Demarată la început de an, procedura pentru proiectarea celorlalte suprafețe de mișcare, a iluminatului și a canalizării Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav a fost definitivată astăzi, documentația fiind predată Consiliului Județean Brașov, care gestionează proiectul. Valoarea totală a lucrărilor din această etapă, în conformitate cu calculele făcute de proiectanți de la Search Corporation, este de 42.283.732,12 lei, iar după cum a precizat șeful de proiect, Florin Răducu, lucrările nu ar urma să dureze mai mult de patru luni.
Ce lucrări ar urma să se efectueze
„În proiectul tehnic sunt cinci obiective noi care ar urma să fie executate. Primul este calea de rulare Alfa, care va face legătura între pistă și parcarea avioanelor, cu o lungime de 200 m și o lățime de 23 m, plus acostamente. Aceasta va fi construită din dale de ciment cu o grosime de 41 de cm, ca de altfel și parcarea, care va avea o dimensiune de 135 m pe 145 m, și unde vor putea staționa 3 aeronave categoria C, cu anvergura aripilor de 36 metri. Totodată, un al treilea element din acest proiect este sistemul de canalizare complex, care va asigura atât preluarea apelor de pe pistă, cât și de pe calea de rulare și parcare, dar are în vedere, ținând cont că am proiectat inclusiv deversarea în Pârâul Bârsa, și o dezvoltare ulterioară a aeroportului. De asemenea, a fost proiectat și sistemul de iluminare al platformei prin intermediul a trei piloni cu o înălțime de 27 de metri, precum și infrastructura pentru balizaj, respectiv tot ce înseamnă conducte și camere de trageri. Ca și timp de execuție, toate aceste lucrări se pot realiza în 4 luni”, a explicat proiectantul.
Banii sunt în buget, demararea lucrărilor depinde de licitație
Președintele CJ Brașov, Adrian Veștea, a precizat că următorul pas în vederea continuării investiției, ținând cont că în momentul de față există doar pista care nu este funcțională, este autorizarea proiectului de către Autoritatea Aeronautică Română și lansarea licitației în vederea desemnării constructorului, care va dura și cel mai mult din punct de vedere procedural. „La nivelul bugetului județean dispunem de sumele necesare acestor investiții. Să nu uităm că în bugetul pe acest an am alocat 47,134 milioane lei, adică peste 10 milioane euro pentru continuarea investițiilor la aeroport. Practic, obiectivele cuprinse în Proiectul Tehnic vor fi primele elemente construite din ceea ce va însemna Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav”, a declarat Adrian Veștea.
Studiul de fundamentare a fost… contestat
Acesta a subliniat faptul că demararea lucrărilor depinde de finalizarea licitației, existând riscul să apară un nou blocaj cauzat de contestații. „De exemplu, în cazul elaborării studiului de fundamentare, care ne va spune modul cum vom continua această investiție – concesionare, parteneriat public – privat, asociere cu alte unități publice – unde am avut doar doi participanți, unul dintre ei a depus contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, deși se afla în afara perioadei de depunere. Acum suntem nevoiți să mai așteptăm 20 de zile, iar apoi, ofertantul poate depune o contestație în instanță, astfel că procedura va mai întârzia”, a explicat Adrian Veștea. Acesta a precizat că în paralel se vor realiza și alte studii necesare continuării proiectului, cum ar fi de exemplu procedurile pentru aterizare și zbor, fără de care nu poate fi proiectat turnul de control și sistemul de balizaj.
Nemulțumiți tocmai de întârzierea acestor proceduri, 200 de brașoveni au participat duminica trecută la un protest inedit în vederea continuării lucrărilor la acest obiectiv, adunându-se în fața Prefecturii Brașov cu valize.