MOKKO este un atelier pornit de Oana Brătilă și Alex Mareș din pasiunea pentru lucrul cu lemnul și din dorința de a crea accesorii minimaliste, moderne și prietenoase cu mediul.
Clasica întrebare: cum v-a venit ideea pentru acest business?
Ideea unui „atelier de meșteșugărit”, așa cum l-am denumit atunci, a venit pe plaja din 2 Mai, în vara lui 2016. Schițam în nisip prototipul pentru o placă de activități Montessori. Era o „comandă” de la nașa noastră pentru copilul ei. Mă entuziasma tare mult ideea de a face astfel de plăci personalizate – să poți să-ți alegi ce accesorii să fie pe ea, în ce culori…, așa că am zis să transform entuziasmul în energie creatoare. În vara cu pricina am gândit categoriile de produse – am început cu jucării Montessori, accesorii pentru nuntă și obiecte „deco-utile”, am făcut un brainstorming cu prietenii de pe Facebook ca să găsim un nume („mokko” înseamnă lucrul cu lemnul în limba japoneză), iar în toamnă aveam deja un site, un logo, o identitate. Noi am început fără nicio investiție financiară. Am început cu o bucată de lemn din balcon.
Care au fost cele mai mari provocări pentru MOKKO? Cât de greu este să ai un astfel de business în România?
Pe de-o parte, a fost dificil să înțelegem cum ar trebui să funcționăm din punct de vedere legal ca să fie totul în regulă și să dormim liniștiți. Pentru că asta a fost mereu important pentru mine – să știu că noaptea, când pun capul pe pernă, nu o să am coșmaruri legate de autorități.
Pe de altă parte, a fost dificil să reușim să ne poziționăm pe piață și să ajungem la publicul nostru, oameni care să aprecieze ceva lucrat manual, unicat sau în serie mică, și să reușească să facă diferența dintre produsele noastre și niște produse importate din China. Și, implicit, să fie dispuși să plătească un preț corect. Pentru că nu materialele sunt, în cazul nostru, cele care valorează cel mai mult, ci orele de manoperă. Iar pentru oameni era dificil să înțeleagă de ce cerem 50 de lei pentru o bucată de lemn în formă de inimă. Fără să știe că în spatele bucății de lemn erau, la început, chiar și 3 ore de lucru.
Cum arată MOKKO în cifre până acum? Câte accesorii aveți de vânzare, câte ați vândute, câți angajați aveți, la câte târguri ați fost etc.?
MOKKO nu are angajați și nici nu își propune să crească în această direcție. Avem, în schimb, colaboratori – un colaborator pe partea de prelucrare a lemnului și două ucenice pe parte de pictură. Sunt oamenii alături de care am reușit în ultimii trei ani să trimit în lume peste 4000 de inimi.
Am participat până acum la 24 de târguri, și suntem prezenți în 3 spații spații din București – Showroom Dacia24, Now&Wow și Seneca Anticafe – și unul din Brașov – Autentic. Ne dorim ca anul acesta să ajungem și în Sibiu, Timișoara și Cluj.
Articolul poate fi citit în întregime pe Zile și Nopți Brașov.