În cei 15 ani de activitate în industria mobilei, brașoveanca Dorina Codarin a observat că importurile au inundat casele românilor, deoarece majoritatea canapelelor, paturilor și scaunelor vândute erau „Made in…”. Bazându-se pe experiența completă pe care a adunat – posturi precum reprezentant de vânzări și roluri în companii care au furnizat materii prime pentru industria lemnului sau servicii de design, a decis să își facă propriul mobilier, apelând la talente și materiale locale.
După lansarea Disofa anul acesta, antreprenoarea din Brașov face deja produse gata pentru export. Până la sfârșitul anului, mobilierul creat exclusiv de designeri locali va intra în locuințe în Regatul Unit și în țările nordice. Finanțată printr-o combinație de economii personale și fonduri oferite de programul Start-up Nation, afacerea își propune să obțină o cifră de afaceri de 250.000 euro în primul an de funcționare.
Factorul care a cântărit cel mai greu decizia de a-și deschide propria afacere cu mobilă este convingerea că poți face mobilier foarte bun cu talente și resurse locale. „Sunt în domeniu de 15 ani”, spune ea. „În această perioadă am colaborat cu furnizori de canapele, paturi, fotolii din Italia. Având în vedere pasiunea pe care o aveam pentru tapițerie, am crezut că putem face mobilier tapitat aici în România, cu aceleași materiale și menținând nivelul calității produselor importate „, explică ea. De aceea, „Disofa este un brand care sa născut dintr-o pasiune personală pentru tapițerie”, adaugă ea.
„Cred că tapițeria este o artă, pentru că implică muncă manuală, o mulțime de muncă în general și dedicare totală”, spune Codarin. „Am descoperit această artă la o expoziție internațională de mobilă și de atunci am început să fac cercetări, să învăț și să pun bazele acestei afaceri”, adaugă ea. „Viziunea noastra este de a aduce o contributie semnificativa la îmbunătățirea calității vieții clienților noștri prin oferirea unui mobilier confortabil, funcțional și perfect adaptat stilului lor de viață și afacerii”, spune antreprenorul, adăugând că „acest concept înseamnă adaptarea mediului natural, ecologic și forme ergonomice pentru a îndeplini funcțiile estetice și de utilizare”.
Compania are în prezent 12 angajați – ingineri, designeri, dulgheri, croitori, tapițeri și agenți de vânzări. Până la sfârșitul anului intenționează să-și extindă echipa cu alte persoane.
Finanțarea pentru înființarea afacerii a provenit din mai de surse. „Am aplicat programul Startup Nation 2017 pentru achiziționarea de echipamente profesionale în valoare de 200.000 de lei, iar din surse proprii am investit până acum până la 60.000 de euro pentru echipamente și finanțarea activității curente”, spune ea.
Potrivit Dorinei, piața locală a mobilei trebuie să fie educată pentru a privi dincolo de criteriul prețului. Producătorii locali se adresează, în cea mai mare parte, producției cu costuri reduse și în masă, susține ea. „În plus, nu există o varietate de produse care pot fi găsite pe piețe precum Italia, Franța, Anglia sau Germania. În ultimii ani, a existat o creștere semnificativă a importurilor de produse de lux în acest domeniu”.
„Din păcate, este promovat doar cel mai mic preț, fără a ține seama de calitatea materialelor din compoziție”, spune ea. „Nu există nici un accent real pe educarea publicului în înțelegerea nevoilor sale reale. Pentru a cumpăra o canapea, trebuie să vă acordați timp, să înțelegeți experiența pe care o aveți cu produsul, ce emoții simțiți atunci când vă ocupați, indiferent dacă se potrivește staturii dvs. sau nu. Nimeni nu ia în considerare ergonomia, confortul pe care un produs trebuie să îl ofere. Materialele care fac canapeaua, patul sau fotoliul pot influența sănătatea noastră„.