Odată cu limitarea accesului la magazinele fizice în perioada aprilie-mai a acestui an, atenția românilor s-a îndreptat către cumpărăturile online, acest lucru determinând business-urile să facă schimbări în ceea ce privește bugetele de promovare și a canalelor de marketing folosite pentru a se adapta cererii.
Peste 60% dintre magazinele online au declarat că în lunile aprilie – iunie 2020 au înregistrat creștere în vânzări, potrivit unui sondaj efectuat de agenția de marketing online MTH Digital. Business-urile din fashio, home & deco, beauty, IT&C sau puericultură au văzut oportună creșterea bugetelor de marketing online pe principalele canale de comunicare. Astfel, 40% dintre acestea au crescut bugetele de Google Ads, iar 37.5% pe cele de Facebook Ads pentru a scana rezultatele bune înregistrate după declararea stării de urgență în România.
„Magazinele online au fost și sunt în continuare o resursă importantă pentru clienții lor și au existat și cumpărători exclusiv offline care au migrat spre cumpărăturile online. Faptul că publicul țintă a fost mai prezent în online în această perioadă a determinat o creștere a competiției, iar pentru a se evidenția în fața clienților afacerile au investit mai mult pentru vizibilitate, trafic și vânzări”, explică Anca Toma, Head of Digital MTH Digital.
Se pare că doar 22% dintre magazinele online au oprit complet campaniile Google Ads și 15% au renunțat la promovarea prin Facebook și Instagram Ads. Aceste decizii s-au datorita faptului că 53% dintre magazinele online s-au confruntat cu probleme legate de aprovizionare și refacerea stocurilor, dar și cu nevoia de restructurare a echipei.
Doar 15% dintre afacerile cu prezentă digitală au considerat că rezultatele promovării online au scăzut semnificativ, în contextul în care cea mai mare problemă din ultimele 3 luni a fost reducerea bugetului de promovare pentru 25% dintre acestea. Costurile generate de campaniile Google Ads și Facebook Ads au crescut și ele, 40% dintre magazinele online observând creșteri în costul mediu per click din aceste canale.
Magazinele online au apelat la campanii de reduceri pentru a revni în întâmpinarea potențialilor clienți, 50% dintre retailerii online mizând pe promoții specilale, în timp ce 21.8% au comunicat deja mesaje empatice cu provocările din această perioadă sau și-au propovat beneficiile utile în contextul pandemiei.
„Transportul gratuit și rapid și plata cu cardul au fost esențiale în comunicarea din ultimele 3 luni pentru că au reprezentat o necesitate pentru clienții magazinelor online. A fost, însă, și mai important ca magazinele online să comunice astfel de beneficii cât mai eficient, pe cât mai multe canale online pentru a fi primii în percepția clienților. Astfel că au avut de câștigat business-urile care au comunicat integrat, atât prin campanii Google și Facebook Ads, cât și prin email marketing, affiliate marketing, platforme de marketing automation, LinkedIn și chiar platforme mai noi precum TikTok”, continuă Anca Toma.
În această perioadă, 25% dintre magazinele online participante la studiu au spus că au ales să adauge în portofoliu produse căutate precum măști, dezinfectante și combinezoane. Totuși, 31.25% au mizat pe produse noi din categoriile de produse deja comercializate pentru a menține interesul clienților.