„Comportamentul de consum din 2018 a urmat trendul anilor precedenţi: clienţii au cumpărat mai mult, mai scump şi mai online. Consumatorii sunt din ce în ce mai informaţi, mai atenţi la detalii şi la tendinţele modei“, spune Victor Tighinean (51 de ani), executivul care conduce local operaţiunile brandului de încălţăminte Ecco Shoes.
De profesie medic chirurg, el este cel care a adus iniţial brandul pe piaţa locală în sistem de franciză şi ulterior a preluat conducerea odată cu intrarea directă a companiei-mamă.
Reţeaua numără astăzi 21 de magazine, dintre care 20 de unităţi offline şi una online. Din totalul magazinelor fizice, 16 magazine sunt de tip full price (adică magazine clasice), iar patru sunt de tip outlet.
„De la începutul anului 2018 şi până în prezent am deschis un magazin, amplasat în incinta Shopping City Timişoara. Este al doilea magazin din oraş, după cel din centrul comercial Iulius. „
De altfel, majoritatea magazinelor reţelei sunt amplasate în centre comerciale, acesta fiind modelul practicat de cei mai mulţi retaileri de haine şi încălţăminte în contextul în care consumatorul român îşi face 99% din cumpărături la mall unde are un mix de chiriaşi şi spaţii de parcare.
Victor Tighinean spunea anterior că în marile oraşe de provincie precum Cluj-Napoca, Timişoara sau Constanţa lipsa locurilor de parcare este o mare problemă. O alta este faptul că pe străzile pietonale – atunci când acestea există – domină outleturile şi magazinele de tip second-hand. Pe o stradă pietonală, la fel ca la mall, trebuie să existe un mix de chiriaşi, jucători HoReCa, retaileri de modă, cosmetice şi magazine de servicii. Un astfel de model este practicat în toate marile capitale europene.
„Majoritatea magazinelor noastre sunt în centre comerciale şi doar trei se află în spaţii stradale. Astăzi avem opt magazine în Bucureşti, trei în Cluj-Napoca, câte două în Constanţa, Timişoara şi Braşov şi câte unul în Sibiu şi Piteşti. „
Următoarea deschidere programată este cea din centru comercial AFI Braşov, iar compania mai are în plan pentru acest an şi un refitting al magazinului din Centrul Comercial Vivo Cluj.
„Deşi avem o acoperire teritorială destul de uniformă, fiind prezenţi în opt oraşe din România, evident că în Bucureşti avem cele mai multe magazine, care reprezintă aproximativ 40% din business „, explică executivul român. Majoritatea retailerilor deschid un număr mai mare de magazine în Bucureşti deoarece Capitala nu este doar cel mai populat oraş din ţară, ci şi centrul urban cu cea mai mare putere de cumpărare.
Până recent, retailerul danez de încălţăminte era activ şi pe piaţa din Galaţi, însă magazinul a fost închis în 2018 deoarece nu performa. Mai mult, nu au fost prelungite contractele de închiriere pentru alte două magazine de tip outlet.
Per total însă, Victor Tighinean spune că anul 2018 a fost unul bun pentru companie. „Am avut o creştere organică de două cifre comparativ cu anul 2017, iar pentru 2019 estimăm un avans similar şi sperăm să putem trece pragul de 10 milioane de euro.“
Compania KRM Footwear România, cea care operează activitatea Ecco Shoes pe piaţa locală, a obţinut în 2017 (ultimul an pentru care există date publice) afaceri de 35 milioane de lei (7,6 milione de euro) după un avans de circa 17% comparativ cu 2016.