În ședința Consiliului Județean de ieri, aleșii Brașovului au aprobat două hotărâri importante pentru continuarea proiectului aeroportului de la Ghimbav, respectiv indicatorii tehnico-economici aferenți terminlului, dar și concesionarea acestuia unei companii aeriene, după ce lucrările vor fi finalizate.
Valoarea totală a construcției terminalului, care va avea o suprafață de 11.780 de mp este de 40 de milioane de euro. Potrivit conceptului arhitectural, terminalul va avea o faţadă spectaculoasă, care presupune folosirea unei cantităţi mari de metal şi sticlă specială. „În bugetul total proiectul aeroportului sunt incluse şi echipamentele prevăzute de legislaţia în vigoare. Terminalul pentru care am aprobat indicatorii tehnico-economici are o suprafaţă de 11.780 m. În anul 2016 am aprobat un terminal de 3.600 m. Toate sumele necesare reies din listele de cantităţi. Valoarea actuală estimată a terminalului este de 40 milioane euro, pe care am luat-o în calcul încă din momentul în care am optat pentru terminalul de 11.600 mp. Nu este o variantă finală, pentru că se vor organiza licitaţiile, iar valorile se pot schimba”, a precizat Adrian Veştea, președintele CJ Brașov.
Lucrări suplimentare pentru a respecta standardele de securitate
Conform noilor standarde referitoare la securitate, sunt necesare lucrări suplimentare, dar şi noi echipamente ce trebuie instalate, lucrări la structura de rezistenţă necesară extinderii ulterioare a terminalului, dar și echipamente de detectare a materialelor radioactive. Valoarea acestora nu a putut fi estimată, având în vedere că, cel puţin la aeroporturile din România, astfel de dispozitive au fost donate de Guvernul SUA. Adrian Veștea a precizat că în cursul săptămânii viitoare va fi încărcată documentația în vederea lansării licitației pentru construcția și dotarea terminalului.
În ceea ce privește concesionare aeroportului, Adrian Veştea a subliniat faptul că în conformitate cu reglementările europene, toate aeroporturile trebuie să fie operate de către mediul privat, într-un mediu concurenţial şi fără intervenţia autorităţilor publice, pentru a asigura ajutor de stat. „Este un lucru obligatoriu, iar noi, pentru a putea depune acest proiect, inclusiv pentru finanţare europeană am luat decizia să începem de acum prenotificarea şi notificarea Comisiei Europene, care se face în baza unui plan de afaceri. Acest plan de afaceri precizează şi care este perioada de recuperare a investiţiei de către Consiliul Judeţean Braşov. La finalul concesiunii, operatorul privat ne va returna toate sumele”, a explicat președintele CJ Brașov.
Din 2023, aeroporturile care nu sunt profitabile vor fi închise
De asemenea, coordonatorul proiectului aeroportului, Alexandru Anghel, a precizat că această concesionare este absolut obligatorie, având în vedere că din anul 2023 nici un astfel de obiectiv nu va mai putea fi subvenţionat de consiliile judeţene și e posibil ca din anul 2023 este foarte posibil ca multe aeroporturi din România să se închidă. „În acest moment, în afară de Otopeni, mai sunt câteva aeroporturi profitabile. Din 2023, cele care nu sunt pe profit se vor închide. Lansând procedura de concesionare, noi putem obţine un avantaj, pentru că am fi primul aeroport din România operat de o entitate privată. Ba mai mult, după 2023, Braşovul ar putea prelua o parte a traficului de pe aeroporturile care se vor închide”, a spus Anghel. Acesta a precizat că, după notificarea Comisiei Europene şi după ce aeroportul va deveni funcţional, Consiliul Judeţean Braşov ar putea recupera, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, 100% din cheltuielile pentru sistemele de securitate şi 75% din cele pentru suprafeţele de mişcare.
2 comentarii
super… detectoare de materilae radioactive…. asta este pleonasm cred… nu de alta dar un centru de colectare fier vechi din Arad are detector de materiale radioactive de vreo 15 ani….