Dana şi Mihai Gheza sunt printre românii care contribuie la dezvoltarea unei noi pieţe în România şi anume piaţa de jocuri pentru telefoane și tablete. Reflectă cu succes atitudinea generaţiei millennials. Muncesc de oriunde au Internet, oricând, doar cu gândul la rezultate. Sunt liberi, creativi și capabili să construiască, dar mai ales să reconstruiască. Școala pe care au făcut-o cei doi dezvoltatori de jocuri 100% româneşti pentru a-și îndeplini visul de a deveni antreprenori a fost aceea a voluntariatului. Şi au mizat pe cartea câştigătoare.
Anul trecut, în luna septembrie s-au reîntors în România, după o experienţă de şapte ani în Danemarca. Au plecat iniţial la studii. Mihai a terminat un Master la Danish Technical University (top 10 institutii de research din UE), iar Dana a terminat Masterul la Copenhagen Business School (top 20 business schools din lume). Aşa au ajuns cei doi tineri să lucreze pentru o companie de top, IBM. La IBM Danemarca, Dana a fost responsabilă cu Internal Communications, iar Mihai a făcut business intelligence. Astăzi, cei doi tineri oferă consultanță pentru dezvoltatorii de jocuri din toată Europa, dar și pentru cei din Statele Unite. Deși nu au absolvit studii în domeniul jocurilor, cei doi tineri au transformat pasiunea pentru ele într-un stil de viață. Dar nu s-au limitat niciodată la un singur job. Mihai şi Dana au visat mereu la o afacere a lor. În Danemarca, au fost voluntari la mai multe studio-uri de jocuri și s-au implicat în multiple proiecte ale dezvoltatorilor de jocuri doar ca să capete experiență și să învețe din greșelile altora. Cele mai importante companii străine în proiectele cărora au fost implicaţi sunt GameAnalytics și SYBO Games. Cea din urmă este o firmă care a dezvoltat celebrul joc Subway Surfers, cel mai downloadat joc de pe planetă anul trecut, care are peste un milliard jumate de descărcări în toată lumea. LEGO, SYBO, firme de renume din Norvegia și SUA, IP-uri Disney sunt doar câteva dintre companiile de la care cei doi tineri au „furat“ meserie.
Consultanți pentru dezvoltatorii de jocuri
Cu un an înainte de a se reîntorce în România, Mihai și Dana Gheza și-au dat demisiile și au devenit consultanți pe cont propriu pentru dezvoltatorii de jocuri din toată lumea. Tot ce implică construirea business-ului din jurul unui joc este specialitatea lor. „Noi ne ocupăm de business în domeniul jocurilor, în special jocuri mobile, jocuri free to play mobile. Ne ocupăm de design de economie de jocuri, monetizare de jocuri, analytics, tot ce ține de date și interpretarea lor, facem publishing, distribuție, tot ceea ce practic nu este development propriu-zis, tot ce nu e programare sau artă, toată partea de business din jur. Asta am făcut în toate firmele pentru care am lucrat“, a explicat Mihai Gheza.
Așa au ajuns să construiască o rețea de clienți în toată lumea, pe care i-au ținut aproape și după ce au părăsit Danemarca. Acum, cei doi și-au deschis un start-up în Brașov și sunt foarte optimiști în ce privește viitorul. „Firma pentru noi a însemnat să avem clienți și un venit pe care să-l facem cât se poate de sustenabil și pentru asta am muncit foarte mult de cu vreo doi ani în urmă, pentru că am înțeles că tranziția va fi să rămânem cu clienții pe care îi aveam deja în Danemarca. Am avut câțiva clienți și în România de când ne-am deschis startup-ul. E mult spus, însă, că avem o piață aici. Vrem să ne conectăm la industria românească, suntem membri Romanian Game Developers Association şi am creat şi câteva evenimente în Braşov“, a completat Dana Gheza.
Folclorul într-un joc pe tabletă
În paralel cu serviciile de consultanță oferite, tinerii dezvoltă propriul studio de jocuri, în care sunt create aplicații 100% românești. „Avem patru titluri de jocuri în dezvoltare. Unul dintre ele e super-secret. Tot ce pot să spun este că se bazează pe folclor românesc, tocmai pentru că în timpul cât am fost plecați am văzut că avem o bogăție enormă de știință veche, folclor, cultură, care trebuie spusă, pentru că nimeni nu a spus-o, cel puțin nu la nivel comercial de amploare. Cred că sunt povești care trebuie spuse și trebuie să învățăm și noi cum să împachetăm asta în ceva care să fie artă care să ajungă la marile mase“, a mărturisit Mihai Gheza. Studioul brașovenilor pregătește și alte trei jocuri. Primul, numit McTaper, care are în centrul atenției niște roboței într-un univers postapocaliptic care omoară monștrii la nesfârșit, dezvoltat împreună cu un studio din București. Cel de-al doilea este un joc în care hackerii se ataca unul pe celălalt ca să-și fure bitcoin. Al treilea este un un soi de whist realizat împreună cu un studio care are specialiști din Liban, Dubai și SUA.
Piața de jocuri, în creștere
Flexibilitatea, creativitatea și controlul caracterizează stilul de lucru al celor doi tineri dezvoltatori de jocuri. „Înainte să ne întoarcem în România ne-am gândit că poate n-o să reușim să găsim talent aici și că va trebui să subcontractăm de prin restul lumii, dar chiar am găsit oameni foarte talentați. Piața de jocuri din România este într-o continuă dezvoltare. Acum doi ani, industria românească de jocuri avea parcă 100-150 de dezvoltatori mici și mari. Anul acesta să tot fie 200 – 300, de la un băiat care creează un joc la el în dormitor, la un studio cu sute de angajări. Majoritatea fac outsorcing, pentru studiouri mai mari, gen Disney, dar își dezvoltă acum și propriile jocuri in-house, propriile IP-uri. Asta are o însemnătate foarte mare pentru industrie“ , a mai spus Dana Gheza.
„Încercăm să ne axăm pe clienți mari, pentru că asta ne aduce contracte cu valoare mult mai mare și cumva asta ne permite și să ne ocupăm de proiectele noastre, care sunt jocurile. Jocurile sunt o cheltuială, nu o investiție. Șansa ca un joc să aibă succes este infimă și am văzut atât de multe studio-uri care au cheltuit atât de mulți bani și timp. Industria jocurilor este extrem de riscantă “, a concluzionat Mihai Gheza.
Povestea creatorilor de jocuri româneşti Mihai şi Dana Gheza a apărut în numărul dedicat industriei IT din revista fwdBV.