Economic, Stiri Brasov

IAR Ghimbav a demolat un hangar vechi de 80 de ani. Au fost distruse mai multe planoare unicat care fuseseră depozitate în podul halei

O hală veche de 80 de ani din fosta fabrică IAR Ghimbav a fost demolată astăzi cu buldozerul, fără ca nimeni să fi verificat dacă mai este ceva în podul hangarului.

Într-o ţară cu tradiţie în aviaţia mondială, chiar cu două zile înainte de parada naţională de 1 Decembrie, un hangar din fosta fabrică de avioane, actuala companie IAR Braşov este pus la pământ cu buldozerul şi, odată cu el, planoare unicat sunt distruse la grămadă cu alte avioane din colecţia patrimonială. “Angajaţilor le-a fost frică să urce, să nu pice cu ei”, spune Neculai Banea, directorul fabricii, după ce în primă fază a insistat că nu mai era absolut nimic în hală. Numai că în pod se aflau nişte piese de colecție din istoria aviaţiei româneşti: mai multe componente de aeronave vechi de 50-60 de ani, inclusiv primul exemplar din IS-3, aeronave româneşti construite în serie după al doilea Război Mondial.

Mai mulţi membri ai Aeroclubului Braşov au încercat apoi să salveze de sub dărâmături tot ce se mai putea salva.  Bucăţi recuperate din prototipul IS-3 Bucata asta de planor stătea acolo ascunsă, depozitată de mai bine de 50 de ani şi nimeni nu credea că a supravieţuit. Este o surpriză pentru noi să vedem astăzi că această bucată a apărut dintre dărâmături şi cu părere de rău nu am ştiut şi noi din timp. Unul dintre membrii Aeroclubului Brașov: “Toată scena ne-a fost semnalată de un amic care trecea întâmplător prin zonă şi le-a văzut sub moloz”, mai spune acesta.  “Colegii s-au dus, era totul demolat, bucăţi de clădire cu bucăţi de aeronave, o nebunie”, povesteşte şi George Rotaru, directorul Aeroclubului României, pentru Libertatea.

Aeronavele au fost probabil depozitate în hangar de celebrul proiectant de aeronave Iosif Şilimon, cred voluntarii. Iosif Şilimon Şilimon a fost o figură marcantă în aviaţia română, el a proiectat şi a construit peste 32 de tipuri de planoare. Totuşi, potrivit conducerii fabricii, aeronavele salvate din moloz nu se aflau pe inventar şi “un fuselaj de avion e un rahat”. Cei de la Aeroclub au mai recuperat câteva elemente: “aripi, bucăţi de fuselaj, ceva documentaţie, planuri de epocă, sunt nişte dosare, nici n-am apucat să le desfacem, că sunt umede, a plouat pe ele până am ajuns”, spune unul din cei care au participat la operaţiune de salvare a rămăşiţelor zdrobite de buldozer.  Bucăţi recuperate din prototipul IS-3 El şi colegii lui vor să încerce să recondiţioneze, cu bucăţile recuperate, prototipul de IS-3: “este o piesă-prototip unicat şi ar fi trebuit să fie patrimoniu industrial. Locul său e într-un muzeu”. Aeroclubul Braşov a mai recondiţionat în ultimii cinci ani trei planoare de epocă, iar din primăvară vor lucra şi la acesta.

Pe lângă prototip, oamenii au mai scos de sub dărâmături bucăţi din alte patru aeronave vechi, toate obiecte care şi-ar fi găsit cu uşurinţă locul într-un muzeu de aviaţie, dacă se ştia de ele. Planorul Rubik R-22 Futár în dotarea Aerocluburilor românești începând cu anii Sunt multe componente, le-am luat pe toate pe remorci şi o să vedem ce putem face cu ele. E urât pentru istorie. Dacă dădea cineva un telefon, le luam noi frumos, le stocam, le păstram, dădeam la Muzeul Aviaţiei. George Rotaru, directorul Aeroclubului României: “Pe mine m-a revoltat foarte tare chestia asta, pentru că tot timpul salvez pe unde găsesc, reviste vechi, aeronave vechi, ce mai găsim, pentru că înainte de revoluţie nu prea s-au păstrat aceste lucruri. Dar noi nu avem o istorie clară a aviaţiei, n-avem componente aeronave vechi păstrate”, a mai adăugat Rotaru.

Esti Companie? Aplica gratuit!

Puteţi adăuga job-urile disponibile în compania dumneavostră pentru a fi vizibile pe site-ul BizBraşov, dacă solicitaţi un cont. Doar aşa veţi putea intra în contact direct cu candidaţii.

2 Comentarii

  1. Oare cum avea hangarul 80 de ani daca IAR s-a reinfiintat la Ghimbav in ’68 ?

  2. Cele două hale au fost construite in anii’30, aparțineau Aeroclubului Brașov. După 1968, când s-a înființat ICA-Ghimbav au devenit secția Prototip și BN-2.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*