Proiectul de reabilitare a celor 39 de km de pe teritoriul județului Brașov din Drumul Național 73 va fi gata în 2019. Este promisiunea fermă făcută la Brașov de către Narcis Neaga, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prezent la Prefectura Brașov, unde a avut loc o ședință la care au participat atât constructorul, cât și reprezentanți ai localităților afectate de calitatea lucrărilor și mai ales de întâzirea lor. Porțiunea de drum care ar trebui reabilitată din DN73 Braşov-Piteşti, este tocmai aceea care traversează localitățile Bran, Moieciu, Fundata, dar și bucăți din Cristian și Râșnov, toate fiind atracții turistice importante din județ.
Narcis Neaga a mai spus că în cazul în care constructorul nu se va ține de promisiune și de graficul de lucrări pe care prefectul județului, Marian Rasaliu, l-a somat să-l facă public în termen de o săptămână, CNAIR va fi nevoită să rezilieze contractul și să reia procedura de licitare a lucrării, fapt ce ar bloca din nou situația. La ședința organizată de Prefectura Brașov au fost căutate motivele întârzierii lucrărilor, dar mai ales soluțiile urgente pentru continuarea lor.
„Cred că nu este doar un singur motiv, cred că sunt mai multe motive. Ultimul în ordinea importanţei, care este un motiv conjunctural, ar fi vremea, dar nu este unul esenţial. Motivul principal, din punctul meu de vedere şi cred că nu greşesc aici, este modul în care a fost pregătit acest proiect, modul cum se lucrează la acest proiect. Când spun pregătit mă refer la modul în care a fost pregătit începând cu anul 2008-2009, pentru că de atunci există un studiu de fezabilitate şi consider că este o pregătire insuficientă a proiectului. Am ajuns să semnăm un contract în 2014, apoi întrerupt şi reluat anul trecut. Faptul că au existat asemenea sincope denotă o slabă pregătire a proiectului. Concret, înseamnă că nu s-au făcut studii geo suficiente sau nu au fost interpretate foarte bine rezultatele, sau nu au fost pregătite exproprierile din timp şi această zonă prin care trece DN73, de Natura 2000, de care ar fi trebuit să se ţină cont de la început“, a declarat Narcis Neaga, directorul CNAIR.
Constructorul, în schimb, a declarat că din suma totală de 275 de milioane de lei fonduri europene, până acum, statul a plătit de 102 milioane de lei pentru reabilitarea drumlui. El a dat vina pe vremea ploiasă din ultima perioadă, pentru stagnarea lucrărilor. „Dacă ploua 3-4 zile nu era problemă, dar plouă de două luni de zile. Nu se poate lucra în condiţii de umiditate excesivă. Chiar dacă părerile mai puţin tehnice spun că este o scuză, lucrurile se pot proba cu expertize tehnice, cu documente, nu e vorba de o scuză, este vorba despre ghinion, despre acest timp pierdut care pe noi ne costă foarte mult. Cred că este rezonabil să spun că nimeni nu vrea să piardă bani. Lucrările de reabilitare vor fi gata anul viitor“, a asigurat Bogdan Mitache, project manager la firma Azvi, care execută lucrările în zonă.
DN73 a intrat în reabilitare în urmă cu șase ani. Constructorul a reușit să finalizeze doar 34% din lucrare, pe teritoriul județului vecin, Argeș. Drumul are 103 km, iar circulația în zona localităților Bran, Moieciu, Fundata, vizitate anual de sute de mii de turiștii, este îngreunată din cauza gropilor din asfalt. Mai mult, constrcutorul a săpat casete a câte 500 de metri din loc în loc pe care apoi le-a abandonat. Săptămâna trecută, oamenii din zonă au făcut un protest și au cerut să fie tras la răspundere constructorul.