În contextul aprobării logo-ului Bucureștiului, jurnaliștii de la Deutsche Welle fac o analiză a logo-ului Brașovului, aprobat în 2011.
„Orașul Brașov, de pildă, a primit și el după deliberări în Consiliul Local un logo, un zig zag cu contur ușor rotunjit imaginând creasta Muntelui Tâmpa desprinsă din pelungirea literei finale V. E o imagine sărăcăcioasă, care nu spune nimic tocmai pentru că refuză istoria. Edilii au vrut cu tot dinadinsul să uite de Piața Sfatului, de Biserica Neagră, de Șcheii cu străduțe întortocheate și Biserica Sfântul Nicolae și să pună în prim plan prezentul și actualitatea. Înțelegem ușor că despre industria de tractoare a epocii comuniste nici nu mai putea fi vorba. De altfel în sprijinul acestei abordări a fost invocat un sondaj din care reiese că abia 10% din cetățenii Brașovului mai cred că trecutul istoric are vreo relevanță.
E clar că funcționează aici imaginea prezentului trepidant și prejudecata după care trecutul este necesarmente întunecat, iar viitorul încărcat de așteptări luminoase. Un logo este expresia vieții de azi și prin urmare trebuie să fie ”original”, să povestească isprava momentului, nu să evoce imagini ”triste” și prăfuite. Prin urmare Brașovul, care se putea defini cu naturalețe prin locurile sale istorice sau care ar fi putut cultiva stema cu rădăcina încoronată, a preferat un grafism aproape asbtract trimițând vag la un peisaj de munte; nu istorie, nu cultură, ci natură pur și simplu.
Se va obiecta că una e stema și alta e logo-ul și că cele două imagini nu sunt niciodată substituibile, pentru că au funcțiuni diferite. Într-adevăr, logo-ul nu este un substitut de stemă, nu e o altă emblemă mai nouă, mai ”actuală”, dar o legătură există prin negație. Un logo este un simbol al unei identități pe ”orizontala” lumii globale, al unei identități fără identitate, adică o anti-stemă”, se arată în comentariul jurnaliștilor germani.
Un comentariu
In fine in BRAVO pt. critica pe care n-am indraznit s-o fac eu, de cand am vazut desenul („logo”) tip „statiune balneo-climaterica” …