Cel mai mare exportator de alimente a fost anul trecut Fabrica de Lapte Braşov, producătorul iaurturilor Olympus şi Oly. Compania s-a aflat anul trecut pe poziţia 192 în clasamentul celor mai mari exportatori din economie. Grupul grec Olympus deţine o unitate de producţie în judeţul Braşov deschisă în 2011 după o investiţie iniţială de 55 milioane de euro. Însă, ulterior Olympus a continuat investiţiile, ajungând la un total de 130 milioane de euro investiţi pe plan local de la intrarea pe piaţă, conform datelor furnizate de companie. Compania cu afaceri de circa 100 milioane de euro anul trecut s-a concentrat la început pe exporturi, însă ulterior majorarea consumului de pe plan local a echilibrat balanţa vânzărilor companiei.
În 2012, fabrica exporta 80% din producţie, conform datelor prezentate de companie la acea vreme. Însă, treptat piaţa din România a devenit tot mai importantă pentru producătorul de lactate. Astfel, în prezent 45% din totalul vânzărilor reprezintă exportul în 10-12 ţări.
Fabrica de Lapte Braşov a devenit anul trecut cel mai mare exportator de alimente înlocuind compania producătoare de carne Smithfield, care a coborât mai mult de 100 de locuri în clasament. Situaţia poate fi explicată prin faptul că anul trecut piaţa a fost afectată puternic de pesta porcină, mărind importurile şi decimând efectivul de porcine de pe plan local. Grupul Smithfield este cel mai mare crescător de porci de pe plan local, dar şi cel mai important procesator.
Poziţia a doua în topul celor mai mari exportatori de alimente se află însă Convenience Prod, care face parte din holdingul Gierlinger din Austria, având ca obiect de activitate producerea de semipreparate din carne. Podiumul este completat de Aaylex Prod, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de cărnii de pui şi una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale din sectorul cărnii. Aaylex Prod este controlată de Bogdan Stanca.
În top mai sunt prezenţi şi cei doi mari jucători de pe piaţa băuturilor Coca-Cola HBC România şi PepsiCo (Quadrant Amroq Beverages). Coca-Cola HBC România, care deţine trei fabrici pe plan local, exportă circa 10% din ce produce în mai bine de 20 de ţări.
Industria alimentară este unul dintre cele mai fragmentate sectoare ale economiei, pe piaţă activând mulţi jucători mici. O analiză recentă a ZF arată că mai puţin de 2% din numărul de fabrici de alimente sunt mari, adică au peste 250 de angajaţi. Prin acest procent redus se poate explica şi lipsa forţei producătorilor locali la export.