Instabilitatea economică şi impredictibilitatea legislativă sunt două dintre cele mai mari provocări pe care le întâmpină antreprenorii de pe piaţa locală, mai ales în condiţiile în care îşi asumă să înceapă un business în producţie, este de părere Florin Madar, directorul general al producătorului şi distribuitorului de materiale de construcţii Temad.
„Acum şase ani, am luat decizia să ne diversificăm şi să mergem pe verticală, înspre producţie, aşa că am investit într-o fabrică de sticlă. Acum un an-doi, afacerea a devenit nerentabilă, din cauza creşterilor salariale, a lipsei forţei de muncă, a creşterii cheltuielilor fără a avea şi o producţie mai mare. Am hotărât astfel să o reducem, până spre a o închide. Morala este că trebuie avut în vedere în ce te bagi. Producţia este un business foarte riscant, dar importante sunt spiritul şi dorinţa de a face ceva“, a spus Florin Madar.
Producţia Temad a constat într-o fabrică de plasă de fibră de sticlă, situată în Braşov şi construită în 2013, în urma unei investiţii de peste 1 milion de euro. În afară de divizia de materiale de construcţii, grupul Temad cuprinde şi o firmă centrată pe producţia de energie – Temad Energie, care operează o centrală fotovoltaică, dar şi câteva investiţii în real-estate. „Sunt unele businessuri care funcţionează şi altele care nu merg. Important este să încerci. Instabilitatea şi impredictibilitatea sunt cele mai mari riscuri, au devenit un laitmotiv“, spune Florin Madar.
Businessul Temad s-a situat în 2018 la aproape 180 de milioane de lei, în creştere cu peste 10% faţă de anul anterior. Profitul companiei a ajuns la 13,5 milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, în uşoară scădere faţă de 2017, pe fondul creşterii salariilor şi a altor cheltuieli. Planul lui Florin Madar este ca afacerile să avanseze cu 7% în 2019.
„Suntem foarte legaţi de real-estate şi de piaţa de construcţii în general, aşa că trebuie să fim foarte atenţi la ce fac clienţii noştri, cărora le livrăm produse. Ne-am dori un partener strategic pentru expansiunea în afara ţării, luăm în considerare acest lucru.“
Clienţii Temad sunt în principal companii, magazine de materiale de construcţii precum Hornbach, Praktiker, Dedeman şi retaileri care comercializează astfel de produse – Carrefour şi Auchan. În total, produsele Temad, sub şapte mărci proprii, se găsesc în peste 5.000 de magazine. Produsele companiei vin de la furnizori din Europa şi din China.
Temad are un centru logistic în Bragadiru, lângă Bucureşti, şi unul în Cluj-Napoca, unde anul trecut a mai construit un depozit prin care
şi-a triplat capacitatea de depozitare. Astfel, în prezent capacitatea totală de depozitare este de circa 10.000 de metri pătraţi. Investiţia cumulată în cele două proiecte vizând spaţiile de depozitare a fost de circa un milion de euro.
În plus, compania are 12 filiale – din care se face distribuţia de materiale de construcţii – pe teritoriul României şi una în Republica Moldova, unde a pătruns în urmă cu circa zece ani. Aceste centre de distribuţie se găsesc în oraşe precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Craiova, Oradea, Baia Mare, Sibiu, Deva.
Temad Co activează pe piaţa bricolajului, un sector cu o valoare de 3 miliarde de euro anual.