Stiri Brasov, Turism

HotNews: Brașov – București, o istorie a călătoriei cu trenul/ Granițe din vechime, progrese, probleme și rarele momente în care trenurile au atins 200 km/h

Trenurile circulă de peste 140 de ani între Brașov și București și foarte multe s-au schimbat.

Primele trenuri făceau și peste 7 ore, staționând mult la Predeal, care pe atunci era oraș de frontieră. Cel mai rapid tren a parcurs acum cinci ani în sub două ore distanța dintre Brașov și București, însă era doar un test.

Cele mai rapide trenuri de pasageri au circulat la finalul anilor ’70, timpul de parcurs fiind cu 20-30 de minute mai scurt decât azi.

O rută populară unde trenul poate câștiga în ”lupta” cu mașina

București – Brașov este unul dintre puținele tronsoane de cale ferată unde trenul chiar poate câștiga lupta cu mașina, mai ales în week-end când sunt blocaje „monstru” pe DN1. Sunt patru companii care au trenuri între cele două orașe și nu mai sunt întârzierile de acum 5-10 ani. În plus, de la începutul anului CFR Călători face suplimentări de vagoane în week-end-urile aglomerate.


Pe 21 ianuarie 2015 un tren de probă cu cinci vagoane a parcurs distanța dintre București și Brașov în sub două ore, premieră pentru tronsonul de pe magistrala 300. Locomotiva a fost un model Softronic “Transmontana” 480-001, iar recordul de 118 minute a fost realizat pe relația Brașov-București când trenul a rulat fără oprire.
La dus au fost efectuate 3 opriri: la Ploieşti Vest, la Câmpina (oprire neprevăzută de 6 minute) şi la Sinaia. În total, durata călătoriei a fost de 2 ore şi 13 minute, cu un timp efectiv de circulaţie de 2 ore şi 5 minute. La întors, trenul a circulat fără oprire, timpul de circulaţie fiind de doar 1 oră şi 58 de minute.

Acum sunt 29 de trenuri pe sens în fiecare zi între cele două orașe: 20 de la CFR Călători, 4 de la Regio Călători, 3 de la Softrans și două de la Astra Transcarpatic. Cel mai rapid este IR 346 care face 141 de minute de la București la Brașov, iar cel mai lent este RE 3008 care face 4 ore fără 4 minute de la Brașov spre Capitală. Sunt uriașe diferențele între cea mai rapidă porțiune, București – Ploiești unde vitezele medii ating 100 km/h – și cea mai lentă: Predeal – Brașov, cu viteze medii de 45 km/h.


Între Brașov și București sunt 166 km și trenurile circulă de aproximativ 140 de ani. Până la Unirea din 1918, Predeal era oraș de frontieră al Regatului României, iar Brașovul era în Ungaria. Trenurile stăteau și peste o oră la graniță, iar controalele erau stricte.
Multe s-au schimbat într-un secol și jumătate: spre exemplu până în 1940 a existat un tunel la Posada, dar s-a renunțat la el când s-a făcut dublarea liniei. Tunel a existat la Bușteni până în 1961, dar cu lucrările de electrificare traseul s-a modificat.

Au rămas cele două tuneluri (Predealul Mic și Predealul Mare). Tunelul Mare are 930 de metri lungime, iar cel mic, aproximativ 100 de metri. În ambele vitezele sunt mici, din cauza restricțiilor și a nevoii de reabilitare.


În ”Mersul Trenurilor” dinainte de 1918 se putea citi despre Brassó (Brașov), Derestye (Dârste) sau Felső-Tömös (Timișu de Sus). În Mersul Trenurilor de la 1906, drumul Predeal – București dura 4 ore cu ”trenul de plăcere Rang 3” No 39. Deși viteza medie era de 35 km/h, trenul atingea și 70 km/h între București și Ploiești.
Lucrurile s-au îmbunătățit, iar la 1934, trenul ”București – Paris Express”, care trimitea vagoane și la Amsterdam, făcea 2 ore și jumătate de la Predeal la București și sub 3 ore și jumătate pe întreg traseul Brașov – București. Trenurile personale făceau și 5 ore și jumătate.

Timpii au scăzut cu 5-10 minute în următorii ani, iar la 1939 un automotor Malaxa făcea doar 3 ore și 10 minute, iar cei 59 km dintre Ploiești și București erau făcuți în 48 de minute. Trebuie spus și că atunci toate trenurile opreau și la Timișu de Sus care era o stațiune turistică importantă. La doar 5 km, la Timișu de Sus, au fost ținuți în condiții bune în timpul războiului, prizonierii americani capturați după operațiunea de bombardament a rafinăriilor de la Ploiești.



Timpii de parcurs au scăzut în continuare, iar în 1961, anul în care au început lucrările de electrificare, câteva trenuri făceau și sub 3 ore. Pe atunci, Brașovul se numea Orașul Stalin și existau stații în plus spre Predeal. Una era Breiner Bella, la 2 km de gara Brașov și 4 km de Dârste, iar o haltă exista și la Dâmbu Morii, la 2 km de Dârste. Aceste două halte nu mai existau în 1970. Din 25 decembrie 1960 Brașovul și-a primit înapoi numele.


Cât făceau cele mai rapide trenuri între Brașov și București
1885: Aproximativ 7 ore
1934: 3 ore și 26 minute
1939: 3 ore și 10 minute
1960: 2 ore 45 minute
1970: 2 ore și 13 minute
1978: 2 ore și 3 minute
1981: 2 ore și 22 minute
1989: 2 ore și 35 minute
1994: 2 ore și 30 minute
1998: 2 ore și 22 minute
2005: 2 ore și 22 minute
2008: 2 ore și 37 minute
2014: 2 ore și 24 minute
2020: 2 ore și 21 minute
2021: 2 ore și 11 minute?

În 1978 parcursul celui mai rapid tren Brașov – București era de 123 de minute pentru rapidul nr 26 ”Decebal”: Brașov (15.57) Predeal (16.22 – 16.27) Ploiești Vest (17.22 – 17.24) – București Nord (18.00). La fel de bun era și rapidul 36 care pleca din Brașov la 20.47 și ajungea la 22.50 în Gara de Nord.


Un alt tren foarte iute făcea 128 de minute, acceleratul 316, iar câteva personale făceau sub 3 ore, în timp ce după 2000 mai multe personale aveau nevoie chiar și de peste 4 ore.
În 1970, Rapidul 35 ”Transilvania pleca din București la 13.27, oprea doar la Ploiești Vest și la Predeal și sosea la 15.40 la Brașov. Perechea sa, Rapidul 36 pleca de la Brașov la 3.23 și ajungea la București la 5.38 (un total de 135 de minute).

În 1978 rapidul 35 făcea 2 ore și 12 minute de la București la Brașov, o mare diferență față de prezent din cauza tronsonului Predeal – Brașov unde calea ferată era în stare extrem de bună și trenurile puteau face doar 24 de minute, în timp ce în prezent fac, în cel mai bun caz fac 35 de minute.


Deși sunt peste 30 de gări pe cei 166 km, trenurile IR opresc în general în doar 5-7 stații importante, dar au fost și exemple când trenurile București – Brașov au avut o oprire sau două. De exemplu, în 1998 trenul EC 46 ”Traianus” și perechea sa nr 47 opreau doar la Predeal și deci rula 140 km fără oprire de la București (106 minute). În 1994 trenul expres 88/37 Brașovia nu oprea nicăieri între București și Sinaia (90 de minute).


Lucrările de reabilitare au demarat în 2002 pe tronsonul București – Câmpina și s-au încheiat în 2004, iar lucrările pe tronsonul Câmpina–Predeal s-au finalizat în decembrie 2011. Trebuie spus că și după reabilitare, pe distanța de viteză București – Câmpina timpii erau mai buni la finele anilor ’70 decât au fost în ultimii ani. De exemplu, acum cele mai rapide trenuri fac exact o oră pe cei 92 km dintre Câmpina și București, iar în urmă cu 42 de ani cele mai rapide trenuri făceau 56 de minute pe o linie care și atunci era modernizată.



Din decembrie 2020 ar putea să intre în ”Mers” un tren mai rapid între Brașov și București, un tren care să facă 2 ore și 11 minute și să nu oprească decât la Predeal. Informația reiese dintr-o variantă a viitorului Mers al Trenurilor publicată pe forumul Asociației Pro Infrastructură. Trenul ar face sub 95 de minute pe cei 140 km dintre Predeal și București.

Cum s-a construit linia – Câteva etape complicate

După 1873, atât în Principatele dunărene, cât și în Ardeal și Banat, rețelele feroviare prinseseră contur, dar rămânea o imensă problemă de rezolvat: pe unde să se facă joncțiunile, practic legăturile feroviare dintre România și Austro – Ungaria. Exista varianta sudica, spre Banatul austriac și varianta centrală, pe la Predeal, acestea fiind singurele luate cu adevărat în serios, chiar dacă a mai existat și o variantă de compromis – Valea Oltului, susținută de negustorii din zona Sibiului.

Orșova, în sud, la graniță, avea cale ferată de două decenii, iar în Ardeal, Brașovul, aproape de granița româno-ungară, tocmai fusese legat de Oradea, și implicit de Viena, printr-o cale ferată terminată în 1873.


Guvernul de la București prefera legătura sudică, iar maghiarii doreau crearea unei conexiuni pe la Predeal și pentru asta au apelat la băncile germane pentru a pune presiune pe guvernul român.
Pentru că nu s-a ajuns la o înțelegere, s-a căzut de acord ca cele două conexiuni transfrontaliere să se deschidă simultan în patru ani, conform unei convenții de joncțiune din mai 1874. Părțile au căzut de acord și că sunt utile alte trei joncțiuni, dar nu au dat și termene pentru realizarea lor.

Cum s-a construit linia, cum descria Nicolae Iorga o călătorie la 1905 și cum figura drumul în cel mai celebru ghid turistic european, la 1911, despre electrificarea din anii ’60 și despre istoria orașelor de pe traseu citiți pe hotnews.ro

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Ultimele Articole

Luado Chocolate deschide, săptămâna viitoare, un magazin în Coresi Shopping Resort în urma unei investiții de 30.000 de euro
Luado Chocolate va deschide săptămâna viitoare cel de-al treilea magazin propriu. După locațiile din Poarta Schei nr.2 și cea din
Prioritățile CJ Covasna: Legarea județului de Aeroportul de la Ghimbav și Autostrada Brașov – Bacău
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Covasna, Tamas Sandor, are planuri mari după ce a câștigat al patrulea mandat. Acesta a anunțat
Pasajul Fartec este, deocamdată, tot la stadiul de „ridicare” a primului tronson din cele patru. Lucrare era programată, inițial, acum
Primul tronson din cele patru ale Pasajului Fartec ar fi trebuit predat „la cheie” acum mai bine de-o lună. Cum
Proiectarea parcării subterane din Centrul Civic, scoasă la licitație. Costul documentațiilor și al studiilor, estimat la 1,36 milioane de lei
Primăria Brașov face demersuri tehnice în vederea amenajării unei parcări subterane sub o parte a parcului din Centrul Civic. Proiectul
Aproape 100.000 de lei pentru asigurarea bunurilor de pe domeniul schiabil din Poiana Brașov
Primăria Brașov vrea să încheie o nouă poliță de asigurare pentru toate bunurile de pe domeniul schibail din Poiana Brașov,
Spațiu de co-working de 1.300 mp în Cartier Coresi
Ceetrus, dezvoltatorul Cartier Coresi – cel mai amplu proiect de regenerare urbană a României, a inaugurat un spațiu de co-working,
29 de brașoveni, internați la Terapie Intensivă. Alți 6.769 de pacienți au fost declarați vindecați
Instituția Prefectului informează că, potrivit datelor centralizate de Direcția de Sănătate Publică, situația epidemiologică privind COVID-19 în județul Brașov se
COVID-19: 97 de cazuri noi depistate la Brașov/ 3.855 de cazuri noi raportate la nivel național
Alte 3.855 de noi cazuri de coronavirus au fost raportate în ultimele 24 de ore în România. Bilanțul COVID-19 în
VIDEO Peste 400 de amenzi aplicate, ieri, de polițiști și jandarmi pentru nepurtarea măștilor în spațiile publice
În ultimele 24 de ore, sub autoritatea Instituției Prefectului, au fost desfășurate noi acțiuni de verificare a respectării măsurilor impuse
De mâine, ne întoarcem la starea de urgență: Municipiul Brașov a ajuns la o incidență COVID-19 de 2,99 la mia
Municipiul Brașov a ajuns astăzi, potrivit datelor Direcției de Sănpătate Publică, la o incidență cumulată a transmiterii COVID-19 la mia
Guvernul analizează reintroducerea restricțiilor de circulație pe timp de noapte, cu scopul limitării răspândirii epidemiei de SARS-CoV-2
Premierul Ludovic Orban a declarat, sâmbătă, că este în evaluare o eventuală măsură de restricţionare a circulaţiei pe timp de
În ultimele trei zile, 16 brașoveni au fost uciși de complicațiile COVID-19. Alți 524 de pacienți au fost declarați vindecați
Instituția Prefectului informează că, potrivit datelor centralizate de Direcția de Sănătate Publică, situația epidemiologică privind COVID-19 în județul Brașov se
COVID-19: 114 cazuri noi au fost depistate la Brașov, numărul îmbolnăvirilor urcând la 8.580/ În țară au fost raportate 4.761
Până astăzi, 24 octombrie, pe teritoriul României, au fost confirmate 205.793 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID
Polițiștii și jandarmii au dat, și ieri, aproape 300 de amenzi pentru lipsa măștilor în spații publice și au întocmit
Echipe mixte formate din polițiști din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov, polițiști locali, jandarmi, sub autoritatea Instituției Prefectului, au
Municipiul Brașov se apropie tot mai mult de scenariul roșu: incidență de 2,92 la mie
Direcția de Sănătate Publică a făcut publică incidența cumulată COVID-19 pe ultimele 14 zile. Județul Brașov a ajuns la un
De luni, și Colegiul Național „Andrei Șaguna” intră în online. Au fost confirmate 3 cazuri de COVID-19
3 cazuri de infectare cu Covid au fost confirmate, la Colegiul Național „Andrei Șaguna”, al treilea rezultat venind chiar astăzi.
Brățările de panică, utilizate în peste 500 de situații de urgență de către vârstnicii brașoveni. Direcția Socială continuă distribuția kit-urilor
Direcția de Asistență Socială Brașov continuă distribuirea kit-urilor în cadrul proiectului „Bunicii în siguranță – Sistem de teleasistență” către persoanele
Polițiștii și jandarmii au dat, din nou, peste 300 de amenzi pentru nepurtarea măștii în locuri publice și au întocmit
În ultimele 24 de ore, sub autoritatea Instituției Prefectului Județului Brașov, au fost desfășurate noi acțiuni de verificare a respectării
Tinerii care i-au șutit cardul unui făgărășean au fost prinși, după ce imaginile surprinse de o cameră de suraveghere au
În urma publicării în mass-media a imaginilor surprinse de o cameră de supraveghere cu doi tineri care au furat cardul
Școala 11 trece la lecții exclusiv online timp de două săptămâni
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Braşov a adoptat astăzi o hotărțre, prin care Școala Gimnazială nr.11 „Ștefan Octavian Iosif”