Guvernul a emis săptămâna trecută o ordonanță de urgență pentru prelungirea licențelor transportatorilor de persoane de la nivel județean, valabile la până la 30 iunie 2019, până în 2023. Potrivit unui articol al ordonanței, publicat în Monitorul Oficial de joi, „la solicitarea operatorilor de transport care deţin licenţe valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cuprinse în programul de transport de persoane prin servicii regulate, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prelungeşte, cu plata tarifului aferent, licenţele de traseu, în condiţiile art. V, pentru autobuzele deţinute şi nominalizate pe traseul respectiv, în baza de date a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Articolul amintit vine însă în contradicție cu Legea 328/2018, a transportului local de persoane, care prevede că „la nivelul unităților administrativ-teritoriale, după caz, asociațiilor de dezvoltare intercomunitară unde nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, valabilitatea programelor de transport și, după caz, a contractelor existente și a licențelor de traseu se prelungește până la data de 2 decembrie 2019”.
Nici tarifele nu sunt foarte transparente. Astfel, dacă asociațiile de dezvoltare în domeniul transportului erau obligate să obțină aprobarea Consiliului Concurenței pentru tarifele aplicate, transportatorii care asigură aceste trasee de ani de zile sunt lăsați să fixeze tarifele după bunul plac. Practic, ordonanța prelungește modul arhaic în care s-a făcut transportul public intrajudețean de persoane până acum, cu renumitele „rate”, pentru încă patru ani.
În aceste condiții, RAT-ul metropolitan, care reprezenta o alternative mai civilizată la actualele autobuze depășite oral și fizic, s-ar putea bloca la rutele actuale. În plus, pe rutele care încep să fie operate de astăzi, către Ghimbav, Sânpetru și Bod, transportatorii se vor judeca cu Asociaţia Metropolitană de Dezvoltare Durabilă a Transportului Public pentru acoperirea rutelor respective.
De la 3 decembrie, când practice expirau licențele actualilor transportatori pe mai multe rute din Brașov, Asociația Metropolitană de Transport ar fi dorit să atribuie, în urma unor licitații, licențe de transport către Codlea, Râșnov, Hărman, Prejmer, Feldioara, Hălchiu, Vulcan, Săcele, Predeal, Tărlungeni, Vama Buzăului, Budila, Teliu și Zărnești.