Potrivit unui studiu realizat de Poliția Română, principalele riscuri în traficul din România, sunt alcoolul, viteza, comportamentul agresiv, dar și utilizarea tehnologiei (apeluri, SMS, social media, camere video), riscuri enumerate de șoferii intervievați, dar tot ei sunt cei care recunosc că se comportă astfel.
Sentimentul de siguranță în trafic este unul dintre cele mai importante puncte de start în determinarea modului în care conducătorii auto români percep și evaluează traficul rutier în România, arată studiul realizat de Poliția Română. Astfel, aproximativ 48% din persoanele chestionate au declarat că se simt în siguranță, iar 52% au declarat contrariul, nivel apropiat de media ultimilor 10 ani, ceea ce arată faptul că sentimentul de nesiguranță în trafic al majorității șoferilor nu s-a îmbunătățit. În schimb, mai mult de jumătate, mai exact 69% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita de viteză legală indiferent de viteza celorlalte mașini. Iar viteza crește, cu cât puterea motorului crește. Dacă facem un calcul, observăm că cel puțin 17% dintre repondenții studiului se simt în pericol în trafic, dar ei sunt primii care generează pericolul.
Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018
Poliția Română a prezentat, azi, rezultatele studiului „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018″ și analiza comparativă a datelor din patru sondaje de opinie care au avut aceeași temă de cercetare, realizate în perioada 2008-2018. Una dintre concluzii este că utilizarea tehnologiei (vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, ultilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timpul șofatului la volan) reprezintă un comportament riscant adoptat de aproape jumătate dintre șoferii români. Potrivit Poliției Române, pe baza rezultatelor obținute în cele patru sondaje de opinie, primele trei realizate excusiv de Poliția Română în anii 2008, 2010 și 2014, iar al patrulea realizat în colaborare cu compania de cercetare sociologică Cult Market Research în 2018, a fost definitivată și o analiză comparativă a acestora, care urmărește schimbarea principalilor parametri privind atitudinile și siguranța în trafic din ultimii 10 ani. Scopul studiilor a constat în descrierea atitudinilor șoferilor privind riscul în trafic, urmărindu-se în principal identificarea măsurii în care sunt respectate regulile de circulație de către aceștia, atitudinilor șoferilor față de măsurile de siguranță și reglementările de circulație, precum și a factorilor sociali și culturali care influențează comportamentul în trafic.