Laura Ţeposu, fondatoarea librăriei online Libris, spune că anul 2019 afacerile companiei au ajuns la 11 milioane euro, iar pentru anul acesta previziunile sunt bune în contextul în care în perioada marcată de criza generată de pandemia COVID-19 vânzările au crescut considerabil.
„Anul trecut acum avut o cifră de afaceri de 11 milioane euro, în contextul actual noi nu am fost afectaţi de efectele crizei, a existat migrarea din offline în online. Anul acesta estimăm o cifră de afaceri cu 30% mai mult faţă de anul trecut pe libris.ro. în perioada pandemiei, vânzările au crescut cu 40%, dar odată cu deschiderea librăriilor, creşterea nu mai este atât de mare, totuşi, vânzarea online are un trend bun de creştere“, spune Laura Ţeposu, fondatoarea librăriei online Libris, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor.
Fondatoarea Libris spune că piaţa de carte din România este printre cele mai mici pieţe din Uniunea Europeană, ceea ce arată faptul că românii citesc puţin, dar totuşi există potenţial. în ultima perioadă, există o creştere a cărţilor pentru copii, ceea ce înseamnă că părinţii îşi doresc ca cei mici să citească.
În perioada stării de urgenţă, cărţile de belestristică, de dezvoltare personală şi pentru copii au fost cele mai căutate. Astfel, Libris.ro a înregistrat în perioada stării de urgenţă vânzări cu 81% mai mari la cărţile pentru copii, pe toate categoriile de vârstă, cu interes remarcabil faţă de cărţile de activităţi şi caietele de scriere şi grafisme, folosite de părinţi ca suport pentru continuarea învăţării. în acelaşi timp, vânzările de jocuri au crescut cu 66%.
Cele mai bine vândute cărţi la Libris sunt Pacienta Tăcută, de Alex Michaelides, Iartă-mă că te-am iubit, de Ela E.H., Băiatul cu pijamale în dungi, de John Boyne. Totodată, o creştere spectaculoasă în perioada crizei generate de pandemia COVID-19 au avut titlurile Ciuma, de Albert Camus, şi Dragoste în vremea holerei, de Gabriel Garcia Marquez.
Laura Ţeposu este de părere că preţul contează foarte mult în alegerea unei cărţi şi fiind o librărie online, unde preţurile se pot compara uşor, reducerile sunt la fel de importante.
„În online contează foarte mult reducerile, dar contează recomandările, conţinutul, autorul şi cum reuşeşte el să se promoveze. Am văzut o creştere a vânzărilor la autorii români, iar un autor român are avantajul de a crea o comunitate, mulţi ţin legătura cu cititorii lor prin social media. Avem peste 40.000 de titluri de cărţi în limba română şi 160.000 în engleză“, spune Laura Ţeposu.
Libris.ro a alocat pentru anul acesta un buget de 200.000 euro pentru investiţiile în tehnologie, continuând astfel investiţiile realizate deja în 2019 pentru ca platforma de comerţ electronic pe care se bazează businessul să fie tot mai performantă şi să susţină dezvoltarea retailerului de carte.
Categoriile de cărţi care au generat însă cele mai multe vânzări anul trecut pe Libris.ro, au fost beletristica, dezvoltarea personală şi cărţile pentru copii. Cumulat, acestea au reprezentat peste 51% din cifra de afaceri.
în ceea ce priveşte valoarea medie a unei comenzi plasate anul trecut pe Libris.ro, aceasta s-a majorat cu 10% faţă de 2018. Cea mai mare medie a comenzii a fost înregistrată în Braşov (181 lei), iar cea mai mică în Giurgiu (70 lei), în timp ce Capitala se află pe locul doi în clasament, cu o medie de 93 lei/comandă. Cel mai activ client al Libris.ro a fost însă din Capitală, acesta plasând 125 de comenzi în 2019.