Servicii BizBrasov
    • Abonamente FwdBV
    • Publicitate
    • Trimite Stire!
    Facebook
    • Abonamente FwdBV
    • Publicitate
    • Trimite Stire!
    Facebook
    Biz BrasovBiz Brasov
    • Știri Brasov
    • Economie
      • Imobiliare
      • Turism
      • IT
    • Timp liber
      • Evenimente
      • Cultură
      • Media
    • Viața Brașovului
      • Administratie
      • Politica
    • Sănătate
    • Social
    • Opinii
    • Știri Naționale
    Biz BrasovBiz Brasov

    Tudor Benga, deputat: Care sunt variantele de finanțare ale Aeroportului Brașov

    0
    De Biz Brasov pe 13 decembrie 2017 Opinii, Stiri Brasov
    Distribuie
    WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email*

    Tudor Benga, deputat: Care sunt variantele de finanțare ale Aeroportului BrașovRevin astăzi, așa cum am promis, cu episodul al patrulea din serialul despre aeroport. Este ultimul episod al primei părți, cea despre setarea cadrului sau așezarea pieselor de puzzle pe masă. Din episodul următor vom începe sa le punem cap la cap pentru a înțelege ce se leagă și ce nu se leagă, ce se poate face și ce nu.

    În primul episod (Aeroportul Brașov, episodul #1 ), v-am prezentat imaginea de ansamblu a proiectului și dezbaterii publice, actorii principali, rolul UE, starea de fapt din acest moment și am reiterat apelul pentru publicarea integrală a analizei cost-beneficiu. În episodul doi (Aeroportul Brașov, episodul #2 ), am discutat în detaliu două concepte tehnice ce sunt critice pentru înțelegerea dezbaterii, ajutorul de stat și analiza cost-bebeficiu (ACB). Tot atunci am salutat punerea ACB-ului la dispoziția publicului și am avertizat că principala lui vulnerabilitate derivă din cifrele studiului de trafic pe care se bazează.

    În episodul numărul trei (Aeroportul Brașov, episodul #3 ), am luat la puricat studiul de trafic și explicat în detaliu cum s-a ajuns la cifrele de acolo, de ce sunt ele harcea parcea, cum anume se compară cu evoluția reală din ultimii ani a aeroporturilor românești existente și funcționale, și ce anume ar trebui noi, la Brașov, să concluzionăm de aici. Așadar, în primele trei episoade am vorbit despre context (1), instrumente de analiză (2) și cifre de trafic (3).

    Astăzi vom vorbi despre vehicul. Mai exact despre vehiculul administrativ și financiar prin care poate fi realizat aeroportul. Altfel spus despre cine are hățurile proiectului, cine are banii, cine ce poate face, cu sau fără altcineva și după ce reguli. Sunt trei sau patru variante distincte și fiecare are implicații și condiționalități diferite.

    Consiliul Județean Brașov se află ferm la cârma proiectului. Terenul, subiect mult discutat, este la ei. Pista este la ei. Documentații, autorizări, management de proiect, vasta majoritate a pașilor făcuți până acum și cei imediat următori sunt în ograda lor. Depind, desigur, de avize și autorizații și de la alte instituții ale statului, dar hățurile sunt la ei. Iar prima variantă, și cea mai simplă, pentru finalizarea aeroportului ar fi aceea în care CJ Brașov duce până la capăt ce a început. Prima opțiune de vehicul este aceasta: CJ Brașov face tot, el este 100% proprietar și manager de proiect (potențial și operatorul aeroportului după punerea lui în funcțiune, dar aceasta este o alta discuție pentru un episod viitor). Această opțiune ar fi cea mai facilă politic și administrativ iar eu o numesc varianta „CJ integral” și o alint „pe barba CJ-ului”.

    Există însă o mare problemă: CJ Brașov nu are banii necesari pentru a-l duce la capăt. CJ Brașov are niște bani, mai poate face câțiva pași, dar nu are nici fondurile proprii, nici spațiul de îndatorare necesar pentru a finaliza proiectul. Pe scurt spus, CJ de unul singur nu poate termina aeroportul indiferent ce spun mesajele politice transmise în spațiul public.

    Ceea ce ne duce la variantele următoare. Ceea ce CJ Brașov poate face sunt trei lucruri:

    1. să ceară bani de la centru, adică de la Guvern (eu o numesc varianta „masterplan” sau „cu căciula în mână”);

    2. să se asocieze cu alte entități publice (potențial și private, dar și aici e o discuție mai lungă) precum Primăria Brașov, CJ Covasna, Primăria Ghimbav etc. (eu o numesc varianta „asociere” sau „punem mână de la mână”);

    3. să concesioneze proiectul unui actor privat, adică să dea dreptul de operare pe o perioadă de timp unui actor privat, care să-l construiască pe cheltuiala lui, să-l opereze o perioadă de timp, să-și scoată banii investiți și să facă un profit, după care să-l înapoieze CJ Brașov. Eu o numesc varianta „concesiune” sau „ni-l fac privații”.

    Toate aceste variante sună plauzibile în teorie. În practică însă, fiecare are condiționări și obstacole mai mult sau mai puțin surmontabile. Despre condiționările primeia (CJ integral) am vorbit deja așa ca trec direct la a doua.

    Varianta masterplan are două obstacole majore. Unu la mână, ne lasă la discreția unei decizii politice la București. Aeroportul Brașov a fost lăsat deliberat pe dinafară încă de acum câțiva ani, iar redeschiderea subiectului n-o să fie taman simplă și foarte puțin probabil să fie rapidă. Doi la mână, varianta masterplan presupune și girul Comisiei Europene, care nu e fan aeroporturi noi, iar atunci când le acceptă așteptarea e ca matematica ce le fundamentează (vezi ACB și studiu de trafic) să fie impecabile (ceea ce nu e la momentul ăsta cazul nostru).

    Varianta asocierii vine cu două potențiale mari beneficii. Rezolvă în bună măsură problema de finanțare (Primăria Brașov are și fonduri proprii și plafon de îndatorare semnificativ mai mari decât Consiliul Județean, CJ Covasna si-a exprimat și ea disponibilitatea de a contribui financiar) și nu necesită o decizie politică formală de la București. Deschide însă o altă cutie a Pandorei și mărturisesc că este partea în care încă am cele mai mari nelămuriri și m-ar ajuta input-ul vostru. O asociere de acest tip se pare că presupune un aviz de la Consiliul Concurenței și o evaluare foarte clară a investițiilor făcute deja în pistă. Înțelegerea mea este de asemenea că odată transferat proiectul sub umbrela unei companii (chiar dacă cu acționariat integral public) toate rigorile analizei ajutorului de stat (de care v-am povestit în episodul doi) ar deveni aplicabile.

    Ultima variantă, cea a concesiunii, este aparent cea mai simplă, dar în realitate cea mai improbabil de realizat. Concesiunea presupune nu doar rigorile europene aplicabile fondurilor publice explicate anterior, dar și filtrul adițional al planificării financiare aplicabile în sectorul privat. Ceea ce nu înseamnă că nu poate fi făcută, înseamnă doar că istoria ne arată că în România, în 27 de ani, nu s-a putut face deși s-a încercat. O concesiune presupune disciplină financiară și de proiect atât din partea actorului public care face concesionarea cât și a actorului privat care își asumă execuția. Deși prezența investitorului privat ar trebui în teorie să tranșeze problema viabilității financiare a aeroportului Brașov, practica e ceva mai nuanțată. Probabilitatea ca, date fiind și credibilitatea scăzută a instituțiilor publice românești și cifrele până acum cam fușerite, să atragi un partener serios cu expertiză în genul acesta de proiecte și să construiești cu el un aranjament financiar durabil este foarte mică, dar nu complet absent.

    Acestea sunt, în linii mari, cele patru variante posibile pentru finalizarea proiectului. Alegerea vehiculului optim poate însemna pentru Brașov diferența între un aeroport finalizat și funcțional și un eșec lamentabil cu ani și bani pierduți. Actorii și condiționările sunt în mare cele expuse mai sus, dar nu singurele. Închei pe ziua de azi cu două precizări necesare. Unu, că studiul de fundamentare despre a cărui semnare se tot vorbește zilele astea este un instrument ce ar trebui să ajute la această decizie între variante. Și doi, pentru cei ce nu știu, că dispunerea politică a actorilor enumerați este următoarea: CJ Brașov este la vechiul PNL, Primăria Brașov la vechiul PDL, guvernul central la PSD-ALDE, CJ Covasna la UDMR, Primăria Ghimbav la PSD.

    Din episodul următor începem să punem piesele puzzle-ului cap la cap. Așa cum am mai zis, aeroportul Brașov e prins într-o strânsoare între o dezbatere tehnică și una politică și trebuie câștigate amândouă. Discuția tehnică nu s-a terminat, mai sunt destule aspecte la care voi reveni, însă din episodul viitor trec și la cea politică. Până atunci vă rog, ca de obicei, să dați mai departe cu un share. E important să ajungă la cât mai multă lume. Adaug în comentarii și link la episoadele anterioare și le voi avea în curând pe toate și într-un format mult mai prietenos gen „note” sau direct articole pe web. Vineri voi participa la o dezbatere organizată de Prefectura Brașov pe tema aeroportului cu participarea tuturor decidenților politici locali implicați.

    Mulțumesc pentru atenție, vă țin la curent și ne vedem în episodul următor!

    Distribuie. WhatsApp Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email* Telegram
    Articol precedentCum puteți obține bani europeni pentru a demara o afacere. Proiectele anului 2018
    Următorul articol Evenimentele din Piața Sfatului au fost anulate pentru următoarele trei zile
    Biz Brasov
    • Website

    Comenteaza aceasta stire

    Scrie-ne părerea ta Anuleaza raspunsul

    Alte stiri similare

    Glumă proastă sau nervi? O trotinetă electrică a fost aruncată... la gunoi, în Brașov
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    Glumă proastă sau nervi? O trotinetă electrică a fost aruncată… la gunoi, în Brașov

    20 martie 2023

    Foto: Robert Lazăr Trotinetele electrice de închiriat nu sunt privite cu ochi buni de mulți dintre brașoveni ținând cont că…

    Sezonul de schi se apropie de final în Poiana Brașov. Doar în partea superioară a Masivului Postăvarul mai sunt 30 cm de zăpadă pe pârtii
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    Sezonul de schi se apropie de final în Poiana Brașov. Doar în partea superioară a Masivului Postăvarul mai sunt 30 cm de zăpadă pe pârtii

    20 martie 2023

    Sezonul de schi se apropie de final în Poiana Brașov, iar în acest moment mai multe pârtii sunt impracticabile. Majoritatea…

    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius

    20 martie 2023

    Vremea va fi, în general, frumoasă pe parcursul următoarelor două săptămâni (20 martie – 2 aprilie), cu temperaturi diurne, în…

    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului
    Politica De Biz Brasov0

    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului

    20 martie 2023

    Subprefectul județului Brașov, social-democratul Lucian Pătrașcu, își pregătelte minuțios campania electorală pentru funcția de prima al Brașovului și propune construirea…

    Giratoriu suspendat peste calea ferată pentru a asigura un acces optim spre zona Bartolomeu- Avantgarden, dar și spre viitorul „oraș medical”. Proiectul futurist va fi dezbătut public mâine
    Administratie De Ionuț Dincă0

    Giratoriu suspendat peste calea ferată pentru a asigura un acces optim spre zona Bartolomeu- Avantgarden, dar și spre viitorul „oraș medical”. Proiectul futurist va fi dezbătut public mâine

    20 martie 2023

    Primăria Brașov organizează o nouă consultare publică a locuitorilor pe teme de interes pentru comunitate, de această dată tema fiind…

    Un râșnovean a plecat la plimbare cu ATV-ul pe DN 1, dar a omis că nu are permis și nici vehiculul înmatriculat. S-a ales cu dosar penal
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    Un râșnovean a plecat la plimbare cu ATV-ul pe DN 1, dar a omis că nu are permis și nici vehiculul înmatriculat. S-a ales cu dosar penal

    20 martie 2023

    Foto: Arhivă Ieri, în jurul orelor 15.40, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Brașov au oprit pentru control, în trafic, un…

    SONDAJ 58% dintre români consideră că vaccinurile și strategia de vaccinare anti-COVID nu au fost benefice pentru sănătate. Ce categorie de vârstă este cea mai sceptică
    Sănătate De Ionuț Dincă0

    SONDAJ 58% dintre români consideră că vaccinurile și strategia de vaccinare anti-COVID nu au fost benefice pentru sănătate. Ce categorie de vârstă este cea mai sceptică

    20 martie 2023

    Un sondaj realizat de Avangarde la comanda G4Media.ro arată că 58% dintre români consideră că vaccinurile și strategia de vaccinare anti-COVID nu au…

    "Am pipăit-o doar pe sâni". CEDO a condamnat România pentru că nu a apărat o femeie într-un caz de hărțuire sexuală
    Social De Biz Brasov0

    „Am pipăit-o doar pe sâni”. CEDO a condamnat România pentru că nu a apărat o femeie într-un caz de hărțuire sexuală

    20 martie 2023

    O femeie angajată la o firmă de curățenie în Gara Timișoara l-a acuzat pe șeful de gară că a hărțuit-o…

    Protest la audierea conducerii ASF în Parlament. Reprezentanţii AUR au venit la comisie cu foi pe care scrie:„ASF = Corupţie”, „ASF = Hoţie”
    Stiri Brasov De Laura Nilescu Gal0

    Protest la audierea conducerii ASF în Parlament. Reprezentanţii AUR au venit la comisie cu foi pe care scrie:„ASF = Corupţie”, „ASF = Hoţie”

    20 martie 2023

    foto: money.ro Reprezentanţii AUR au venit la comisie cu foi pe care scrie:”ASF = Corupţie”, ”ASF = Hoţie”, ”Atenţie! Instituţie…

    Aproape 94% din elevii înscriși pentru simularea Evaluării Naționale au participat astăzi, la Brașov, la testare
    Social De Biz Brasov0

    Aproape 94% din elevii înscriși pentru simularea Evaluării Naționale au participat astăzi, la Brașov, la testare

    20 martie 2023

    Luni, 20 martie elevii claselor a VIII-a au susținut proba scrisă la Limba și literatura română în cadrul simulării examenului…

    Povestea micuțului „Neghiniță”, premieră la Teatrul Arlechino Brașov, în ultimul weekend din martie
    Stiri Brasov De Laura Nilescu Gal0

    Povestea micuțului „Neghiniță”, premieră la Teatrul Arlechino Brașov, în ultimul weekend din martie

    20 martie 2023

    Brașovenii sunt invitați la o nouă premieră marca Teatrul Arlechino. Duminică, 26 martie, de la orele 10.30 și 12.00, vă…

    Hidroelectrica, amendată din nou de ANRE, pentru că nu trimite facturile la timp
    Social De Biz Brasov0

    Hidroelectrica, amendată din nou de ANRE, pentru că nu trimite facturile la timp

    20 martie 2023

    Compania de stat Hidroelectrica a fost amendată cu 400.000 de lei de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE),…

    Harta Ungariei Mari, ce include și Transilvania, amplasată pe una dintre cele mai spectaculoase statui din țară. Ministerul Culturii susține că nu are competențe
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă1

    Harta Ungariei Mari, ce include și Transilvania, amplasată pe una dintre cele mai spectaculoase statui din țară. Ministerul Culturii susține că nu are competențe

    20 martie 2023

    O hartă a Ungariei Mari, care include și Transilvania, a fost amplasată pe una dintre cele mai spectaculoase statui din…

    FOTO Accident inexplicabil în zona Coresi: un stâlp pregătit pentru a fi instalat pe stradă a străpuns un autoturism, după ce șoferul ar fi intrat în acesta
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    FOTO Accident inexplicabil în zona Coresi: un stâlp pregătit pentru a fi instalat pe stradă a străpuns un autoturism, după ce șoferul ar fi intrat în acesta

    20 martie 2023

    În jurul orei 11.10, a avut loc un accident rutier pe str. Zaharia Stancu, în zona mall-ului Coresi, în urma…

    Semafor nou instalat pe Calea București. Singura trecere de pietoni din zonă care nu era semaforizată
    Administratie De Biz Brasov0

    Semafor nou instalat pe Calea București. Singura trecere de pietoni din zonă care nu era semaforizată

    20 martie 2023

    Marți, 20 martie, va fi pus în funcțiune un nou sistem de semaforizare la trecerea de pietoni de pe Calea…

    Dilema verii 2023: Ce alegem? O bere rece sau înghețată cu gust de bere produsă la Brașov
    Stiri Brasov De Laura Nilescu Gal0

    Dilema verii 2023: Ce alegem? O bere rece sau înghețată cu gust de bere produsă la Brașov

    20 martie 2023

    foto: adevarul.ro. În zilele călduroase de vară ne întrebăm ce să alegem între o bere și o înghețată. Înghețata cu…

    Un bărbat din Vama Buzăului și-a găsit portofelul pierdut cu ajutorul jandarmilor
    Stiri Brasov De Laura Nilescu Gal0

    Un bărbat din Vama Buzăului și-a găsit portofelul pierdut cu ajutorul jandarmilor

    20 martie 2023

    Ieri, în jurul prânzului, echipajului de jandarmi aflat în serviciu pe raza localității Vama Buzăului, i s-a adus la cunoștință…

    ASF, explicații trimise către Parlament pentru cazul Euroins
    Stiri Brasov De Laura Nilescu Gal0

    ASF, explicații trimise către Parlament pentru cazul Euroins

    20 martie 2023

    Euroins a fost clasificată în categoria 4 de supraveghere intensă, iar în urma unei ample analize s-a constatat că, la…

    Subiectele la simularea la Evaluarea Națională Limba și literatura română 2023. Ce au avut de rezolvat elevii
    Social De Biz Brasov0

    Subiectele la simularea la Evaluarea Națională Limba și literatura română 2023. Ce au avut de rezolvat elevii

    20 martie 2023

    ea Elevii de clasa a VIII-a au susținut luni, 20 martie, proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul…

    Stâlp căzut pe un autoturism în zona Coresi. ISU intervine cu 3 echipaje
    Stiri Brasov De Ionuț Dincă0

    Stâlp căzut pe un autoturism în zona Coresi. ISU intervine cu 3 echipaje

    20 martie 2023

    Un stâlp de iluminat a căzut pe un autoturism pe strada Zaharia Stancu, în apropiere de mall-ul Coresi. În urma…

    Ultimele Știri Adăugate
    Glumă proastă sau nervi? O trotinetă electrică a fost aruncată... la gunoi, în Brașov

    Glumă proastă sau nervi? O trotinetă electrică a fost aruncată… la gunoi, în Brașov

    Stiri Brasov 20 martie 2023
    Sezonul de schi se apropie de final în Poiana Brașov. Doar în partea superioară a Masivului Postăvarul mai sunt 30 cm de zăpadă pe pârtii

    Sezonul de schi se apropie de final în Poiana Brașov. Doar în partea superioară a Masivului Postăvarul mai sunt 30 cm de zăpadă pe pârtii

    Stiri Brasov 20 martie 2023
    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius

    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius

    Stiri Brasov 20 martie 2023
    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului

    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului

    Politica 20 martie 2023

    Stai conectat la Știri

    Înscrie-te la newsletter-ul BizBrasov și vei primi periodic cele mai importante știri ale momentului.

    cumpara revista fwdbv
    Ultimele Comentarii
    • Bogdanel la Video: Centrul de dirijare a zborurilor de la Arad, pregătit să se ocupe de avioanele care vor ateriza și vor decola de la Ghimbav. Veștea a controlat, la fața locului, cum funcționează turnul virtual instalat la Brașov
    • Asd la Harta Ungariei Mari, ce include și Transilvania, amplasată pe una dintre cele mai spectaculoase statui din țară. Ministerul Culturii susține că nu are competențe
    • Barbu Gh. la VIDEO Epoca de glorie a industriei brașovene: la fiecare 7 minute era produs un autocamion, la 9 minute, un tractor/Imagini nostalgice de la o inspecție a dictatorului Ceaușescu
    • Barbu Gh. la CJ Brașov va trebui să realizeze o evaluare arheologică a terenurilor pe care va amplasa „fabricile” de reciclare a gunoiului
    Alte Știri Brașov
    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius

    Prognoza meteo pentru următoarele două săptămâni. Temepraturile maxime vor ajunge la 18 grade Celsius, iar minimele vor coborî chiar și la 2 grade Celsius

    20 martie 2023
    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului

    Pătrașcu vrea ca Junii Brașovului să aibă o statuie în Centrul Vechi al Brașovului

    20 martie 2023
    Giratoriu suspendat peste calea ferată pentru a asigura un acces optim spre zona Bartolomeu- Avantgarden, dar și spre viitorul „oraș medical”. Proiectul futurist va fi dezbătut public mâine

    Giratoriu suspendat peste calea ferată pentru a asigura un acces optim spre zona Bartolomeu- Avantgarden, dar și spre viitorul „oraș medical”. Proiectul futurist va fi dezbătut public mâine

    20 martie 2023
    Un râșnovean a plecat la plimbare cu ATV-ul pe DN 1, dar a omis că nu are permis și nici vehiculul înmatriculat. S-a ales cu dosar penal

    Un râșnovean a plecat la plimbare cu ATV-ul pe DN 1, dar a omis că nu are permis și nici vehiculul înmatriculat. S-a ales cu dosar penal

    20 martie 2023

    Înființat în anul 2012, site-ul www.bizbrasov.ro a devenit principala sursă zilnică de informație pentru cititorii brașoveni. BizBrasov.ro este un site de știri locale care oferă conținut de calitate pentru orașul și județul Brașov.

    S.C. BIZ AFACERI MEDIA S.R.L
    Brasov, Str. Octavian Goga Nr.9
    office@bizbrasov.ro

    Facebook
    Știri Brașov
    • Viața Brașovului
    • Știri Brașov
    • Economie
    • Sănătate
    • Opinii
    • Social
    • Știri Naționale
    • Timp liber
    Info & Servicii
    • Abonamente fwdBV
    • Publicitate
    • Trimite Stire
    • Confidentialitate
    • Utilizare Cookie-uri
    • ANPC

    Stai conectat la Știri

    Înscrie-te la newsletter-ul BizBrasov și vei primi periodic cele mai importante știri ale momentului.

    Copyright © 2023 - Toate drepturile rezervate. Numele si identitatea vizuala BizBrasov.ro sunt marci inregistrate BIZ AFACERI MEDIA.
    web hosting by romarg

    Tastați mai sus și apăsați Enter pentru a căuta. Apăsați Esc pentru a anulare.

    Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe situl nostru.

    Poți afla mai multe despre ce cookie-uri folosim sau să le dezactivezi în setări.

    Biz Brasov
    Prezentare generală a confidențialității

    Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

    Cookie-urile strict necesare

    Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

    Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.