Odată cu modificările recente aduse Codului Fiscal a fost adăugată și facilitatea pentru microîntreprinderi de a acorda sponsorizări deductibile din impozitul pe venitul microîntreprinderii pe care îl plătesc trimestrial.
Această măsură, fiind văzută ca una pozitivă de către mediul de afaceri, a fost intens mediatizată pe canalele mass-media iar publicul a recepționat informația că și microîntreprinderile vor putea face sponsorizări în același sistem ca și firmele plătitoare de impozit pe profit. Acest lucru nu este adevărat și vom prezenta în continuare o analiză comparativă între cele două sisteme, cel aplicabil microîntreprinderilor și cel aplicabil plătitorilor de impozit pe profit.
Astfel, dacă la societățile plătitoare de impozit pe profit singurele condiții pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii sponsorizării sunt cele stipulate de Legea 32/1994, la microîntreprinderi Codul Fiscal mai impune o condiție suplimentară, ca beneficiarii sponsorizărilor să fie entități nonprofit sau unități de cult care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat.
Acreditarea furnizorilor de servicii sociale și licențierea serviciilor sociale se face respectând prevederile Legii 197/2012 iar lista cu entitățile acreditate se găsește pe pagina de internet a Ministerului Muncii.
Câteva lucruri foarte importante de care firmele și contabilii trebuie să țină de asemenea cont:
- sunt interzise sponsorizările reciproce între persoane fizice sau juridice;
- sunt interzise sponsorizări efectuate de către rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv;
- sunt interzise sponsorizări ale unei persoane juridice fără scop lucrativ de către o altă persoană juridică care conduce sau controlează direct persoana juridică sponsorizată;
- sponsorizările trebuie să fie realizate efectiv (plătite) în exercițiul fiscal respectiv ca să poată fi deduse.
Prezentăm mai jos un tabel comparativ prin care se poate înțelege mai bine mecanismul deducerii cheltuielilor cu sponsorizarea din impozitul pe profit respectiv impozitul micro.
Impozit pe profit | Impozit micro | |
Cum se calculează valoarea sponsorizării deductibile ? | Valoarea minimă dintre următoarele:
– 0,5% din cifra de afaceri; – 20% din impozitul pe profit datorat. |
20% din impozitul micro datorat. |
Cine pot fi beneficiarii sponsorizării ? | Entități și persoane fizice conform legii 32/1994. | Entități nonprofit și unități de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat. |
Cum se face sponsorizarea ? | Prin contract în formă scrisă și virament bancar sau plată în numerar. | Prin contract în formă scrisă și virament bancar sau plată în numerar. |
Postare sponsorizată de ContConsulting