Tronsonul de cale ferată dintre Predeal si Braşov ar putea fi reabilitat cu fonduri europeane. Ministerul Transporturilor estimează că ar fi nevoie de o finanţare de peste 400 de milioane de euro şi vrea să obţină mare parte din aceşti bani din programul prin care Uniunea Europeană sprijină dezvoltarea reţelelor feroviare.
Pentru început, ministerul transporturilor a trebuit să obţină banii necesari pentru studiul de fezabilitate. Apoi, dacă proiectul de modernizare va fi aprobat, tronsonul de cale ferată dintre Brasov şi Predeal ar urma să fie adus la nivelul celui dintre Bucureşti şi Constanţa, singurul din ţară pe care acum treburile pot circula cu 160 de kilometri la oră. Fondurile necesare realizării proiectului preliminar au fost alocate, astfel că CFR a lansat licitația pentru selectarea unui proiectant care să realizeze studiul de fezabilitate. Costul total estimat pentru aceste documentații este de 23,2 milioane de lei, inclusiv TVA, adică aproape 5 milioane de euro.
Documentația va fi realizată în aproape 2 ani
„Obiectivul contractului de prestări servicii este de a asigura Clientului (CFR-SA) soluția optimă pentru executarea lucrărilor de modernizare a căii ferate pe secțiunea Predeal-Brașov, atât din punct de vedere tehnic, operațional, cât și economic și financiar, precum și al impactului asupra mediului și al schimbărilor climatice. Prestatorul va elabora un studiu de fezabilitate care va fi utilizat pentru selectarea soluției optime de modernizare a infrastrcuturii feroviare și va întocmi documentația necesară pentru obținerea avizelor și acordurilor la faza SF (inclusiv AC), împreună cu documentația de licitație pentru faza de proiectare și execuție, precum și pentru supravegherea lucrărilor. Studiul de Fezabilitate se va realiza în conformitate cu toate legile, reglementările, directivele, standardele, instrucțiile specifice și metodele aprobate aflate în vigoare la momentul prestării serviciilor contractuale, cu respectarea conformității standardelor impuse pentru Coridoarele Europene TEN-T și asigurarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României. Pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate, Contractantul este obligat să studieze și să coreleze documentația pe care o va prezenta CNCF „CFR” – S.A., cu toate studiile de fezabilitate și proiectele din zona aflate în diferite faze de implementare precum și cu legislația specifică în vigoare”, se precizează în anunțul de licitație. Durata realizării acestor studii și proiecte este de 23 de luni.
Ofertele de la proiectanți ar urma să fie primite până în data de 28 ianuarie, iar cei care se înscriu vor trebui să depună și o garanție de participare de 195.000 de lei.
De la Brașov la Constanța sunt aproape 400 km și doar cei 27 km nu au fost reabilitați. Lucrările de reabilitare au demarat în 2002 pe tronsonul București – Câmpina și s-au încheiat în 2004, iar lucrările pe tronsonul Câmpina–Predeal s-au finalizat în decembrie 2011. Pe București – Constanța lucrările au început în 2005 și s-au terminat abia nouă ani mai târziu. Cel mai rapid tren face 5 ore și un minut între Constanța și Brașov, iar porțiunea cu cea mai mică viteză medie este cea dintre Brașov și Predeal. În prezent vitezele medii nu sunt prea mari: trenurile IR fac între 25 și 38 de minute, iar cele Regio, între 42 și 44 de minute.
Ce probleme sunt pe această linie
Este nevoie de reabilitare, fiindcă pereții celor două tuneluri au zone cu infiltrații de apă, zone care iarna îngheață și intră în gabaritul de liberă trecere a căii.
Linia este afectată de zapadă și de îngheț pe timpul iernii și documentația menționa faptul că pământul din zona de infrastructură a liniei face parte din categoria „sensibil și foarte sensibil” pentru cea mai mare parte a secțiunii, zonele rezistente la îngheț fiind reduse.
Cât costă proiectul
În Master-Planul de Transport estimarile privind valoarea proiectului Brașov – Predeal arată 418 milioane euro, fără TVA. Din cauza reliefului dificil costurile pentru Brașov – Predeal sunt cele mai mari dintre toate cele estimate pentru reablitare 12 milioane euro/km, în timp ce în zonele ușoare de câmpie cele mai mici costuri pot fi chiar și de sub 2 milioane euro/km.
Anul viitor se împlinesc 140 de ani de când trenurile circulă între Brașov și Predeal, iar acel moment a fost unul istoric, fiindcă Predealul era la granița dintre România și Imperiul Austro-Ungar și se stabilea legătură directă cu Transilvania.
În 1884 Predealul făcea parte dintr-o comună care mai includea Azuga, Bușteniul și Poiana Țapului. Abia în 1965 a devenit oraș.
Linia ferată a fost dublată spre finalul anilor ‘30, iar între 1961 și 1965 a fost electrificată, fiind primul tronson din țară care primea acest „tratament”. În 1959 s-a decis electrificarea tronsonului Brașov – București, iar în decembrie 1965 s-a deschis sectia electrificată Brașov – Predeal. În aprilie 1966, s-a deschis circulației linia electrificată Predeal – Câmpina.