România se numără printre primele țări europene în care, în anul 1938, a fost stabilită de Ministerul Lucrărilor Publice – Direcția Generală a Drumurilor, o hartă cu principalele artere ale unei viitoare rețele de autostrăzi. Profesorul ing. Mihail Manoilescu, inițiatorul acestui plan, spunea că „cel dintâi drum al țării trebuie să fie drumul care merge din regiunea Brașov la București cu prelungire la Giurgiu, adică Aorta României“.
Anii au trecut și între 1967 şi 1970 a fost elaborat un Studiu general privind construirea de autostrăzi în România, iar în anul 1977 a fost elaborat Programul european pentru realizarea unei structuri integrate, cu participarea a zece state.
La 14 august 1990 a fost promovată o hotărâre de guvern privind „Modernizarea rețelei de drumuri existente și construcția de autostrăzi în România“. Toate studiile au fost întocmite de Institutul Național de Proiectare în Transporturi – IPTANA SA, cea care realizează și studiile pentru Aeroportul Brașov.
În anul 1996, în scopul definitivării strategiei domeniului, s-a întocmit Planul de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I – Căi de comunicație, care plan a fost aprobat de Parlamentul României prin Legea 71/1996. Ulterior, în anul 2006, Planul de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I – Rețele de transport a fost aprobat prin Legea 363/2006. Cele de mai sus scot în evidență că traseele de autostrăzi au fost stabilite prin planuri aprobate, prin lege, de Parlament și ele nu pot fi schimbate decât în același fel.
Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructuri Rutiere, a anunțat săptămâna trecută semnarea contractului pentru construirea unui lot din autostrada Comarnic-Brașov.
„Semnăm contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5 din autostrada Comarnic-Braşov, sector Râşnov – Cristian şi drum de legătură, în lungime 6,3 km (autostrada) + 3.7 km (drum naţional la 4 benzi cu separator median). Sectorul respectiv face parte din lotul 2, respectiv tronsonul Comarnic – Brasov, al autostrazii Bucuresti – Brasov, care va avea 168 de kilometri. Este vitală construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov pentru Valea Prahovei”, a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
Contractul va fi semnat de CNAIR cu asocierea SC Alpenside SRL – SC SPECIALIST CONSULTING SRL, iar pretul este de 118 milioane de lei, fara TVA, respectiv 30 de milioane de euro cu tot cu TVA, procedura de licitatie a fost demarata in iulie 2015.