Aproape 28 de km de cale ferată între localitățile brașovene Cața și Apața, parte din sectorul Brașov – Sighisoara de pe Coridorul IV feroviar, vor fi modernizați pentru circulația cu viteză maximă de 160 km/h. Pentru a se ajunge la această viteză, este necesară însă modificarea traseului, lucru ce impune și efectuarea unor exproprieri.
În conformitate cu datele studiului de fezabilitate efectuat de CFR pentru acest proiect, va fi necesară exproprierea a 305 imobile (terenuri sau locuințe). În vederea efecuării acestor exproprieri este necesară pentru început o evaluare a acestora, dar și întocmirea documentațiilor cadastrale pentru o suprafață de 855,3 hectare de pe acest tronson.
Doar elaborarea documentațiilor va dura peste un an
În vederea realizării acestora, CFR a lansat o licitație publică, costul total estimat pentru cadastrarea zonei și evaluarea imobilelor expropriate fiind de 2,72 milioane de lei cu tot cu TVA. Recent, contractul a fost atribuit firmei Cornel & Cornel Topoexim din București, care a avut cea mai bună ofertă de preț dintre cei doi participanți la procedură. Astfel, costul total pentru realizarea acestor documentații și evaluări va fi de 2,67 milioane de lei. Firma care va câștiga contractul va trebui să realizeze documentațiile cerute în cel mult 385 de zile.
Subsecțiunea 2 a tronsonului Brașov – Sighișoara, Apata CapY- Cap X Cata (km 208+088,954 – km 236+157,940), circa 28 de km, va fi reabilitată prin intermediul unui contract de lucrari care va acoperi lucrarile civile din statii, terasamente si consolidari, poduri, podete, tuneluri, drumuri, energoalimentare si telecomunicatii feroviare, precum și lucrările ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR), semnalizare si centralizare electronica.
Pe unde va trece noul traseu
Sectiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferata, eliminând o buclă pe care vechea cale ferata o face în zona Apaâa-Ormeniș-Augustin-Racoș. Astfel, dupa statia Apața, traseul caii ferate „cotește” spre vest prin tunelul Ormenis, evitând bucla care trecea pe langă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un ocol pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod.
Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, doua dintre ele avand o lungime considerabila: Tunel Homord – 5 km, Tunel Mureni – 700 metri și Tunel Ormeniș – 6,9 km. Valoarea totală estimată a contractului pentru modernizarea acestei căi ferate este de 2,86 miliarde lei, fara TVA (623,24 milioane euro), sursa de finanțare fiind asigurata de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proportie de 81,74%, iar cofinanțarea, în proporție de 18,26%, de la bugetul de stat.