Perioada de înmatriculare pentru autovehiculele comerciale trebuie să fie redusă de la peste 30 de zile la o singură zi, în acest mod evitându-se generarea de costuri şi pierderi pentru firmele de transport rutier şi pentru economia României, atrag atenţia reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), într-un comunicat de presă.
„Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului şi Ministerului Afacerilor Interne (MAI) măsuri urgente pentru reducerea perioadei de înmatriculare pentru autovehiculele comerciale, de la peste 30 de zile la o zi, întrucât acestea sunt mijloace de producţie, iar imposibilitatea operării acestora generează costuri şi pierderi pentru firmele de transport rutier şi pentru economia României”, precizează transportatorii.
Conform datelor UNTRR, în prezent, transportatorii rutieri români trebuie să aştepte de la câteva zile, în localităţi precum Bucureşti (o zi) sau judeţe ca Suceava (o zi), Mehedinţi (două zile), Neamţ (trei zile) sau Dolj (cinci zile), până la peste 30 de zile în judeţe, precum Bacău (32 de zile), Botoşani (35 de zile), Dâmboviţa (35 de zile), Alba (44 de zile), Sibiu (41 de zile), Braşov (43 de zile), Timiş (30 – 60 de zile), Iaşi (41 de zile), Bistriţa – Năsăud (60 de zile) sau chiar 91 de zile la Vaslui, pentru a putea realiza o programare în vederea depunerii documentelor necesare obţinerii certificatelor de înmatriculare pentru autovehicule.
Transportatorii rutieri consideră că, în această situaţie, nu mai pot fi onorate contractele în desfăşurare, întrucât vehiculele comerciale sunt blocate nejustificat de mult din cauza procedurilor de înmatriculare.
Statisticile Băncii Naţionale a României şi Consiliului de Export al României, citate de UNTRR, relevă că, în 2017, aproape un sfert din exportul total de servicii al României, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier.
De asemenea, anul trecut, transportul rutier a contribuit cu 4,75 miliarde euro la exportul de servicii al României, având un aport cu 22% mai mare decât întreaga ramură de servicii telecom şi IT la exportul de servicii al României. Totodată, industria transporturilor rutiere are o contribuţie la Produsul Intern Brut (PIB) al României în creştere în ultimii ani, fiind principala modalitate de transport utilizată pentru exporturile realizate din ţara noastră.