Servicii BizBrasov
    • Abonamente FwdBV
    • Servicii BizBrasov
    • Trimite Stire!
    Facebook
    • Abonamente FwdBV
    • Servicii BizBrasov
    • Trimite Stire!
    Facebook
    Biz Brasov Biz Brasov
    • Știri Brasov
    • Economie
      • Imobiliare
      • Turism
      • IT
    • Timp liber
      • Evenimente
      • Cultură
      • Media
    • Viața Brașovului
      • Administratie
      • Politica
    • Sănătate
    • Social
    • Opinii
    • Știri Naționale
    Biz Brasov Biz Brasov

    Tudor Benga, deputat: Care sunt variantele de finanțare ale Aeroportului Brașov

    0
    De Biz Brasov pe 13 decembrie 2017 Opinii, Stiri Brasov
    Distribuie
    WhatsApp Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email*

    Revin astăzi, așa cum am promis, cu episodul al patrulea din serialul despre aeroport. Este ultimul episod al primei părți, cea despre setarea cadrului sau așezarea pieselor de puzzle pe masă. Din episodul următor vom începe sa le punem cap la cap pentru a înțelege ce se leagă și ce nu se leagă, ce se poate face și ce nu.

    În primul episod (Aeroportul Brașov, episodul #1 ), v-am prezentat imaginea de ansamblu a proiectului și dezbaterii publice, actorii principali, rolul UE, starea de fapt din acest moment și am reiterat apelul pentru publicarea integrală a analizei cost-beneficiu. În episodul doi (Aeroportul Brașov, episodul #2 ), am discutat în detaliu două concepte tehnice ce sunt critice pentru înțelegerea dezbaterii, ajutorul de stat și analiza cost-bebeficiu (ACB). Tot atunci am salutat punerea ACB-ului la dispoziția publicului și am avertizat că principala lui vulnerabilitate derivă din cifrele studiului de trafic pe care se bazează.

    În episodul numărul trei (Aeroportul Brașov, episodul #3 ), am luat la puricat studiul de trafic și explicat în detaliu cum s-a ajuns la cifrele de acolo, de ce sunt ele harcea parcea, cum anume se compară cu evoluția reală din ultimii ani a aeroporturilor românești existente și funcționale, și ce anume ar trebui noi, la Brașov, să concluzionăm de aici. Așadar, în primele trei episoade am vorbit despre context (1), instrumente de analiză (2) și cifre de trafic (3).

    Astăzi vom vorbi despre vehicul. Mai exact despre vehiculul administrativ și financiar prin care poate fi realizat aeroportul. Altfel spus despre cine are hățurile proiectului, cine are banii, cine ce poate face, cu sau fără altcineva și după ce reguli. Sunt trei sau patru variante distincte și fiecare are implicații și condiționalități diferite.

    Consiliul Județean Brașov se află ferm la cârma proiectului. Terenul, subiect mult discutat, este la ei. Pista este la ei. Documentații, autorizări, management de proiect, vasta majoritate a pașilor făcuți până acum și cei imediat următori sunt în ograda lor. Depind, desigur, de avize și autorizații și de la alte instituții ale statului, dar hățurile sunt la ei. Iar prima variantă, și cea mai simplă, pentru finalizarea aeroportului ar fi aceea în care CJ Brașov duce până la capăt ce a început. Prima opțiune de vehicul este aceasta: CJ Brașov face tot, el este 100% proprietar și manager de proiect (potențial și operatorul aeroportului după punerea lui în funcțiune, dar aceasta este o alta discuție pentru un episod viitor). Această opțiune ar fi cea mai facilă politic și administrativ iar eu o numesc varianta „CJ integral” și o alint „pe barba CJ-ului”.

    Există însă o mare problemă: CJ Brașov nu are banii necesari pentru a-l duce la capăt. CJ Brașov are niște bani, mai poate face câțiva pași, dar nu are nici fondurile proprii, nici spațiul de îndatorare necesar pentru a finaliza proiectul. Pe scurt spus, CJ de unul singur nu poate termina aeroportul indiferent ce spun mesajele politice transmise în spațiul public.

    Ceea ce ne duce la variantele următoare. Ceea ce CJ Brașov poate face sunt trei lucruri:

    1. să ceară bani de la centru, adică de la Guvern (eu o numesc varianta „masterplan” sau „cu căciula în mână”);

    2. să se asocieze cu alte entități publice (potențial și private, dar și aici e o discuție mai lungă) precum Primăria Brașov, CJ Covasna, Primăria Ghimbav etc. (eu o numesc varianta „asociere” sau „punem mână de la mână”);

    3. să concesioneze proiectul unui actor privat, adică să dea dreptul de operare pe o perioadă de timp unui actor privat, care să-l construiască pe cheltuiala lui, să-l opereze o perioadă de timp, să-și scoată banii investiți și să facă un profit, după care să-l înapoieze CJ Brașov. Eu o numesc varianta „concesiune” sau „ni-l fac privații”.

    Toate aceste variante sună plauzibile în teorie. În practică însă, fiecare are condiționări și obstacole mai mult sau mai puțin surmontabile. Despre condiționările primeia (CJ integral) am vorbit deja așa ca trec direct la a doua.

    Varianta masterplan are două obstacole majore. Unu la mână, ne lasă la discreția unei decizii politice la București. Aeroportul Brașov a fost lăsat deliberat pe dinafară încă de acum câțiva ani, iar redeschiderea subiectului n-o să fie taman simplă și foarte puțin probabil să fie rapidă. Doi la mână, varianta masterplan presupune și girul Comisiei Europene, care nu e fan aeroporturi noi, iar atunci când le acceptă așteptarea e ca matematica ce le fundamentează (vezi ACB și studiu de trafic) să fie impecabile (ceea ce nu e la momentul ăsta cazul nostru).

    Varianta asocierii vine cu două potențiale mari beneficii. Rezolvă în bună măsură problema de finanțare (Primăria Brașov are și fonduri proprii și plafon de îndatorare semnificativ mai mari decât Consiliul Județean, CJ Covasna si-a exprimat și ea disponibilitatea de a contribui financiar) și nu necesită o decizie politică formală de la București. Deschide însă o altă cutie a Pandorei și mărturisesc că este partea în care încă am cele mai mari nelămuriri și m-ar ajuta input-ul vostru. O asociere de acest tip se pare că presupune un aviz de la Consiliul Concurenței și o evaluare foarte clară a investițiilor făcute deja în pistă. Înțelegerea mea este de asemenea că odată transferat proiectul sub umbrela unei companii (chiar dacă cu acționariat integral public) toate rigorile analizei ajutorului de stat (de care v-am povestit în episodul doi) ar deveni aplicabile.

    Ultima variantă, cea a concesiunii, este aparent cea mai simplă, dar în realitate cea mai improbabil de realizat. Concesiunea presupune nu doar rigorile europene aplicabile fondurilor publice explicate anterior, dar și filtrul adițional al planificării financiare aplicabile în sectorul privat. Ceea ce nu înseamnă că nu poate fi făcută, înseamnă doar că istoria ne arată că în România, în 27 de ani, nu s-a putut face deși s-a încercat. O concesiune presupune disciplină financiară și de proiect atât din partea actorului public care face concesionarea cât și a actorului privat care își asumă execuția. Deși prezența investitorului privat ar trebui în teorie să tranșeze problema viabilității financiare a aeroportului Brașov, practica e ceva mai nuanțată. Probabilitatea ca, date fiind și credibilitatea scăzută a instituțiilor publice românești și cifrele până acum cam fușerite, să atragi un partener serios cu expertiză în genul acesta de proiecte și să construiești cu el un aranjament financiar durabil este foarte mică, dar nu complet absent.

    Acestea sunt, în linii mari, cele patru variante posibile pentru finalizarea proiectului. Alegerea vehiculului optim poate însemna pentru Brașov diferența între un aeroport finalizat și funcțional și un eșec lamentabil cu ani și bani pierduți. Actorii și condiționările sunt în mare cele expuse mai sus, dar nu singurele. Închei pe ziua de azi cu două precizări necesare. Unu, că studiul de fundamentare despre a cărui semnare se tot vorbește zilele astea este un instrument ce ar trebui să ajute la această decizie între variante. Și doi, pentru cei ce nu știu, că dispunerea politică a actorilor enumerați este următoarea: CJ Brașov este la vechiul PNL, Primăria Brașov la vechiul PDL, guvernul central la PSD-ALDE, CJ Covasna la UDMR, Primăria Ghimbav la PSD.

    Din episodul următor începem să punem piesele puzzle-ului cap la cap. Așa cum am mai zis, aeroportul Brașov e prins într-o strânsoare între o dezbatere tehnică și una politică și trebuie câștigate amândouă. Discuția tehnică nu s-a terminat, mai sunt destule aspecte la care voi reveni, însă din episodul viitor trec și la cea politică. Până atunci vă rog, ca de obicei, să dați mai departe cu un share. E important să ajungă la cât mai multă lume. Adaug în comentarii și link la episoadele anterioare și le voi avea în curând pe toate și într-un format mult mai prietenos gen „note” sau direct articole pe web. Vineri voi participa la o dezbatere organizată de Prefectura Brașov pe tema aeroportului cu participarea tuturor decidenților politici locali implicați.

    Mulțumesc pentru atenție, vă țin la curent și ne vedem în episodul următor!

    Distribuie. WhatsApp Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email* Telegram
    Articol precedentCum puteți obține bani europeni pentru a demara o afacere. Proiectele anului 2018
    Următorul articol Evenimentele din Piața Sfatului au fost anulate pentru următoarele trei zile
    Biz Brasov
    • Website

    Comenteaza aceasta stire

    Scrie-ne părerea ta Anuleaza raspunsul

    Alte stiri similare

    Social By Biz Brasov0

    „Argumentul” pumnului: a închis discuția cu nevasta cu „tradiționala” bătaie românească, iar acum are dosar penal

    22 mai 2022

    Un bărbat în vârstă de 34 ani s-a ales cu dosar penal pentru violență în familie, după ce a pus…

    Social By Biz Brasov0

    Fosta vamă românească din Predeal, simbol al nepăsării noastre istorice. Clădirea inaugurată în 1883, de Regele Carol I, a ajuns o ruină

    22 mai 2022

    Sursa foto: observatornews.ro O clădire cochetă, cu o suprafață de peste 170 de metri pătrați, fosta vamă românească de la…

    Social By Biz Brasov0

    Incidența COVID: 0,48/1000 în județ și 0,70/1000 în municipiul Brașov

    22 mai 2022

    Rata de infectare cu SARS-CoV 2 continuă să scadă, astăzi, DSP anunțând , pentru județul Brașov, o valoare de 0,48/1000…

    Social By Biz Brasov0

    Accidentat când trecea strada, dar era băut. Pietonul, nu șoferul

    22 mai 2022

    Un bărbat de 39 de ani a primit îngrijiri medicale pe stradă, după ce a fost accidentat de un șofer,…

    Social By Biz Brasov0

    Accident între o Ambulanță și un autoturism, în giratoriul de la Trei alimentare

    22 mai 2022

    Două persoane au ajuns la spital, în această dimineață, în urma unui accident care a avut loc în giratoriul din…

    Social By Biz Brasov0

    Salvamontiştii din Râşnov, solicitați pentru o persoană cu apendicită. A fost cerut elicopter SMURD

    21 mai 2022

    Salvamontiştii din Râşnov intervin, sâmbătă seară, pentru acordarea de sprijin unei persoane cu apendicită, fiind solicitat un elicopter SMURD pentru evacuarea…

    Social By Biz Brasov0

    Cum i-a servit Primăria din Victoria o lecție de spirit civic unui localnic: I-a dus înapoi în curte gunoaiele de care bărbatul ar fi vrut să scape gratis. Și l-a și amendat

    21 mai 2022

    Un bărbat din Victoria „certat” cu regulile și-a zis că scapă gratis de gunoaiele de prin casă, așa că le-a…

    Social By Biz Brasov0

    Un nou domeniu schiabil în județul vecin, care să lege „pe schiuri” Valea Doftanei de Buşteni şi Azuga, prin munţii Baiului

    21 mai 2022

    Sursa foto: Adevărul Un nou domeniu schiabil se conturează în Prahova. Astfel, autorităţile din trei localităţi prahovene intenţionează să demareze…

    Stiri Brasov By Biz Brasov0

    Incendiul de la blocul din Rulmentul: 14 persoane au cerut sprijin de la Primărie pentru cazare. Poliția Locală asigură paza imobilului

    21 mai 2022

    14 persoane care locuiau în blocul din Rulmentul care a ars, ieri după-amiază, au solicitat sprijin pentru cazare de la…

    Social By Biz Brasov0

    De la anul ai putea să-ți vezi fișa fiscală pe telefon. Dacă va exista ANAF Mobil

    21 mai 2022

    Preşedintele ANAF, Lucian Heiuş, a anunţat că un proiect privind implementarea unei aplicaţii pentru contribuabili este în licitaţie. ANAF Mobil…

    Social By Biz Brasov0

    Ceferiști bețivi, depistați în toată țara, de Poliția Transporturi. În județul Brașov: un impiegat de mișcare și un revizor de cale, de la stația Cristian

    21 mai 2022

    În perioada 11 aprilie – 15 mai 2022, polițiștii de la Transporturi au acționat pentru creşterea gradului de siguranţă şi…

    Social By Biz Brasov0

    COVID: 21 de cazuri noi la Brașov și un total de 320 de infectări la nivel național, în ultimele 24 de ore

    21 mai 2022

    În ultimele 24 de ore au fost înregistrate 320 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS-CoV-2 (COVID-19), cu 164…

    Social By Biz Brasov0

    Profesorii care dau meditații, îndemnați de șeful ANAF să-și facă PFA

    21 mai 2022

    Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Lucian Heiuş, a declarat că nu vor fi controale în curând la profesorii…

    Social By Biz Brasov0

    Ce mai e pe străzile din oraș și județ: „ploaie” de bețivi și drogați la volan

    21 mai 2022

    8 șoferi care n-aveau ce căuta la volan au fost opriți în trafic de polițiștii brașoveni, vineri, pe tot parcursul…

    Social By Biz Brasov0

    Incidența COVID, în scădere: 0,51/1000 în județ și 0,75/1000 în municipiul Brașov

    21 mai 2022

    Rata de infectare cu SARS-CoV 2 continuă să scadă, astăzi, DSP anunțând , pentru județul Brașov, o valoare de 0,51/1000…

    Social By Biz Brasov0

    Vechiturile locatarilor de pe casa scării – „fitilul” care a întreținut incendiul în blocul din Rulmentul

    21 mai 2022

    4 apartamente făcute scrum, panică, zeci de oameni evacuați, alții care au primit îngrjiri medicale. Pe scurt, incendiul de la…

    Social By Biz Brasov0

    DAE de până la 69.467,57%. Directorul ANPC cere plafonarea dobânzilor/ DAE la credite

    21 mai 2022

    Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, afirmă că sunt necesare măsuri legislative care să sprijine…

    Social By Biz Brasov0

    Primarii din județul Brașov vor putea ucide 11 urși dacă aceștia devin periculoși. Nu vor mai avea nevoie de aprobări speciale

    20 mai 2022

    Primarii localităților frecventate de urşi vor putea decide împuşcarea lor, chiar și în extravilan, nu doar în interiorul localităţii, ca…

    Social By Biz Brasov0

    VIDEO Pompierii evacuează locatarii blocului cuprins de flăcări din zona Rulmentul

    20 mai 2022

    Pompierii brașoveni evacuează în aceste momente locatarii unui bloc din Rulmentul care a fost cuprins de flăcări. De asemenea, deoarece…

    Social By Biz Brasov0

    VIDEO Incendiu la un bloc de nefamiliști din zona Rulmentul

    20 mai 2022

    Un apartament de la uin bloc de nefamiliști de pe strada 13 Decembrie a luat foc în urmă cu câteva…

    Ultimele Știri Adăugate

    „Argumentul” pumnului: a închis discuția cu nevasta cu „tradiționala” bătaie românească, iar acum are dosar penal

    Social 22 mai 2022

    Fosta vamă românească din Predeal, simbol al nepăsării noastre istorice. Clădirea inaugurată în 1883, de Regele Carol I, a ajuns o ruină

    Social 22 mai 2022

    Incidența COVID: 0,48/1000 în județ și 0,70/1000 în municipiul Brașov

    Social 22 mai 2022

    Accidentat când trecea strada, dar era băut. Pietonul, nu șoferul

    Social 22 mai 2022

    Stai conectat la Știri

    Înscrie-te la newsletter-ul BizBrasov și vei primi periodic cele mai importante știri ale momentului.

    cumpara revista fwdbv
    Ultimele Comentarii
    • Dan la Angajații vor primi acces online în REVISAL, pentru a verifica dacă angajatorii le-au plătit contribuțiile. Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea
    • Adytz la Blocurile de 10 etaje, cu acte cu acte de Sânpetru, dar cu strada în Brașov, la faza obținerii avizului de mediu
    • Junii Brasovului la Un spațiu verde împădurit de pe strada Cloșca a fost defrișat în totalitate, fiindcă „în acte” are o altă destinație: „Copaci mai bătrâni decât toți locuitorii Brașovului sunt tăiați și dați la o parte”
    • Adrian Ionescu la Tiberiu Roth, care a fost lider al evreilor din Brașov timp de trei decenii, s-a stins astăzi din viață. „În al optulea deceniu al vieții, am reluat călătoriile prin lume, care timp îndelungat mi-au fost interzise”
    Alte Știri Brașov

    Incidența COVID: 0,48/1000 în județ și 0,70/1000 în municipiul Brașov

    22 mai 2022

    Accidentat când trecea strada, dar era băut. Pietonul, nu șoferul

    22 mai 2022

    Accident între o Ambulanță și un autoturism, în giratoriul de la Trei alimentare

    22 mai 2022

    Salvamontiştii din Râşnov, solicitați pentru o persoană cu apendicită. A fost cerut elicopter SMURD

    21 mai 2022

    Înființat în anul 2012, site-ul www.bizbrasov.ro a devenit principala sursă zilnică de informație pentru cititorii brașoveni. BizBrasov.ro este un site de știri locale care oferă conținut de calitate pentru orașul și județul Brașov.

    S.C. BIZ AFACERI MEDIA S.R.L
    Brasov, Str. Octavian Goga Nr.9
    office@bizbrasov.ro

    Facebook
    Știri Brașov
    • Viața Brașovului
    • Știri Brașov
    • Economie
    • Sănătate
    • Opinii
    • Social
    • Știri Naționale
    • Timp liber
    Info & Servicii
    • Abonamente fwdBV
    • Servicii BizBrasov
    • Trimite Stire
    • Confidentialitate
    • Utilizare Cookie-uri
    • ANPC

    Stai conectat la Știri

    Înscrie-te la newsletter-ul BizBrasov și vei primi periodic cele mai importante știri ale momentului.

    Copyright © 2022 - Toate drepturile rezervate. Numele si identitatea vizuala BizBrasov.ro sunt marci inregistrate BIZ AFACERI MEDIA.
    web hosting by romarg

    Tastați mai sus și apăsați Enter pentru a căuta. Apăsați Esc pentru a anulare.

    Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe situl nostru.

    Poți afla mai multe despre ce cookie-uri folosim sau să le dezactivezi în setări.

    Biz Brasov
    Prezentare generală a confidențialității

    Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

    Cookie-urile strict necesare

    Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

    Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.