Curtea de Conturi a publicat raportul privind finanțele publice locale pe anul 2016. În conformitate cu acesta, la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale şi operatorilor economici de subordonare locală, au fost constatate abateri de la reglementările legale care au avut ca efect producerea de prejudicii în gestionarea resurselor publice, nestabilirea şi nevirarea la bugetele locale și bugetul general consolidat al statului, în totalitate şi la termenele legale, a impozitelor şi taxelor, precum şi reflectarea nereală a patrimoniului public în situaţiile financiare anuale verificate.
Astfel, totalul prejudiciilor și abaterilor financiar-contabile la nivelul județului este de 33,28 milioane de lei. Doar prejudiciile și accesoriile calculate pentru acestea au depășit 10 milioane de lei. De exemplu, la nivelul Consilului Județean Brașov au fost constatate prejudicii de 336.000 de lei și abateri financiar-contabile de 1,15 milioane de lei. Dintre acestea din urmă, 768.000 de lei au fost descoperite în activitatea proprie a forului județean și 390.000 de lei la Maternitate. De exemplu, la capitolul prejudicii, inspectorii Curții de Conturi au descoperit plăți efectuate fără bază legală pentru servicii de deszăpezire – întreținere pe timp de iarnă a drumurilor din Județul Brașov, în sumă totală de 65.000 lei urmare acceptării la plată a unor servicii neprestate și contravaloare material antiderapant nepus în operă. De asemenea, au mai fost constatate plăți efectuate fără bază legală pentru obiectivul „Consolidare, restaurare și punere în valoare a Cetății Feldioara”, urmare a acceptării la plată a unor lucrări neexecutate, a unor sume reprezentând manoperă supraveghere arheologică mai mare decât cea înscrisă în documentele justificative și diferențe de preț la materiale care au alte caracteristici decât cele înscrise în proiect, în caietul de sarcini și în devizul ofertă, prejudiciul în acest caz fiind de 160.000 de lei.
Primăria Brașov a avut probleme cu deratizarea
Și la Primăria Brașov inspectorii Curții de Conturi au constatat prejudicii de 77.000 de lei, din care 23.000 de lei în activitatea proprie, și abateri financiar-contabile de 697.000 de lei, acestea fiind însă în cazul unităților școlare din subordine. Inspectorii Curții de Conturi susțin că Primăria Brașov nu a respectat dispozițiile legale la procedura de atribuire a contractelor de servicii/concesiune a activităților de deratizare, dezinsecție, dezinfecție la nivelul municipiului Brașov, fiind restituită fără bază legală garanția de participare la licitație pentru operatorul economic care a refuzat încheierea contractului de achiziție. După cum a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, suma a fost deja recuperată ca urmare a dispoziției Curții de Conturi. „În 2012, municipalitatea a organizat o licitație pentru deratizare – dezinsecție, la care s-au prezentat 2 firme în asociere. Au depus oferta, au câștigat licitația, iar apoi cele două firme ar fi trebuit să își legalizeze asociere, dar nu s-au mai înțeles. Conform prevederilor legale, când au câștigat licitația, au depus garanție de bună execuție, astfel că au retras-o pe cea de participare. Având în vedere că nu s-a mai oficializat această asociere, municipalitatea a reziliat contractul și atunci s-a restituit și garanția de bună execuție. Curtea de Conturi a constatat că nu ar fi trebuit să se restituie garanția de participare. Noi am solicitat firmelor să plătească garanția de participare, aceasta a fost plătită, astfel că măsura Curții de Conturi a fost pusă în practică”, a explicat Sorin Toarcea.
Unde au fost constatate cele mai mari prejudicii în județ
În schimb, pe lista primăriilor unde au mai fost descoperite prejudicii majore se numără Ghimbavul, 1,53 milioane de lei. În acest caz, Curtea de Conturi a descoperit plăți efectuate fără bază legală în sumă de 117.000 de lei pentru lucrări de reparații la activele din parcurile aflate în administrativul Orașului, urmare acceptării la plată a unor lucrări neexecutate sau la prețuri mai mari decât cele din oferta depusă de prestator, plăți de 457.000 de lei efectuate fără bază legală pentru obiectul „Construirea de locuințe sociale în cartierul Florilor, orașul Ghimbav”, ca urmare acceptării la plată a unor cantități de lucrări care cuprind materiale, în cantități mai mari față de consumul specific pe metru pătrat și contravaloare manoperă pentru realizarea unor lucrări suplimentare la tarife mai mari față de cele ofertate, dar și plăți nelegale în sumă de 319.000 lei, pentru obiectivul „Modernizarea infrastructurii rutiere urbane în cartierul Florilor din orașul Ghimbav”, pentru lucrări neexecutate sau pentru articole de lucrări pentru care nu se justifică materialele ca fiind puse în operă.
Un prejudiciu de 1,74 milioane de lei a fost constatat și la Predeal. Cel mai mare prejudiciu a fost cel cauzat de „plata fără bază legală a sumei de 1.365 mii lei cu titlu de despăgubiri civile și cheltuieli de judecată în baza Deciziei Curții de Apel Brașov, către două persoane fizice cu care a fost încheiat un contract de concesiune pentru folosința unui teren care nu se afla în patrimoniul Orașului Predeal și pentru care au fost emise certificate de urbanism și autorizații de construire cu nerespectarea dispozițiilor legale, iar ulterior restituirii proprietarilor, au fost demolate construcțiile efectuate de concesionar”. Alte primării unde au mai fost constatate prejudicii sunt Sâmbăta de Sus, 1.013.000 lei, Primăria Zărnești, 702.000 de lei, Primăria Săcele, 616.000 de lei, Primăria Prejmer, 566.000 de lei su Primăria din Racoș, unde Curtea de Conturi a stabilit prejudicii de 289.000 de lei.
În toate cazurile în care au fost constatate prejudicii, Curtea de Conturi a dispus recuperarea lor.
Prejudicii de 1,63 milioane de lei la Direcția Copilului
În schimb, un prejudiciu de 1,63 de milioane de lei a fost înregistrat și la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Brașov, unde au mai fost stabilite și abateri financiar-contabile de 61.000 de lei. Conform raportului Curții de Conturi, acest prejudiciu a apărut ca urmare a nevirării la bugetul de stat a unor sume prescrise de natura prestațiilor sociale, a garanțiilor de participare la licitație și drepturi de personal neridicate în termenul legal de plată, neevidențierea în conturi în afara bilanțului a garanției de bună execuție, dar și ca urmare a interpretării și aplicării eronată a legislației în domeniul salarizării personalului din administrația publică locală, inspectorii constatând că au existat venituri salariale acordate fără bază legală personalului propriu și/sau persoanelor care ocupă funcții de demnitate publică, fiind de natura spor de dispozitiv, spor de stabilitate, spor de stres, spor de confidențialitate, spor de mobilitate, normă de hrană, spor pentru compensarea activității și spor pentru condiții vătămătoare.
Nu în ultimul rând, și la Compania Apa, Curtea de Conturi a descoperit prejudicii de 133.000 de lei și abateri financiar-contabile de 2,68 milioane de lei. Conform raportului Curții de Conturi, prejudiciul s-a produs ca urmare a acceptării la plată a unor situații de lucrări care conțin lucrări neexecutate.