Brașov, strada Turnului nr. 13 – sediul Seviciului Pașapoarte. Dimineață, ora 7:
– 27 Ionașcu, 28 Ababei, 29 Popa…..
– De ce mă pui dom’le pe 29, păi eu sunt aici de la 5, am fost primul!
– Omule, nu erai când am început lista! Acum ai venit, acum te-am trecut!
– Îți bați joc de mine?! Eram aici, peste drum, să-mi iau o cafea! E a treia zi când vin, ce vreți, să-mi fac viză de flotant ca să apuc să intru?!
Mulțimea începe să râdă. Este însă un fel de râsu-plânsu, căci scenariul ca toți să ne mutăm pe perioada verii la Pașapoarte ar putea deveni unul cât se poate de real: încă de la începutul lunii mai, depunerea unui dosar pentru eliberarea pașaportului a devenit o adevărată piatră de încercare la majoritatea serviciilor din țară unde nu se pot face programări online. Dar nu e nicio noutate, din contră: parcă vedem același film în reluare în fiecare an. La o simplă căutare pe Google după „aglomerație la pașapoarte” apar zeci de articole din anii trecuți, care vorbesc despre aceeași situație.
Cu toate astea, nimic nu s-a schimbat. E la fel ca zăpada care ne ia prin surprindere în fiecare an în decembrie și ne prinde pe toți fără cauciucuri de iarnă, iar pe firmele de deszăpezire fără material antiderapant. Astfel că dialoguri precum cel de mai sus au loc zilnic în fața clădirii la fel de dărăpănate precum serviciile pe care le oferă, devenite în ultima perioadă o a doua casă pentru mii de oameni în fiecare zi (tot aici sunt și Înmatriculările, unde situația este cel puțin la fel de gravă).
Ce e și mai frustrant e că locul de pe lista de așteptare nu îți garantează absolut nimic. Este pur și simplu ordinea în care se intră pentru obținerea unui…. bon de ordine. De abia în baza acestuia poți ajunge în fața unui ofițer, care să îți preia dosarul. Și asta numai după ore întregi de așteptare.
Le-am scris într-o zi un mail. Nu mă așteptam să-mi răspundă (cel puțin nu prea curând), dar am încercat. Voiam să știu dacă în baza unui bon de ordine aș putea să merg oricând pe parcursul zilei. Să fiu, de exemplu, ultima. Spre uimirea mea, a doua zi am primit un telefon: „doamna Mădălina, de la Serviciul Pașapoarte Brașov vă deranjez, ne-ați trimis un mail.” Nu mi-a venit să cred, a fost chiar o surpriză plăcută. Doamna de la capătul celălalt al firului părea sinceră în motivații: personal puțin, cereri multe – aceeași placă zgâriată deja, însă din păcate extrem de reală și la fel de actuală ca acum 5 ani. Cât despre întrebarea mea, răspunsul a fost negativ: bonul de ordine nu îți garantează locul – nu ești acolo când îți vine rândul, ai pierdut. Dar m-a sfătuit politicos să merg în alt județ, unde poate e mai liber. Adevăru-i că dintotdeauna mi-am dorit să fac turul României, iată ca am acum ocazia perfectă.
Citește continuarea pe republica.ro