Vehiculată de mai bine de zece ani, construcția unui centru intermodal la Feldioara (sau la Bod, o altă variantă luată în calcul de autorități), va mai avea ceva de așteptat. Ani de zile s-a sperat că Societatea Națională CFR SA își va trece pe lista investițiilor prioritare fie construirea unui nou centru intermodal la Feldioara, fie modernizarea celui existent în cartierul Triaj din Brașov. Niciuna din variante nu a fost accesată de responsabilii CFR, iar autoritățile locale nu mai speră ca acest lucru să se întâmple. „Sperăm ca intermodalul să fie construit de un investitor privat. Nu cred că ar mai trebui să luăm în calcul implicarea CFR într-un astfel de proiect”, ne-a declarat primarul George Scripcaru.
Varianta atragerii unui investitor privat pentru construirea centrului intermodal a mai fost vehiculată și în anii trecuți, dar autoritățile județene au marșat întotdeauna pe ideea atragerii de fonduri europene pentru construcția acestuia.
Și sumele necesare investiției s-au schimbat de la un an la altul. Dacă în urmă cu zece ani se vorbea de 20 de milioane de euro, Ministerul Transporturilor anunța câțiva ani mai târziu o investiție necesară de peste 34 de milioane de euro, pentru ca în perioada mai recentă să se vorbească de sume ceva mai omenești – 12 milioane de euro.
Odată cu finalizarea aeroportului de la Ghimbav și cu darea în folosință a petecului de autostradă Râșnov – Cristian, precum și cu pregătirea prelungirii acestuia până la București, coroborat și cu demararea lucrărilor la Autostrada Brașov – Bacău, Brașovul ar urma să devină un nod intermodal important în România. Ceea ce ar face ca recuperarea investiției în acest obiectiv să fie ușor de realizat într-o perioadă relativ decentă de timp, iar investitorii privați din domeniul transporturilor ar putea să privească acest business ca pe un chilipir.
Ce este un terminal intermodal?
Practic, un terminal pentru transportul intermodal este locul în care se manipulează, se depozitează şi se încarcă marfa pe un alt mijloc de transport. Transferând un transport de marfă de pe rutier pe calea ferată, se protejează infrastructura rutieră, se face economie de timp şi sunt generate costuri mai mici de personal.
Transportul intermodal este avantajos, astfel, pentru mărfuri transportate pe distanţe de 500-600 km. Totodată, costurile pe calea ferată s-ar putea reduce cu până la 20%, deoarece sunt mai puţini angajaţi implicaţi în proces. Un alt avantaj ar fi gradul de poluare mult redus, dar şi diminuarea numărului de accidente, cauzate în prezent de maşinile cu tonaj greu. Uniunea Europeană recomandă promovarea transportului intermodal, iar toate ţările europene au strategii pentru dezvoltarea acestuia. Potrivit specialiştilor, ponderea transportului intermodal în România este mult redusă, sub 5% din total transport mărfuri, în timp ce în ţări precum Germania, Anglia sau Franţa ponderea este de aproximativ 35%.