Cultură, Opinii, Stiri Brasov

Cerbul de Aur merită salvat. Iată și cum

Încălzirea Globală

Din cauza arderilor pădurii Amazoniene, s-au încins creierii hipsterilor români foarte cool care au stat să se gândească. Și au stat. Și nu mai venea gândirea. Dar și când a venit, pentru că vânturile erau puternice, a fost doar în trecere. Ce le-a relevat gândirea-n trecere celor afectați de încălzirea globală la creier, dar neafectați de orice altceva în rest, pentur că ei în general sunt cool și hip? Le-a relevat faptul că încălzirea globală a afectat Cerbul de Aur într-o manieră groaznică: i-au crescut temperatura de atractabilitate, ceea ce până la un punct este groaznic. Practic cerbul a devenit din Coolest shit in Brașov, un festival not cool.

Soluția: Să treacă valul de căldură și să gândească la rece fiecare problemă. Pentru că, pentru fiecare problemă din lumea asta există minimum o soluție.

Problema amplasamentului

Problema esențială a acestui festival, ridicată de detractorii lui – hipsterii afectați de încălziri globale – dar și de publicul non-hipsteresc, cum ar fi cetățenii, locatarii zonei centrale, dar și asociațiile cârciumarilor din zonă, este amplasamentul Festivalului Cerbul de Aur în Piața Sfatului. Și eu consider că acest amplasament aduce mai multe daune decât beneficii, iar cei de la TVR, că tot sunt sponsorizați în mare parte din bani publici, ar face bine să investească într-un studiu de impact înainte să demareze Cerbul de Aur 2020. Studiu care să dovedească dacă asociațiile de cârciumari, cetățenii și turiștii au dreptate când spun că le scad veniturile pe perioada festivalului, că turiștii fug de Brașov în perioada aia, că cetățenii simt o degradare a calității vieții în aceiași perioadă.

Soluția: Dooh! Un alt amplasament.

Acum avem 5500 de locuri în tribune pentru spectatori. În realitate, cu tot cu sinecuriști și cu cumetrii (adică ăștia se scad) și cu tot cu zona de pe lângă scenă în stânga-dreapta și cu oamenii care preferă să stea în picioare pe laterale avem vreo 4000-4500 locuri spectatori. Cam 1500 de sinecuriști de pe la partide și din TVR stau în fiecare seară la Cerbul de Aur pe moca. Cum adică ce partide? Păi partidele de la putere pentru că ele controlează Ministerul Culturii care donează o parte mică din bugetul necesar Festivalului. Tot de la putere pentru că ei determină bugetul anual al TVR, buget anual care are defalcat din momentul concepției o parte pentru Cerbul de Aur. Numai de la putere? Nu. Și cei din opoziție, în special PNL. Cei de la PNL, pentru că ei sunt practic organizatorii locali. Adrian Veștea (Președinte PNL Județul Brașov și președintele Consiliului Județean Brașov, practic șeful direct a lui George Scripcaru și pe linie de partid și pe linie politică) a încercat – și consider eu – a și reușit să-i ia fața anul acesta la Cerbul de Aur prin aterizarea-eveniment a lui Ronan Keating pe pista Aeroportului Ghimbav, la câteva zile după semnarea contractului pentru proiectarea și construcția terminalului. Deci și puterea și PNL, PMP au fost la Cerb pe bază de coeficient politic și nu pe bază de bancnote emise de Banca Națională a României. Vă garantez că 80% din cei pe care-i știu eu că au fost acolo. nu-mi pot oferi dovada plății biletului. Dar asta o discutăm în capitolul următor de probleme. Aceste probleme s-ar rezolva cu un management organizatoric independent politic. Iar la asta s-ar ajunge prin negocieri între Consiliul Local, ONG-urile culturale și TVR. Dar această problemă are soluție, deci se poate rezolva.

Prin urmare: Acum suntem aici-șea:

Aproximatv 4800 m2 generează loc pentru 5500 de locuri pe scaune pentru spectatori, zona de control lumini și sunet, împrejmuire etc. Acești 4800 m2 plus scena sunt argumentele cele mai importante folosite de criticii serioși ai evenimentului. Criticii serioși, mă refer la pătura socială care nu este critică din cauză de gust, prăfuire, uncoolness, “hai cerbule că ești prea bătrân”. Acești critici serioși sunt cei care spun (și tind să-i cred) că nivelul încasărilor din zona turistică centrală scade din momentul în care Cerbul se pregătește de începere și o ține tot așa până după încheiere. Asta înseamna aproximativ 3 săptămâni-4. August este o lună în maximum de sezon, micii și marii cârciumari nu-și permit pierderi de dragul unei tradiții care oricum nu mai face rating de mult pe la TV și este în main-stream-ul platformelor de socializare doar ca un subiect de făcut mișto. De ce nu se pleacă din Piața Sfatului? Pentru că TVR pune Biserica Neagră și Casa Sfatului pe primul loc ca imagine importantă în cadrul transmisiunii TV. La un nivel de prioritate aproape egal cu design-ul scenei. Deci nu se pleacă din centru din cauză de TVR.

Unde ar putea fi:

 

Arena Țiriac. Sau “pe sportiv”

Aici există deja o anumită infrastructură pentru vizionare de evenimente. Sunt deja 5000 de locuri pe scaune, iar după ce suprafață avem pe teren putem ajunge cu ușurință la ideea că arena poate susține între 15 și (cu greu) 20.000 de oameni. Știți cine are o capacitate apropiată de 5000 de locuri și este o arenă pe care vin artiști mari? Arenele Romane. Pe Arenele Romane au concertat One Republic (în 2015, anul cu Robbie Williams) pe când erau în vogă, au concertat Europe, Whitesnake printre alții. Dovada că nu avem nevoie de o suprafață uriașă pentru a împlini factorul de “acces indeajuns de mare pentru public”. Brașovul oricum nu este pregătit pentru concerte mai mari de 10.000 de oameni, bag seama. Așa că, pe Arena Sportivă de sub Tâmpa, cred că Cerbul de Aur și-ar găsi o nouă casă mare. Probleme rezolvate?

  • plângerile cârciumarilor că blochează centrul și prin urmare provoacă scădere în venituri;
  • plângerile cetățenilor din zonă, bazate pe zgomotul ridicat;
  • plângerile specialiștilor ce spuneau că vibrațiile vor distruge clădirile vechi din centrul orașului;
  • spațiul relativ mic în care se desfășura actualmete festivalul. Motiv pentru care scalabilitatea veniturilor din bilete era imposibilă;
  • traficul in Piața Sfatului, ce este redată brașovenilor și turiștilor.

Dar poate nu-i bună locația asta pentru că are scaunele și tribuna aia acoperită, ce în niciun caz nu se pretează pe “viziunea” celor de la TVR. Atunci vă dau ală opțiune. Una care cu siguranța ar face mândru orice brașovean ce s-ar uita la televizor în timpul Festivalului și ar vedea natura înconjurătoare noaptea.

Arena lăsată-în-paragină-de-administrațiile-locale Olimpia

Aici sunt deja 1500 locuri pe scaune, iar cum stăm pe Aleea Brediceanu și ne uităm la ele, în partea dreată avem un deal pe care se pot instala (la fel ca cele din Piața Sfatului) tribune temporare. În suprafața măsurată de mine în Google Maps, undeva la 8600 m2 ar fi terenul total, din care cel puțin 1500-2000 l-ar fura scena, luminile, sunetul și transmisia. Dar tot ai rămâne cu un 6600 m2, care dispusi și gradene elegante (pentru că-mi place modul cum sunt dispuși spectatorii la Cerbul de Aur) plus o zonă de spațiu liber în fața scenei, ai ajunge la o capacitate maximă de 10000 de locuri. La 10.000 de locuri, pe bani frumoși îți vine și cântă și Madonna sau Lady Gaga, azi! Nu că le-aș vrea aici, nu că nu le-aș vrea, dar am dat un exemplu. Această locație ar rezolva și problema TVR-ului cu aspectul. Pentru că în stânga scenei sau în dreapta cum ne uităm noi la hartă, avem bastionul Țesătorilor. Iar în stânga, o cameră pe macara ar putea filma liniștit Biserica Neagră și Casa Sfatului, luminate special pentru acest eveniment.

Sau în dreapta ar vedea Bastionul Țesătorilor, renovat exterior de urgență de către autorități, la cererea nu numai a cetățenilor, dar de data asta și a partenerilor TVR. Bastion care într-un final, pe perioada Cerbului de Aur a fost transfirmat într-un fel de expoziție muzeu cu tehnologie Hololens și ecrane ce interacționează cu turiștii și îi duc în timp pe unul din scaunele din public în ziua când Julio Iglesias debuta. Sau când Diana Ross concerta. Sau când James Brown făcea faimosu-i split în Brașov. Iar mai sus, o camera-macara ar putea surprinde grandoarea relaxantă a Tâmpei, văzută exact de la poalele ei.

Probleme rezolvate?

  • Toate cele de la cealaltă locație +
  • Priveliștea cerută de TVR;
  • Creșterea interacțiunii Cerbului cu cetatea Brașov;
  • Creșterea interacțiunii Cerbului cu Turiștii;
  • Parcare temporară pentru cele 3 zile, pe Arena Sportivă, pentru abonații la Cerbul de Aur.

 

Problema fondurilor

Până în acest moment, cei ce nu stau în Brașov și n-au nicio treabă cu orașul, au venit cu primă critică la Fesval: “costă din bani publici”. Încep prin a spune că mi-aș dori ca Cerbul de Aur să fie organizat doar de privați, pe bani privați, dar cumva să există o limită a ceea ce pot face cu banii ăia. Adică, dacă vor într-o zi să mute Cerbul de Aur în Bartolomeu pe zona fostului stadion, atunci nu, nu sunt de acord. Acolo sunt mărăcini și rahați. Acolo se poate organiza liniștit fake-Oktoberfest. De acum și-n pururea, și-n vecii, vecilor. Sau mă rog, cât rămâne Machedonschi (sau ski?) în aparatul administrativ local. Iar asta depinde doar de voi, cei care votează. Dar să nu divagăm. Vreau ca Cerbul de Aur să fie organizat și manageriat de profesioniști. TVR a demonstrat nu doar în situația asta, ci în absolut toate situațiile, că sunt total depășiți de eveniment sau sunt controlați politc de multe ori. Sunt sigur că un FR Director și o echipa de Found Raising profesionistă ar strânge 1-1.5 milioane de euro din bani privați în 10 luni. Mai mult decât suficient să atragă 3-4 artiști cu nume mari, care nu am mai scos nimic HIT în ultimii ani (am înțeles că pentru hipsteri ăsta e un criteriu esențial, dacă să meargă sau nu la artistul ăla) și care să mulțumească 10.000 de oameni pe seară, timp de 3 seri, și sute de mii de oameni de pe peste tot, dacă rămâne televizat.

Apropo de televizat, l-aș restructura financiar, aș aduce oameni mișto să cânte. Nu bumpți-bumpți, Armin sau Tieso, ci Pink, Sting, stuff like this și l-aș lansa Pay-per-View pe Netflix live!,  Youtube RED sau pe HBOGo live! Ca să-mi fac bani și din asta. Și cu un produs bine pus la punct, atractiv, vă garantez că în 5 ani aș avea succes. Prin urmare, alții care chiar se pricep la industria asta ar trebui să ia în calcul așa ceva.

Anul acesta din câte am văzut, printre sponsorii principali au fost Digi, Cotnari, Tarom, Sergiana Center etc, toate companii cu zeci de milioane de euro profit pe an (exceptând Tarom, care-i de stat). Sunt sigur că din mână în mână tot au acoperit o mare parte din bugetul TVR, adică bugetul public, pentru evenimentul Cerbul de Aur 2019.

În mod normal, mi-aș dori ca autoritatea locală sau centrală să nu mai foloească niciun ban pentru “circ”, adică pentru distracția populației. Înspre asta trebuie să tindem, înspre zero bani pentru culte, evenimente culturale de masă. Dar până acolo e cale lungă, iar evenimentele ce pot fi considerate de valoare sau ce aduc valoare comunității, ar trebui susținute. Ce înseamnă “aduc valoare comunității”? De la întărirea identității local, la evident venituri pentru buticari, cârciumari, autoritățile locale și în primul rând creșterea apetitului cetățeanului pentru evenimente culturale. Muzica asta ușoară, old school, pentru clasa medie, vârsta medie, poate aduce o creștere a apetitului cetățeanului înspre a gusta din mai multe zone de cultură.

Mai sunt probleme?

Da, mai sunt probleme de gust. Unii spun că Cerbul de Aur nu este îndeajuns de cool ca să se bată cu festivalurile noi. Dar el nici nu se bate cu copy-cat-urile lui Tomorrow Land și White Sensation. Cerbul de Aur este cel mult o adaptare a lui San Remo, festival care prin parfumul timpurilor de dinainte, cu un management de spectacol excepțional de profesionist și cu o viziune de viitor adaptată la viața lui 2019, reușește să fie un festival respectat în rândul elitelor și clasei medii superioare de pe peste tot din lume. Pentru cei ce plâng de mila încasărilor din Brașov, n-ar trebui. Ar trebui în primul rând să plece de pe posturile lor publice, dacă sunt apropiați de domeniu, pentru că singurul lucru pe care-l fac este să distrugă un brand al orașului.

Mai sunt multe alte probleme, haterii și cică-contrașii de meserie vor continua să existe și dacă vin în 2020 să cânte Beyonce, Lady Gaga, Madonna, Adelle și Justin Timberlake. Pe aceștia nu-i putem ajuta să devină mai buni, dar pe Cerbul de Aur da.

Personal regret că nu am ajung la recitalul lui Ronan Keating, un artist cu mult bun simț față de publicul lui, a cântat pentru 5000 de oameni ca și cum ar fi cântat pentru 50.000. Atmosferă caldă, oameni cu o medie de vârstă mai ridicată decât ce vedem la Neversea, cu oameni cu o medie a studiilor peste ceea ce vedem la Afterhills sau Sunwaves. Oameni care cântau alături cu artistul, versuri. Pentru că artiștii de la Cerbul de Aur, spre deosebire de majoritatea de la alte mari festivaluri din România, au melodii cu versuri. Am văzut o emoție. Emoție în ochii tipelor de 35-40 de ani, emoție în ochii copiilor ce au venit cu familiile, bucurie în ochii tuturor celor ce au participat acolo.

Regret că nu am fost, da’ de dus tot mă duc când mai vine, iar până mai vine, cei din TVR și din Primăria Brașov poate iau în seamă și soluțiile prezentate de mine aici.

Etichete:

Esti Companie? Aplica gratuit!

Puteţi adăuga job-urile disponibile în compania dumneavostră pentru a fi vizibile pe site-ul BizBraşov, dacă solicitaţi un cont. Doar aşa veţi putea intra în contact direct cu candidaţii.

2 Comentarii

  1. Munteanu Ovidiu

    Bravo Radu Hossu!

  2. Un articol excelent si bine ar fi ca de macar de o parte din sfaturi sa asulte autoritatile locale si judetene, caci daca te iei dupa tvr, ar trebui Piata Sfatului ocupata 6 luni… macar.
    Piata Sfatului e publica, a tuturor, si mai ales cladirile de patimoniu, ce se tot distrug cu marele vostru festival. Il doresc, dar nu in Piata.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*