Deficitul mare de personal de pe piaţa muncii şi nevoia companiilor de noi angajaţi au impulsionat angajatorii şi din alte domenii să transforme propriii angajaţi într-un fel de headhunteri care „vânează” candidaţi care să le devină colegi.
Competiţia dură pe resurse din industria locală de IT a adus companiile în postura de a le oferi angajaţilor care recomandă departamentului de resurse umane candidaţi care sunt ulterior recrutaţi bonsuri consistente, de 600 până la 3.000 de euro, arată rezultatele unei cercetări de piaţă realizate de furnizorul de servicii de consultanţă în resurse umane AIMS International România.
„Pentru a primi această bonificaţie, candidaţii recomandaţi trebuie să treacă procesul de selecţie, unde nu li se face nicio favoare şi în multe cazuri trebuie să rămână în compania angajatoare o anumită perioadă de timp. Valoarea primei de recomandare nu este deloc neglijabilă”, a spus Şeban Mrejeriu, consultant în cadrul AIMS International România, despre studiul AIMS Salary Map IT 2016.
Cercetarea realizată de compania AIMS a analizat piaţa salariilor şi beneficiilor pentru industria de IT din Timişoara, Cluj, Iaşi, Sibiu, Braşov sau Craiova, pe un eşantion total de 9.400 de angajaţi din 58 de companii din mediul software.
„Dacă în anii ‘90 practica de a recomanda prieteni şi rude în vederea angajării era tratată cu suspiciune, iar companiile care angajau după aceste criterii erau acuzate de nepotism, în prezent peste 90% dintre firmele din mediul software acordă prime angajaţilor când vin cu recomandări de candidaţi pentru interviu”, a precizat Şerban Mrejeriu.
Motivul pentru care firmele din domeniul IT au apelat la angajaţii proprii pentru a-şi ocupa poziţiile deschise este faptul că, de cele mai multe ori cei care lucrează la un loc de muncă înalt calificat au contacte personale în rândul foştilor colegi şi pot identifica uşor candidaţi angajaţi la alte firme, la care recruiterii din companiile angajatoare nu au acces.
„Având în vedere competiţia acerbă de pe piaţa forţei de muncă, orice canal suplimentar prin care se pot identifica candidaţi competenţi e bine-venit şi trebuie luat în considerare”, a explicat Şerban Mrejeriu.
Mai mult, studiul AIMS arată că, pe lângă recomandările interne, doi din trei angajatori cu activităţi în domeniul IT acordă prime de relocare angajaţilor care vin din alte regiuni. Potrivit reprezentantului companiei, cifra este în creştere faţă de anii trecuţi şi menţionează că în următorii ani companiile vor fi nevoite să recurgă chiar şi la angajaţi din alte ţări.
„Regiunile ca Bucureşti, Timişoara, Cluj sau Iaşi sunt în continuare motoarele de dezvoltare a acestui segment de business din ţara noastră. Având în vedere competiţia acerbă pentru noi angajaţi, piaţa locală de forţă de muncă a devenit mult prea mică pentru a acoperi nevoile existente, iar numeroase companii de software şi-au extins reţelele de recrutare la nivelul întregii ţări”, a explicat Şerban Mrejeriu.
Deficitul mare de personal de pe piaţa muncii şi nevoia companiilor de noi angajaţi au impulsionat angajatorii şi din alte domenii să transforme propriii angajaţi într-un fel de headhunteri, care „vânează” candidaţi care să le devină colegi în schimbul unor sume importante de bani.
Printre angajatorii care oferă bonusuri angajaţilor care reuşesc să recomande prieteni sau cunoştinţe sunt firmele de audit şi consultanţă fiscală KPMG şi E&Y.
„Recomandările interne reprezintă metoda favorită pentru poziţiile cu experienţă deoarece au două avantaje, au cea mai bună rată de conversie, de la candidat la angajat, şi contribuie la un nivel de implicare ridicat prin crearea de relaţii şi camaraderie la locul de muncă”, a spus Andreea Mihnea, directorul de HR al firmei E&Y.
În opinia sa, în oraşele mari există multe oferte de muncă, mai ales pentru tineri, astfel că, postarea de anunţuri nu mai funcţionează pentru anumite categorii de candidaţi, ei fiind în majoritate abordaţi direct pentru poziţiile deschise.
Şi reprezentanţii KPMG afirmau recent că sumele cu care recompensează recomandările pot să ajungă şi la 1.300 de euro.