Una dintre cele mai eficiente metode de a le păstra vie curiozitatea elevilor și de a-i ajuta să înțeleagă mai bine fenomenele studiate la științele naturii este metoda investigației. Un elev învață prin investigație atunci când se află în fața unei probleme, când studiază cu atenție datele și relațiile cauzale, reușind să găsească cea mai bună soluție. În tot acest timp, profesorul devine facilitator al cunoașterii și, în acelasi timp, un partener al elevilor în procesul de învățare. Acest mod de lucru conduce la o înțelegere mai profundă a fenomenelor pe care le studiază (are loc o învățare de profunzime), fiind folosit și în procesele de raționare din viața de zi cu zi.
Tocmai de aceea, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) Brașov formează „profesori altfel”. Aceștia își vor însuși cunoștințele și abilitățile necesare utilizării metodelor active în învățarea științelor exacte în școală. „Profesorii altfel” sunt cei care încurajează curiozitatea naturală a copiilor față de lumea înconjurătoare, stimulându-le prin tot ceea ce fac dorința de a descoperi, de a înțelege, de a gândi și capacitatea de a pune sub semnul întrebării ceea ce văd în jurul lor.
Peste 1.200 de elevi vor beneficia de metode altfel de învățare
Cu sprijinul companiei Carmeuse, care este lider mondial în producerea varului și a calcarului, comunității de „profesori altfel” care, până în acest moment numără peste 1.800 de profesori la nivel național, i se vor alătura alți 20 de profesori în Brașov, care au început cursurile de formare organizate de CEAE. Astfel, în al doilea semestru al anului școlar 2017 – 2018, alți 1.250 de elevi vor fi beneficiarii noii metode de învățare a științelor la clasă. „Modernizarea metodelor de predare la clasă a științelor naturii este modul prin care noi, echipa CEAE, ne implicăm în mod activ în vederea scăderii analfabetismului științific în rândul elevilor din România. În acest moment, 38,6% din elevii de 15 ani sunt analfabeți științific, ceea ce înseamnă că nu înțeleg și nu pot explica științific fenomenele din jurul lor. Fără o intervenție strategică în acest sens, România riscă să genereze o criză a angajaților capabili să răspundă nevoilor economice, pe care nu o va mai putea gestiona. Pentru că odată ajunși acolo, nu vom mai putea avea o economie care să țină pasul cu progresul tehnologic din simplul motiv că vor exista tot mai puțini oameni care să poată gestiona aceste procese tehnologice”, a declarat Cristian Hatu, Președintele CEAE.