Curtea de Apel Brașov a pronunțat, săptămâna trecută, o decizie definitivă într-un proces intentat de Consiliul Județean Brașov Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Tursimului din Județul Brașov. Cele două instituții, conduse atunci de Aristotel Căncescu și Cristian Macedonschi, au încheiat în 25 iunie 2013 un contract de cooperare care avea ca obiect finanțarea cu suma de 399.528 lei (TVA inclus) a promovării evenimentelor majore din județul Brașov în scopul dezvoltării turistice. De altfel, se și specifică cele două evenimente „majore” – Turnirul Cetăților și Oktoberfest – ambele organizate de firma Bonima SRL, deținută de Bogdan Manea, partenerul de afaceri al „micii Elveții” Macedonschi – Bonima SRL.
Conform clauzelor din contract, suma urma să fie utilizată pentru producția și difuzarea a două spoturi video pentru promovarea celor două evenimente, producția și publicarea de machete de presă pentru promovarea evenimentelor respective, filmarea pe durata desfășurării evenimentelor, producția unui film de prezentare a obiectivelor culturale și istorice din județ și inscripționarea a 2.000 de DVD-uri cu acest material și care urmau să fie distribuite gratuit, precum și realizarea și tipărirea broșurii „Atracții turistice din județul Brașov”.
Cum s-au dus 400.000 de lei de la județ la prietenii lui Macedonschi și la Căncescu
Văzut cu banii în cont, marele șef al turismului brașovean, scundul Macedonschi, s-a pus pe împărțit banii. 99.882 de lei au mers către Radioteleviziunea Transilvania (RTT), pentru filmare, producție și publicitare pe postul de televiziune RTT. Cu Matpol Impex, o firmă controlată de consilierii județeni veseli Claudiu Coman, Claudiu Cornea și Matei Gavril, apropiați atunci baronului liberal Căncescu, s-au încheiat trei contracte – 51.336 de lei pentru producție film TV de informare și promovare și multiplicarea pe DVD a materialului, 78.120 de lei pentru filmarea evenimentului Oktoberfest, timp de zece zile și 86.490 de lei pentru spațiu publicitar în cotidianul gratuit „Brașovul Tău”. Un al cincilea contract s-a încheiat cu Centrul de Creație și Producție FOTON, deținut de Radu Pescaru, un alt apropiat al președintelui CJ Căncescu. Pescaru a obținut 83.365,20 de lei pentru realizarea broșurii „Atracții turistice din județul Brașov”.
Cum a făcut Mace publicitate evenimentelor sale pe banii județului
Instanța a analizat contractele și a constat că aproape jumătate din banii alocați RTT erau folosiți pentru promovarea „Oktoberfest”, sumă pe care ar fi trebuit să o asigure organizatorul evenimentului – firma Bonima, deținută de micuțul Macedonschi, marele șef al turismului. Mai mult, suma care a ajuns la cotidianul „Brașovul tău” nu se justifica pentru că ziarul aparținea trustului de presă Mix, deținut de președintele CJ Aristotel Căncescu, apărând astfel situația conflictului de interese.
Un alt contract încheiat cu Matpol Impex nu a fost atribuită legal deoarece cheltuiala nu răspunde principiilor privind creșterea accesului cetățenilor la actul cultural, sprijinirea tinerelor talente, organizarea unor evenimente culturale inovatoare, inedite, realizate în spații alternative, promovarea cooperării culturale la nivel județean, păstrarea și promovarea patromoniului și tradiției culturale, menținerea caracterului multicultural specific județului Brașov etc”.
În aceste condiții, Tribunalul Brașov a decis încă din 2017 că cei aproape 400.000 de lei trebuie să se întoarcă de la APDT-ul condus de Macedonschi în 2013 la Consiliul Județean. Asta pentru că atribuirea contractelor de achiziție publică s-a făcut total netransparent, încălcându-se Regulile speciale de transparență aplicabileachizițiilor publice de servicii și publicitate media. APDT-ul a făcut recurs, dar zilele trecute, la trei ani de la prima sentință, s-a decis că asociația trebuie să plătească CJ-ului suma respectivă la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere care ridică suma totală la un milion de lei.
„Mica Elveție”
Macedonschi este un personaj în Brașov. De opt ani încearcă să ajungă primar candidând din partea FDGR, făcând paralele nefericite cu Sibiul, sperând ca alărurarea de Iohannis să fie destul de decisivă pentru brașoveni pentru a-l alege. Din păcate, pentru el, brașovenii știu să facă diferența între un pm de stat și un Agamiță Dandanache care se folosește de funcții pentru a-și face imagine și pentru câștigul propriu.
Amuzant este că, în timpul procesului, Macedonschi a încercat să se apere clamând că nu știa că ziarul „Brașovul tău” îi aparține lui Căncescu sau că „Oktoberfest”, cu tonele sale de cârnați și hectolitri de bere, este un eveniment cultural…
2 comentarii
October fest a avut succes, având în vedere afluxul de clienți, deci bani mulți din vânzări. Taxa de participare?
Cam partinitor articolul asta, si prost, cu rautate scris.