Grupul francez Carrefour a anunţat în decembrie 2015 că a preluat reţeaua de magazine Billa în România într-o tranzacţie evaluată la aproape 100 de milioane de euro. Consiliul Concurenţei a aprobat apoi, în vara anului trecut, mutarea, cu anumite condiţii.
În momentul în care grupul francez a primit acordul Concurenţei, compania a anunţat că va transforma toate magazinele Billa, brandul urmând a dispărea de pe piaţă în acest an. Prima remodelare a avut loc la 1 martie 2017. Astăzi, la aproape şapte luni depărtare, procesul de rebranding s-a încheiat. Lună de lună, începând cu martie, au avut loc câteva inaugurări.
„Această (…) etapă s-a încheiat pe 21 septembrie 2017, prin remodelarea ultimelor patru magazine Billa în Market din Bucureşti (2), Timişoara şi Mangalia, iar povestea Carrefour continuă. Odată cu ultimele magazine Billa remodelate, am deschis şi două noi supermarketuri în Cluj şi Ştefăneştii de Argeş, ajungând la un număr de 218 supermarketuri în România (…)“, a afirmat Jean-Baptiste Dernoncourt, CEO al Carrefour România. El conduce nu doar operaţiunile supermarketurilor pe care francezii le au în România, ci şi pe cele ale hipermarketurilor, magazinelor de proximitate şi ale celor online. De altfel, francezii sunt grupul care acoperă cele mai multe formate din piaţă, de la hipermarketuri şi supermarketuri la proximitate urbană şi rurală la online. Carrefour are şi un format mixt de discounter şi cash & carry, însă acesta este operat de o altă entitate şi de o altă echipă de management, potrivit datelor furnizate anterior.
Toate remodelările Billa au fost realizate cu magazinele închise pentru perioade de timp cuprinse între 5 şi 14 zile. „Transfomarea a urmărit în permanenţă firul roşu al proiectului: „Best of both: noul model are ceea ce este mai bun din Billa şi din Market“, a mai declarat Jean-Baptiste Dernoncourt.
El nu a oferit detalii privind valoarea investiţiilor pe care Carrefour le-a făcut în procesul de remodelare şi rebranding, însă acestea se ridică la câteva zeci de milioane de euro. Banii au fost cheltuiţi atât pentru înlocuirea logo-ului şi updatarea sortimentaţiei, cât şi pentru trainingul personalului.
Dernoncourt explică faptul că noul model de supermarket se bazează pe cinci axe principale: preţuri mai mici la sute de produse, mii de produse noi în gamă, atât food, cât şi non-food, layout nou, servicii noi pentru clienţi (precum automat facturi, bilete evenimente, reîncărcare cartele) şi integrarea angajaţilor.
Această mutare a Carrefour, respectiv preluarea Billa, a fost a patra cea mai mare tranzacţie de pe piaţa de retail autohtonă ca valoare. De departe cea mai importantă mutare a fost preluarea Profi de către fondul de investiţii Mid Europa Partners pentru 533 de milioane de euro. Pe poziţiile următoare se află achiziţia a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan şi preluarea Plus Discount de către Lidl.
Billa deţinea în România 86 de magazine în 31 de judeţe şi Bucureşti. Totuşi, cele mai multe magazine au fost deschise în judeţele Braşov (cinci), Constanţa (cinci), Sibiu (cinci), Cluj (cinci), Bacău (patru) şi Arad (patru). Aceste şase judeţe şi Bucureştiul găzduiau aproape jumătate din totalul reţelei de magazine Billa.