Piața de restaurant, baruri și catering a însumat anul trecut un business de 13,5 miliarde de lei. Interesant este că după McDonald’s, KFC și Pizza Hut, branduri cunoscute, pe locul patru se situează business-ul făgărășeanului Sebastian Coca, cel care deține lanțul de covrigării „Gigi”, gogoșeriile Glaze Haze și fast-food-urile Panini.
Piaţa restaurantelor este puternic consolidată la vârf, datele arată că cei mai mari zece jucători din restaurante au ajuns anul trecut la afaceri totale de 1,6 miliarde de lei, adică deţin 16% din businessul total din ţară (pe cod CAEN 561 – restaurante). În total, cele mai mari zece companii de pe nişa restaurantelor adunau aproape 9.000 de angajaţi anul trecut. Nouă din zece companii au raportat profit anul trecut.
Cel mai mare jucător de pe piaţa de restaurante (ca entitate juridică) este lanţul fast food McDonald’s (firma Premier Restaurants), controlat de maltezii de la Premier Capital, care a ajuns la afaceri de circa 680 milioane de lei anul trecut, un profit net de 79 milioane de lei şi 3.200 de angajaţi, arată datele publice. Recent, lanţul a deschis al patrulea restaurant la Timişoara şi a ajuns la 73 de unităţi în România
„Bucureştiul este oraşul cel mai puternic pe restaurante, aici avem jumătate din restaurante, dar vedem potenţial de creştere atât pe Capitală, cât şi în celelalte oraşe din ţară. Este o industrie cu potenţial mare, restaurantele, cafenelele, segmentul de livrări la domiciliu sunt toate complementare. Anul acesta avem o creştere cu 11% a afacerilor, suntem în parametri”, a spus pentru ZF Daniel Boaje, executivul român care conduce activitatea locală a McDonald’s în România. El este şi acţionar minoritar al companiei care operează reţeaua de restaurante de tip fast-food adusă local în sistem de franciză.
Pe de altă parte, lanţul de restaurante KFC (s-a luat în considerare doar entitatea juridică, nu afacerile pe grup), care numără peste 70 de unităţi în Bucureşti şi în alte oraşe din ţară, a avut anul trecut afaceri de 477 de milioane de lei şi 2.400 de angajaţi. US Food Network este filială a Sphera Franchize Group (care operează local francizele Pizza Hut, Pizza Hot Delivery, Taco Bell, lanţul KFC), În total, Sphera Franchise Group, care a fost listată anul trecut la bursa din Bucureşti, operează peste 100 de restaurante în România.
Pizza Hut Delivery, cu livrare la domiciliu, a intrat pe piaţa din România în decembrie 2007, când a deschis primul restaurant în Vitan, printr-un contract de masterfranciză acordat companiei American Restaurant System. Lanţul de patiserii Paul (firma Moulin D’or- locul zece în top), ce face parte din acelaşi grup, a intrat în România în 2008 şi a ajuns la afaceri de 44 de milioane de lei anul trecut.
Al patrulea cel mai mare jucător de pe piaţa restaurantelor este firma Nadenka din Braşov, controlată de Monika Maria Coca şi Sebastian Coca (antreprenori ce apar şi în businessul Riomatex). Afacerile companiei s-au ridicat la circa 60 de milioane de lei, iar profitul la 6 milioane de lei, arată datele publice.
În top mai intră lanţul de restaurante cu specific asiatic Chopstix, operat de compania MLS Invest trading, care a avut anul trecut afaceri de 46 milioane de lei şi un profit net de 6,7 milioane de lei, dar şi o companie din Suceava (Set Corporation), ce operează lanţul de tip fast-food (Mesopotamia), specializat în kebab de curcan şi viţel, potrivit datelor de pe site-ul restaurantului.
Un comentariu
Salutari si succes Seba ??