Anul acesta, oferta de locuri de muncă de pe piaţa din România va creşte cu aproximativ 10 – 15%, nivel similar cu cel înregistrat în 2019. Companiile caută angajaţi pentru poziţii în zona de digitalizare, în retail, precum şi pentru poziţii de entry-level, după cum spune Bogdan Badea, CEO al platformei de recrutare online eJobs.
„Numărul de joburi continuă să crească, trendul acesta care ţine de câţiva ani de zile nu s-a oprit nici în 2019. În 2019 comparativ cu 2018 oferta de joburi a fost mai mare cu 15%. În 2020, cred că valoarea va fi similară, cu o creştere de circa 10 – 15%. Zonele care au crescut destul de mult sunt cele care duc spre digitalizare, adică poziţiile orientate către domeniul IT. În continuare, zona retail a fost una fierbinte, cu tot ceea ce înseamnă lucrători comerciali, vânzători în magazine. De asemenea, există cerere pentru angajaţii entry-level. În toate domeniile este nevoie de oameni la început de drum“, a declarat Bogdan Badea.
Bucureştiul atrage aproximativ 30-40% din totalul de joburi, urmat de Cluj, Iaşi, Timişoara şi Braşov.
„În ultimii doi ani, în afara Bucureştiului, zona cu cel mai mare ritm de creştere a fost Iaşiul. Până acum 3-4 ani de zile, Iaşiul nu era în top cinci al oraşelor din punctul de vedere al joburilor noi“, spune Badea.
Pachetele salariale oferite de angajatori au crescut constant cu circa 5-10%, iar pachetele de beneficii s-au diversificat.
De asemenea, din ce în ce mai multe companii investesc în programe de atragere a candidaţilor, explică Bogdan Badea.
„Pachetele salariale oferite de companii au crescut, am avut un ritm constant de cel puţin 5-10% în ultimii cinci ani de zile. Pachetele de beneficii s-au diversificat şi ele, deja partea de asigurare medicală şi cea de tichete de masă sunt obişnuite. Sofisticarea pachetelor de beneficii nu a accelerat aşa de mult pe cât se crede, cred că foarte mult au accelerat programele de atragere a candidaţilor. Sunt din ce în ce mai multe companii care investesc în zona aceasta, fie că vorbim de campanii pe online, offline sau campanii complete în media unde îşi iau şi influenceri pentru a atrage din ce în ce mai mulţi candidaţi din piaţă“, afirmă el.
Pentru a atrage un candidat în domeniul IT, o companie trebuie să ofere un salariu de cel puţin 1.000 de euro, iar pentru a atrage un inginer o companie trebuie să plătească în medie 700 – 800 de euro, spune CEO-ul eJobs.
„Pentru poziţii specializate sunt salarii foarte mari şi în inginerie, adică pot ajunge şi la 4.000 de euro sau chiar mai mult. Pe poziţiile foarte specializate care necesită anumite abilităţi, care nu sunt foarte des întâlnite pe piaţa din România, vom avea candidaţi foarte puţini, grupul de resurse este foarte mic“, explică Badea.
El crede că organizaţiile trebuie să pună salariul la vedere în anunţul de angajare pentru că o astfel de acţiune denotă o transparenţă a companiei respective pe care multă lume o respectă şi contribuie la creşterea ratei de aplicare.
„Din ce în ce mai multe companii pun salariile la vedere, dar singura soluţie reală pentru a schimba acest lucru este o lege aşa cum s-a dat în alte ţări din Europa. O companie care pune salariul la vedere are cu 30 – 50% mai multe aplicaţii pentru o poziţie. Dacă salariul este şi unul peste media pieţei, iar compania este una destul de cunoscută pe piaţă, putem vorbi şi de o rată de aplicare cu 100% mai mare“, spune CEO-ul eJobs.
De asemenea, locul unde va lucra viitorul angajat este foarte important în procesul de recrutare şi trebuie precizat în anunţul de angajare.
„Dacă un angajat lucrează în Pipera şi locuieşte în Popeşti – Leordeni şi face o oră şi jumătate dus şi o oră şi jumătate întors zilnic, la un moment dat acea persoană nu va mai putea continua. Nu cred că este sustenabil să faci trei ore pe zi în trafic, pe termen lung. De aceea cred că atragi oamenii potriviţi dacă pui locaţia în anunţul de angajare“, concluzionează Bogdan Badea.