Economic, Stiri Brasov

Se caută noi furnizori de uraniu pentru a fi procesat de CNU la Feldioara

Una dintre cele mai importante vulnerabilităţi ale Nuclearelectrica, operatorul centralei nucleare de la Cernavodă, este dependenţa de un număr foarte limitat de furnizori pentru dioxid de uraniu, materia primă pentru reactoare.

Soluţia companiei este însă de a identifica furnizori de concentrat de uraniu pe care să-l poată prelucra în unitatea de la Feldioara (Braşov) în vederea transformării acestuia în dioxid, entitatea putând fi preluată de producătorul de energie nucleară.

„În contextul strategiei Nuclearelectrica de diversificare a surselor de aprovizionare cu materie primă, analizăm preluarea Feldioara şi în acelaşi timp vrem să facem o licitaţie pentru a găsi mai mulţi furnizori de concentrat tehnic de uraniu. Din studiile noastre, s-ar califica 13 astfel de furnizori, ceea ce ne-ar scoate din vulnerabilitatea de a depinde de doi furnizori de dioxid de uraniu (Cameco – Canada – şi CNU – Compania Naţională a Uraniului), dar ar permite şi menţinerea capacităţilor interne ale ciclului integrat de combustibil“, spune Cosmin Ghiţă, directorul general al Nuclearelectrica.

Platforma de la Feldioara este o sucursală a Companiei Naţională a Uraniului şi are în componenţă două uzine, doar una fiind de interes pentru Nuclearelectrica. Astfel, pe platforma de la Feldioara funcţionează Uzina R, acolo unde minereul de uraniu este transformat în concentrat tehnic de uraniu, şi Uzina E, acolo unde sunt rafinate concentratele tehnice de uraniu în vederea realizării pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu (materia primă pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar centralelor nuclearo-electrice tip CANDU).

Aceasta din urmă este de altfel şi interesantă pentru Nuclearelectrica.

Nuclearelectrica a terminat 2018 cu venituri de aproape 2,2 miliarde de lei, cu 12,7% mai mari faţă de cele din 2017, şi cu un profit net de 390,5 milioane de lei, cu 27,4% mai mare faţă de cel din anul anterior.

„Performanţa financiară de anul trecut a fost adusă şi de optimizarea portofoliului de vânzări. După bula din 2017, ne-am orientat şi mai mult pe zona de contracte bilaterale, expunerea noastră pe piaţa spot fiind oricum redusă ţinând cont de profilul de producţie.“

Nuclearelectrica are un profil de producţie constant, motiv pentru care contractele pe termen lung, cu un cumpărător sigur, sunt modul preferat de vânzare a energiei pentru companie.

Astfel, anul trecut 85% din producţia de energie a Nuclearelectrica a fost vândută prin intermediul contractelor bilaterale, pe durate de jumătate sau de un an de zile, pe bursa de energie OPCOM, “n creştere faţă de rata de 72% din 2017, an marcat de explozia preţurilor la energie pe piaţa spot.

Esti Companie? Aplica gratuit!

Puteţi adăuga job-urile disponibile în compania dumneavostră pentru a fi vizibile pe site-ul BizBraşov, dacă solicitaţi un cont. Doar aşa veţi putea intra în contact direct cu candidaţii.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*