Dezvoltatorii imobiliari construiesc acum 367.000 mp de spaţii noi de retail, ce vor fi puse pe piaţă în 2018 şi 2019. Acestea sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi şi şase extinderi. În prima parte a anului, au fost inaugurate spaţii de retail ce totalizează circa 30.000 mp în proiecte din Bistriţa, Focşani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat şi Vaslui.
Stocul modern de spaţii de retail se situează, în momentul de faţă, la 3,52 milioane metri pătraţi, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spaţii de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.
La nivelul stocului modern de spaţii de retail, aproximativ 32% se află în Bucureşti, iar 38% este împărţit în 10 oraşe: Constanţa, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Oradea, Braşov, Ploieşti, Suceava, Craiova, Piteşti. Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcţie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeţei dezvoltate, sunt:
- Openville, din Timişoara, cu 47.000 m2;
- AFI Palace Braşov, cu 45.000 m2;
- Târgovişte Mall, cu 33.000 m2;
- Shopping City Târgu Mureş, cu 32.900 m2;
- Shopping City Satu Mare, cu 28.700 m2;
- DN1 Baloteşti, cu 28.000 m2;
- Baia Mare Value Center, cu 22.500 m2;
- Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 m2.
Din proiectele aflate în construcţie, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale şi 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spaţii de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcţii existente.
“Activitatea în sectorul spaţiilor de retail continuă să fie dinamică şi în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creştere a activităţii regionale, în oraşe secundare, dar şi în oraşe terţiare. Acest lucru se datorează creşterii puterii de cumpărare la nivelul întregii ţări. O altă tendinţă importantă este şi majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creştere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, faţă de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
În S1 2018, nouă chiriaşi au intrat, majoritatea în premieră, pe piaţa locală a spaţiilor de retail: retailerul german Kik; brandul german, Hugo Boss; compania canadiană care deţine lanţul de cafenele Esquires Coffee; brandul românesc de încălţăminte, S-Karp; singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marca de ceasuri elveţiene TAG Heuer; retailerul vestimentar internaţional Comma; Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia; Miniso, retailer japonez de produse pentru casă şi accesorii si retailerul sloven de produse pentru casă, sportive şi de călătorie, Vitapur Home.
“Creşterea consumului în România a dinamizat piaţa spaţiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaţionale, care activează în industrii extrem de diverse şi ţintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-şi facă intrarea pe piaţa locală. Acesta este un semn că piaţă românească se maturizează şi devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon.
În primul semestru din 2018, chiria de referinţă din centrele comerciale amplasate în cele mai bune zone s-a situat la 80 euro/mp , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 şi 15 euro/ mp. Chiria în cazul unităţilor de retail stradale a fost de 55 euro/mp. Randamentul investiţional generat de centre comerciale este de 6,5%