Ieri, cei trei candidați din cei cinci care au rămas în competiția pentru ocuparea postului de manager al Teatrului Sică Alexandrescu au trebuit să treacă peste „proba de foc”, de prezentare a proiectului de management pe care l-au propus. Cei trei sunt Dan Zarafescu, care a câștigat concursul din toamana anului trecut, dar a demisionat la câteva zile de la instalarea în funcție, actorul Dan Cogălniceanu și Mihai Giuriţan, fost director al Casei de Cultură din Făgăraş, iar în prezent colaborator al Teatrului Sică Alexandrescu.
Rezultatele concursului se vor anunţa abia în data de 8 mai, în cazul în care vor exista contestaţii sau pe 11 mai, dacă vreunul dintre candidați va fi nemulțumit și va depune contestație.
În cadrul interviului susținut ieri în fața Comisiei de evaluare, Dan Zarafescu a precizat că de această dată a prezentat o versiune îmbunătăţită a planurilor de management anterioare. Acesta precizat că în elaborarea planului a pornit de la conceptul că teatrul trebuie să fie un spaţiu al coeziunii sociale şi dezvoltării urbane. Totodată, unul dintre obiectivele sale este ca din 2019, Festivalul de Dramaturgie Contemporană să devină internaţional, iar pentru anul 2018 şi-a propus să organizeze un eveniment special, dedicat „patronului spiritual” al teatrului braşovean, Sică Alexandrescu.
Zarafescu a fost sfătuit de un avocat să renunțe la funcție, toamna trecută
În ceea ce privește demisia sa, acesta a mărturisit că nu a făcut-o din cauza protestelor. „Am plecat la sfaturile unui avocat, care, de 10 ani lucrează în Ministerul Culturii şi pe care îl cunosc foarte bine. Nu pot spune mai mult, pentru că am promis să protejez şi persoane şi instituţii. Am stat cinci zile aici. Am vorbit atunci şi cu primarul Braşovului, şi cu viceprimarul Mihai Costel şi după ce le-am spus că renunţ la funcţie şi le-am prezentat documentul, ne-am despărţit civilizat şi i-am anunţat că voi reveni. Acum motivele care m-au determinat să demisionez au dispărut”, a explicat Zarafescu.
Cogălniceanu vrea să fidelizeze spectatorii
Actorul Dan Cogălniceanu, care a fost şi director al Festivalului de Dramaturgie Contemporană în anul 2016, a precizat că planul să de management se bazează pe atingerea obiectivelor, iar conceptul de bază este „teatrul inteligent” şi multe măsuri propuse reprezintă o aplicare a principiilor industriilor creative în activitatea teatrală. „Îmi propun şi implementarea unor strategii de fidelizare, prin introducerea abonamentelor sau a posibilităţii achiziţionării online a biletelor”, a spus acesta. De asemenea, acesta dorește și introducerea unei micro-stagiuni estivale, cu spectacole de stradă sau în alte spaţii neconvenţionale. În ceea ce priveşte infrastructura, el a menţionat că va încerca să renoveze sala mică a teatrului, dar şi să amenajeze o intrare separată, având în vedere că acum, spectatorii intră pe uşa din spate, folosită de angajaţii teatrului.
„Teatrul trebuie să recapete încrederea spectatorilor”
Cel de-al treilea candidat, Mihai Giuriţan, a venit cu un plan de management intitulat „Renaşterea”, care are drept moto: „Vom fi ce am fost şi mai mult decât atât”. „Am venit să ajut TSA, pentru că acum trece printr-o perioadă grea. Teatrul trebuie să recapete încrederea spectatorilor, iar asta se poate face prin spectacole de bună calitate. Pentru a face acest lucru, va trebui ca toţi să tragem la aceeaşi căruţă”, a susținut Giuriţan. Acesta a adus aminte și despre conflictul care a existat în cadrul instituției de cultură subliniind faptul că „am prieteni şi din grupul protestatarilor şi din cel al sindicaliştilor. Nu vreau să discut prea mult despre ce s-a întâmplat anul trecut, dar cred că a fost o lipsă de comunicare. Nu am văzut dorinţa de a se pune capăt. Era un dialog al surzilor