
La nivelul județului Brașov au fost emise, în intervalul 1 ianuarie – 3 septembrie 2020, 1.444 titluri de proprietate. Cea mai sensibilă problemă privind aplicarea legilor fondului funciar o reprezintă în schimb faptul că la nivelul județului Brașov se înregistrează un deficit de aproximativ 4.000 ha teren agricol, necesar punerii în posesie a persoanelor validate de către Comisia Județeană Brașov, în baza legilor fondului funciar.
„Această suprafață a fost înscrisă pe anexa de despăgubiri 23, a H.G. nr.890/2005, în următoarele localități: Brașov, Predeal, Budila, Cincu, Cristian, Ghimbav, Feldioara, Hălchiu, Ormeniș, Prejmer, Șercaia, Sânpetru, Sâmbăta de Sus, Ungra, Viștea, Vulcan. Având în vedere faptul că în inventarul centralizat, întocmit în baza H.G. nr.401/2013, privind Normele de aplicare ale Legii nr.165/2013, cu modificările și completările ulterioare, o parte din localitățile care au înregistrate anexe cu despăgubiri au evidențiat și cereri nesoluționate, în urma analizării și soluționării favorabile a acestora suprafața din anexa de despăgubiri ar putea crește considerabil”, au explicat reprezentanții Prefecturii Brașov.
Prin Legea nr. 168 din 29 iunie 2015 au fost exceptate de la reconstituirea în natură suprafeţele de teren cu destinaţie agricolă indispensabile activităţii de cercetare-dezvoltare-inovare şi multiplicării materialului biologic vegetal şi animal, de utilitate publică.
Retrocedare în natură în alte localități cu excedent de teren
Astfel că, pentru cetățenii care aveau identificate vechile amplasamente în perimetrele institutelor de cercetare de pe raza județului Brașov, trebuie găsite soluții de retrocedare în natură, în alte localități cu excedent de suprafață de pe raza județului, potrivit principiului restituirii cu prevalență în natură, în caz contrar urmând ca și aceștia să fie înscriși pe anexa de despăgubiri.
Activitatea comisiilor locale de fond funciar este permanent în atenția Instituției Prefectului, acordându-se consultanță de specialitate ori de câte ori este solicitată.
Prin Ordin de prefect s-a dispus efectuarea de controale la comisiile locale de fond funciar din județ care înregistrează un procent mic de eliberare a titlurilor de proprietate sau ca urmare a reclamațiilor cetățenilor. Scopul controalelor a constat în deblocarea procesului de eliberare a titlurilor de proprietate, prin identificarea problemelor și recomandarea de soluții în conformitate cu legislația din domeniu, iar în cazuri excepționale s-au aplicat și sancțiuni contravenționale.
Totodată au fost organizate întâlniri permanente cu reprezentanții comisiilor locale de fond funciar din județ, pentru a analiza punctual situația la nivelul fiecărei comisii, în vederea identificării soluțiilor optime de deblocare a procesului de eliberare a titlurilor de proprietate.
Verificările la comisiile locale de fond funciar din județ vor continua și se vor dispune măsurile ce se impun acolo unde nu s-au remediat deficiențele constatate cu prilejul controalelor.
Un comentariu
L 18 a avut prevederi precum:
1. Se retroceda in natura terenul persoanelor improprietarite in anul 1945, in localitatile unde au avut loc improprietariri prin expropierea altor persoane;
2. Memrilor fostelor C.A.P.-uri si A.E.I.) trebuia sa li se dea minim 0,5 ha, ajungand-use pana la 10 ha de familie;
3. Sunt localitati unde au aparut amenajari piscicole pe sute de ha, terenuri cu destinatie speciala pe alte sute de ha, drumuri si cai ferate, extinderi de localitati, canale de desecare dau de irigatii si alte diverse constructii;
4. judetul Brasov are multe localitati cu sasi expropriati si romani stramutati din alte localitati, ce au fost improprietariti cu 5 ha de familie, in plus fata de localnici;
5. prin legi ulterioare, s-aa aprobat retrocedarea in NATURA a persoanelor expropiate. Daca terenul a fost retrocedat celui improprietarit in anul 1945 de unde sa-l mai poti retroceda si celui expropiat?
6. ESTE USOR DE SPUS A DISPARUT PAMANTUL, fara a citi si incerca a intelege legislatia;
7. Ca s-au mai produs erori si abuzuri, este alta poveste;
8. Ar mai fi si unele detalii, ce trebuie avute in vedere, precum:
8.1. L 18/1991 admitea acte la nivel de cereri de intrare in fostele G.A.C.-uri, registru agricol. In Ardeal urmasii trebuiau sa aiba prenumele parintilor si asa se ajungea la dubii privind ifentificarea persoanei;
8.2. Ulterior s-au luat de baza extrasele de carte funciara, in care apar niste nume si prenume de persoane-fara adresa sau alte date de identificare. Comisiile s-au restrans, la nivelul personalului din primarii, care trebuiau sa faca analize complexe pentru a nu se retroceda terenuri de 2 ori;
8.3. Cine nu a citit, de cateva ori, legislatia specifica si nu a fost implicat in procesul de aplicare a suitei de legi funciare zice foarte usor – a disparut pamantul.