În ultimul an, aproximativ 33% dintre companiile mici şi mijlocii active pe piaţa locală au evoluat, în timp ce 48% dintre acestea au stagnat, arată un studiu realizat de UniCredit Bank împreună cu agenţia Cult Market Research. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 300 de companii la început de drum.
Oraşele care au înregistrat un procent mai mare de companii care au evoluat în ultimul an sunt Timişoara (40%) şi Cluj-Napoca (38%), în timp ce Capitala a înregistrat cel mai mare număr de companii care au regresat pe parcursul ultimului an de activitate, respectiv un procent de 62%, arată sursa citată.
De altfel, studiul Barometrul minţilor creative arată că doar 15% dintre antreprenori iau în considerare extinderea businessului în următorul an şi doar 13% dintre antreprenorii respondenţi consideră că actualul context economic este prielnic pentru mediul de business românesc.
Antreprenorii din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi sunt mai încrezători în mediul economic decât cei care conduc companii active în Braşov şi Timişoara. Totuşi, operatorii economici din Cluj-Napoca, Iaşi şi Braşov sunt cei mai dornici să îşi dezvolte afacerile, conform aceleiaşi surse.
În ceea ce priveşte principalele obstacole pe care le întâmpină antreprenorii în demersul lor sunt legislaţia financiară, taxele, condiţiile economice generale şi atragerea de forţă de muncă nouă în cadrul companiilor.
Rezultatele studiului arată că antreprenorii la început de drum declară că cea mai mare nevoie de sprijin apare din perspectiva creşterii vânzărilor, efectuării de noi angajări şi finanţării rapide şi avantajoase, iar cele mai utilizate instrumente financiare sunt cardurile (51%), serviciile de internet sau mobile banking (45%) şi liniile de credit pe termen scurt (32%).
„Cele mai mari obstacole percepute de antreprenori atunci când sunt în căutare de finanţare sunt reprezentate de dobânzile mari (28%), procedurile complicate în relaţie cu programele publice de finanţare (18%) şi reticenţa faţă de împrumuturi (15%)”, susţin reprezentanţii studiului Barometrul Minţilor Creative.
Studiul Barometrul Minţilor Creative face parte din Platforma Minţilor Creative – programul educaţional prin care UniCredit Bank susţine afacerile creative din România şi minţile din spatele lor – alături de Academia Minţilor Creative (programul de educaţie financiară şi antreprenorială), Miercurea Minţilor Creative (primul eveniment de shopping şi socializare dedicat afacerilor creative), Ghidul 24/7 şi Pachetul Creativ.
„Peste 300 de antreprenori aflaţi în poziţii de conducere în micro-întreprinderi din industrii precum publicitate, media, financiar-contabil, medical, imobiliare, construcţii, arhitectură, design, foto&video, transporturi şi altele au luat parte la studiu. Micro-întreprinderea a fost definită ca o companie ce are sub 10 angajaţi şi o cifră de afaceri mai mică decât echivalentul în lei a 1 milion de euro.”