Consiliul Concurenţei a anunţat miercuri că a declanşat o investigaţie privind o posibilă trucarea a unei licitaţii publice organizată de Primăria Municipiului Braşov, în anul 2018, pentru delegarea gestiunii prin concesionare a serviciului de amenajare, organizare şi exploatare a parcărilor publice cu plată de pe domeniul public al oraşului.
Autoritatea de concurenţă suspectează că patru companii, Rosilo Montaj (din comuna Crizbav), Bio Diversitas (din Sat Bărcuț, comuna Șoarș), Aeon Building şi M.B. Building&Consulting (din Brașov), s-au înţeles şi au adoptat un comportament menit să asigure câştigarea contractului de concesiune de către ofertantul prestabilit de către acestea. „Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile firmelor, documentele ridicate aflându-se în analiza autorităţii de concurenţă, în cadrul procedurii specifice de investigaţie”, arată autoritatea de concurenţă într-un comunicat.
În total, la această licitație și-au depus oferta șase companii, pe lângă cele patru acest serviciu fiind ofertat și de SC P&P SRL Brașov, care administrează în prezent parcările, dar și SC Telekom Romania Communications SA – București.
Riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri
Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilei practici anticoncurenţiale analizate. „Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor”, spun reprezentanţii Consiliului Concurenţei.
În situaţia în care Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă în cadrul programului de clemenţă pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale acesteia.
Concurența recomandă contracte pe maximum 5 ani
În anul 2019, Consiliul Concurenţei a finalizat o analiză pe piaţa serviciilor de parcare publică cu plată la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ.
În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că, în unele cazuri, durata contractelor de delegare a gestiunii/concesiune pentru servicii de parcare este foarte mare, existând şi posibilitatea de prelungire. Astfel, deşi concurenţa între furnizorii/prestatorii de servicii de parcare se poate manifesta doar cu ocazia derulării procedurilor de achiziţie publică pentru desemnarea operatorilor care vor administra parcările, pe perioada derulării contractului, piaţa este închisă pentru concurenţă. Ca urmare, una dintre recomandările Consiliului Concurenţei este ca autorităţile publice locale să limiteze durata contractelor la o perioadă de cinci ani şi să evite prelungirea nejustificată a acestora.
Noul concesionar ar urma să lătească cel puțin 400.000 lei/lună Primăriei
În evaluarea ofertei, componenta financiară va conta în proporție de 80%. Firma care va obține contractul, va trebui să plătească Primăriei o redevenţa minimăde 35% din veniturile încasate de concesionar din exploatarea parcărilor, dar nu mai puţin de 400.000 lei/lună.
S-a ales ca şi criteriu de evaluare redevenţa deoarece este un factor important, cu cât redevenţa este mai mare, cu atât veniturile realizate de Municipalitate sunt mai mari. Tarifele practicate pentru ocuparea locurilor de parcare din cele trei zone în care este împărţit oraşul sunt reglementate prin Regulamentul-Cadru, aprobat prin HCL nr.251/2017, acestea fiind fixe, deci singurele variabile sunt gradul de ocupare şi încasare a taxei de parcare.