Odată cu reactualizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul aeroportului de la Ghimbav, compania de proiectare IPTANA a efectuat și o prognoză privind evoluția viitoare a proiectului, respectiv dacă este util și rentabil din punct de vedere economic.
În conformitate cu simulările celor de la IPTANA, Aeroportul International Brașov-Ghimbav trebuie să aibă capacitatea de a procesa în prima etapă 600.000 pasageri pe an și în perioada imediat următoare minimum un million de pasageri pe an (se ia în considerare că 0,1 tone marfă = 1 pasager).
Valoarea investitiei totale de capital în aeroport este de 57.505.600 euro (total general, cu TVA) și conform estimărilor specialiștilor lucrările ar fi trebuit să se deruleze pe perioada a doi ani, iar din 2019, noul aeroport să fie deja operat, numai că mai bine de un an s-a pierdut deja cu partea birocratică. Astfel, analiza cost – beneficiu a fost realizată pe o perioadă de 25 de ani.
Cât costă întreținerea și operarea
În conformitate cu simulările specialiștilor de la IPTANA, costul de operare și întreținere al aeroportului ar fi în 2019 de 2.332.663 de euro și ar ajunge în 2042 la 3.604.740 de euro, cei mai mulți bani ducându-se pe salariile personalului.
Aeroportul brașovean ar urma să pornească în scenariul prezentat în studiul de fezabilitate cu 539.345 de pasageri, în primul an de operare, și venituri de 4.626.382 de euro, din care beneficiile să fie de 2.567.092 de euro. În această analiză economică s-au cuantificat însă o serie de beneficii economice, cum ar fi: beneficiile sociale, din generarea de noi locuri de muncă; beneficiile economice din reducerea costurilor de transport și beneficiile din reducerea impactului negativ asupra mediului.
Conform estimărilor celor de la IPTANA, în 2042, aeroportul de la Ghimbav ar urma să ajungă la 912.415 pasageri și venituri de 7.826.490 de euro. Astfel, autorii studiului au concluzionat că investiția este rentabilă din punct de vedere financiar, veniturile generate pe perioada de perspectivă (cei 25 de ani de simulare din analiza cost-beneficiu) acoperind costurile de investiție și costurile cu întreținerea și operarea.
Investiția este cel puțin teoretic oportună
„Fluxul cumulat de numerar este pozitiv in fiecare din anii prognozati, in conditiile in care costurile de operare si intretinere periodica pentru situatia proiectata vor fi sustinute de catre Beneficiar (adică Consiliul Județean Brașov) prin alocatii bugetare. Analiza economică a proiectului arată oportunitatea investiţiei, Valoarea Neta Actualizatã Economica (ENPV) fiind pozitivă, 17.036.619 euro, dar şi efectul benefic al acesteia asupra economiei locale, superior costurilor economice şi sociale pe care acesta le implică, raportul beneficii/cost fiind mai mare decât 1, respectiv de 1,37. În ceea ce priveşte rata internă de rentabilitate economică a proiectului, aceasta este de 7,93%, valoare superioară ratei de actualizare socială de 5%. Acest lucru reflectă rentabilitatea din punct de vedere economic a investitiei”, se precizează în documentul prezentat de IPTANA.
IPTANA, una dintre cele mai mari companii româneşti de proiectare din domeniul infrastructurii de transport din România. În domeniul infrastructurii de transport aerian, IPTANA a contribuit la proiectarea tuturor celor 17 aeroporturi existente în România, aeroportul Henri Coandă fiind proiectul de referinţă în acest domeniu.
4 comentarii
Se fac estimari cu numarul pasagerilor dar fara un studiu de piata cu Companiile care vor alege Brasovul ca un HUB (putin probabil) sau mai degraba ca stop-over, rutele si frecventele ce vor fi deservite.
Dei cifra anuntata n’are nicio relevanta fara clarificarea elementelor enumerate mai sus.
Oare de ce apar acum acesti asa zisi specialisti sustinatori ai ideii de a nu se face aeroport la Brasov? Ala de la Tulcea o fi bun? de la Arad, Bacau, Suceava, Tg. Mures, sunt rentabile? Voi ce interese aveti in a nu se face aeroport la Brasov? Adica pana acum s-au cheltuit 25 milioane de Euro si nu mai suntem in stare sa gasim o finantare de 50 milioane? Stiu ca exista interese mari la Bucuresti, Sibiu, ca zona noastra sa ramana pe linie moarta, dar nu vor putea asta la nesfarsit. Dupa ce ne-au distrus industria, Brasovul s-a ridicat din nou, exporturile au inceput din nou sa creasca, turismul s-ar dezvolta chiar si in lipsa autostrazii pe care nu ne-o fac tot acesti conducatori destoinici de la Bucuresti. Hai sa vedem investitia pe termen lung, pentru 10-20- 30 de ani inainte. Numai niste rau voitori pot gandi ca un aeroport in centrul tarii nu este de dorit, doar daca doresc raul Brasovului.
Construiti-l^ pe „banii” vostri , nu mai pierdem timp, va veti imbogati & veti „dezvolta” regiunea….
Exista vre-un judet al Romaniei care nu si-a dori aeroport?! Stim toti ca transportul aerian este in plin „boom”, insa multe nu sunt rentabile (ex. Constanta) desi „logic” ar fi sa „duduie”(tot ex. Constantei). Sansa ar fi pomeni Europene (ex. Polonia) sau investitii private(de preferat) , numai ca la privat politicul intotdeauna dauneaza.
ps: Acum ceva ani „niste baieti”(de calibrul lui George Iacobescu) au vrut sa „bage” miliarde intr-o autostrada Bucuresti-Brasov , au vrut ca politicul sa stea cat mai departe de deciziile economice (ex. cine o construieste , taxa de drum etc)…si politicul a „protejat” consumatorii de „capitalistii exploatatori”, aceeasi care au fonduri dela „west-ul ce vrea sa ne distruga industria” pentru un coridor european si nu pot sa faca cateva sute de km (pe ruta Valcea-Sibiu)….jenibil…romanii voteaza aceste exemplare…asa natie asa politic 🙁
^ cei ce sustineti ca „va saboteaza altii”.
Daca aeroportul merge la Sibiu nu vad de ce n-ar merge si la Brasov care are un potential economic, turistic, mult mai mare. Hai sa-i vedem pe politicienii Brasovului daca sunt in stare sa faca ceva pt. orasul asta. Sa stim si noi cu cine vom vota.