Un proiect mult așteptat în ceea ce privește modernizarea infrastructurii feroviare, respectiv cel de reabilitare a tronsonului de cale ferată dintre Brașov și Sighișoara, ar urma să demareze într-un final. Cel puțin la nivel birocratic, CFR a început partea de obținere a avizelor necesare demarării lucrărilor.
Astfel, în ședința Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Brașov de marți, membrii acesteia vor discuta cu privire la solicitarea CFR de a obține avizul pentru lucrările de pe tronsomul de cale ferată care traversează municipiului Brașov. În cadrul acestui poriect ar urma să fie reabilitată și gara, inclusiv peroanele, care arată acum cel mai dezastruos.
După o întreagă sarabandă de contestări în instanță, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a decis să atribuie pe 20 iunie consorțiului condus de Alstom contractul pentru calea ferată Brașov – Sighișoara, loturile 1 și 3, respectiv subsecțiunile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, în total 86 km. După modernizare, trenurile ar trebui să facă 47 de minute între cele Brașov și Sighișoara, iar ruta să se scurteze cu 17,72 km (de la 130,27 km, la 112,55 km). Inițial, pe 5 iulie 2018, compania de infrastructură atribuise contractul pentru modernizarea tronsoanelor Brașov – Apața și Cața – Sighișoara către asocierea BRASIG Strabag -Swietelsky. Aceasta cu toate că oferta financiară a BRASIG a fost de 3,14 miliarde lei fără TVA (aproximativ 661 milioane de euro), cu aproximativ 40 milioane de euro mai mult decât oferta clasată pe primul loc, cea depusă de către consorțiul RailWorks (format din companiile Aktor – Grecia, Alstom – Franța, Arcada Company – Galați și Euroconstruct Trading ‘98 – București).
O linie cu istorie
Trenurile circulă din 1873 între Brașov și Sighișoara și, dacă la început drumul dura șase ore, spre 1910 cele mai rapide trenuri Expres ajungeau să facă sub trei ore. În 1970 trenurile Rapide reușeau să parcurgă cei 130 km într-o oră și 37 de minute, iar în 2005 trenurile făceau puțin peste 100 de minute. Acum, drumul durează între 160 și 250 de minute, după lucrări timpii ar trebui să scadă până la un nivel de 47 de minute (!) pentru trenurile cele mai rapide.
Restricțiile de viteză s-au înmulțit în ultimul deceniu și timpii au crescut, trenurile IR de acum ajungând să facă tot cât făceau acum 30 de ani „personalele” care opreau în toate stațiile. Cel mai rapid tren de acum face cu 55 de minute mai mult decât făceau trenurile rapide în 2005. Între Brașov și Sighișoara sunt 20 de gări, dublu față de acum 145 de ani.