Autoritățile române încearcă să atragă spre țara noastră concernul Volswagen pentru a produce aici viitoarele modele VW Passat şi Skoda Superb. În pole-position pentru amplasarea unei astfel de uzine se află orașele din vestul țării, fostul primar al Aradului, Gheorghe Falcă, anunțând că orașul pe care l-a condus se află pe o listă scurtă a viitoarelor zone de investit de către constructorul german. Germanii ar putea deschide în România o fabrică pe care intenționau să o dezvolte în Turcia, proiect la care au renunțat după ce turcii au început un război în zona kurdă a Siriei.
Volkswagen a mai fost curtat și în trecut de autoritățile române, Brașovul fiind o ținta germanilor în urmă cu circa zece ani, când au trimis sub Tâmpa o mulțime de delegații pentru a analiza oportunitatea dezvoltării unei astfel de uzine. Din păcate, în cele din urmă, germanii au renunțat, deși în zonă erau deja prezenți mulți dintre furnizorii de componente pentru modele VW. Motivul a fost lipsa infrastructurii – autostrăzile fiind solicitate în mod expres de către constructorul german de automobile. După plecarea germanilor de la Brașov, s-a luat decizia de a se deschide o fabrică în Ungaria.
După câțiva ani, a venit rândul celor la Audi să prospecteze piața. Au trimis chiar un vicepreședinte al concernului, acesta fiind uimit de faptul că tot mai mulți furnizori de componente se află în zona Brașovului, ceea ce ar fi înclinat balanța pentru deschiderea unei fabrici în zonă. Lipsa infrastructurii și problemele legate de identificarea tot mai grea a resurselor umane necesare a făcut imposibilă deschiderea unei fabrici aici.
Și indienii de la Tata Motors au încercat să deschidă o fabrică de Land Rover la Brașov, dar s-au lovit de aceeași lipsă de infrastructură și forță de muncă. Aceștia au decis până la urmă să investească în Slovenia. În ultimii zece ani, la Guvernare s-au perindat toate partidele politice, dar niciunul nu a reușit să dea o temă de proiectare pentru autostrăzile care ar fi legat Brașovul de granițe. Unii susțin că „toți politicienii au ceva cu Brașovul”, dar, de fapt, credem noi, de vină este incapacitatea mentală a celor care au urcat în funcții politice de a dezvolta ceva coerent în România, motiv pentru care diaspora românească tinde să își îngroașe rândurile.
Pentru a-i atrage pe cei de la Volkswagen, Turcia le-a promis un ajutor de stat cu 40% mai mare decât poate oferi o ţară membră a Uniunii Europene şi promisiunea fermă că toate maşinile guvernamentale vor fi achiziţionate de la Grupul Volkswagen, în condiţiile în care parcul numără peste 170.000 de maşini, potrivit datelor din industria auto. O ţară membră UE nu poate cumpăra direct de la un singur furnizor, ci trebuie să organizeze o licitaţie. Spre exemplu în România, Volkswagen, nu Dacia, a câştigat licitaţia pentru maşinile de poliţie.
Odată cu anunţul celor de la Volkswagen de a pune pe hold investiţia din Turcia, atât România cât şi Bulgaria şi Serbia au revenit în cursă. Spre exemplu, Bulgaria le-a pus pe masă celor de la VW un ajutor de stat de 260 milioane de euro, în creştere de la 135 milioane de euro.
Grupul Volkswagen a amânat anunţul cu privire la decizia finală de a construi o uzină auto în Turcia, potrivit unui purtător e cuvânt al companiei, citat de Automotive News Europe, în contextul operaţiunilor militare conduse de Turcia.
În Turcia VW ar fi ales oraşul Manisa, la 40 km nord de Izmir, iar producţia ar fi trebuit să demareze în 2022. Uzina ar crea circa 5.000 de noi locuri de muncă, atât direct, cât şi în cadrul furnizorilor de componente. Pe listă România era alături de Turcia, Serbia, Bulgaria şi Africa de Nord. Serbia a fost printre primele ţări eliminate din calcule.