iar puși în fața unei scumpiri a asigurării, conform datelor analizate de Economica.net.
Perspectiva exploziei prețurilor, care a urmat falimentelor Astra Asigurări și Carpatica Asig, în 2015-2016, este prea apropiată pentru ca o nouă scumpire, deși încă incomparabilă cu cele la care am asistat în trecut, să nu stârnească reacții aprinse, după cum reiese din declarațiile venite de la reprezentanții a două dintre organizațiile industriei transporturilor, una dintre ele devenită între timp și purtător de cuvânt al industriei reparațiilor de vehicule. Augustin Hagiu, președintele FORT, anunță abrupt că ASF și service-urile sunt vinovate pentru scumpirile care, în opinia sa, nu se vor opri aici. COTAR îl contrazice pe Hagiu și îi amintește că un camion comite, în medie, de patru ori mai multe accidente decât un autoturism. Hagiu spune chiar că se pregătește să scoată oamenii în Piața Victoriei, pentru a protesta împotriva scumpirilor, așa cum s-a mai întâmplat și în 2015-2016.
La modul concret, pentru un camion de peste 16 tone prețul asigurării RCA a crescut de la 5.500 de lei la 5.950 de lei, pentru orice vehicul încadrat în clase de bonus de la B0 la B4. Pentru celelalte patru categorii de bonus, prețurile vor fi calculate în sistem (evident, la un nivel mai redus), ca și pentru categoriile de malus, unde tarifele vor fi mai mari. Noua ofertă a fost înaintată principalelor organizații ale transportatorilor și presupune ca vehiculele să fie asigurate la City Insurance. Este, de altfel, o continuare a unei colaborări care a început în aprilie 2017 și care a dus, practic, la o poziție de semimonopol pentru liderul pieței, pe acest segment. Dacă în ceea ce privește vehiculele fără scop comercial City Insurance are un concurent redutabil ca ofertă de preț (Euroins), la camioane și mai ales la cele care efectuează curse internaționale (adică majoritatea) City Insurance joacă aproape singur. Doar Omniasig și Alianz Țiriac mai au portofolii relativ decente, însă aceste două companii se orientează mai ales către camioanele luate în leasing de la parteneri ai companiei sau către firme de transport al căror istoric le este foarte cunoscut și cu care lucrează de mai multă vreme pe alte linii de asigurare, mai profitabile decât RCA. Mai țintesc și camioane care aparțin unor firme al căror obiect de activitate nu trece de granița României, dar acestea sun puține ca pondere în total.
Conform estimărilor oferite Economica.net de specialiști din piață, din cele circa 187.000 de camioane (nr. cap tractor) înregistrate în România, cel puțin 100.000 au RCA la City Insurance. Prin brokeri, compania are înțelegeri cu cele mai mari organizații ale transportatorilor: FORT, UNTRR, COTAR. În aceste condiții, orice mișcare făcută de City Insurance este decisivă pentru întreaga piață, mai ales că, dacă ar crește semnificativ prețurile, ar fi urmată cel puțin proporțional și de ceilalți asigurători, foarte prudenți când vine vorba de asigurat camioane.