Județul Brașov este traversat de zece drumuri naționale și ca de fiecare dată, după sezonul rece, au apărut și problemele, asfaltul găurindu-se. În luna februarie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin Direcțiile de Drumuri, a lansat o campanie de refacere provizorie a asfaltului deteriorat de pe șoselele naționale. Atunci a fost efectuată o proritizare și s-a intervenit, teoretic, pe drumurile care erau cel mai tare afectate. Din păcate, reparațiile s-au făcut „pe sărite”, nefiind plombate chiar toate gropile, astfel că acestea au continuat să se mărească, creându-le probleme șoferilor.
Drum european plin de gropi
De exemplu, DN 13, care este totodată și un drum european (E 60), fusese inclus pe lista de „peticire” după iarnă. Cel mai afectat sector de drum era cel care traversează Valea Bogății, unde s-a și folosit material antiderapant din plin, și fiind o zonă mai puțin însorită înghețul și dezghețul au afectat foarte mult carosabilul. La un moment dat, drumarii au început să petecească gropile, însă nu au mai apucat să intervină și pe sensul de mers dinspre Rupea spre Brașov, unde gropile au rămas și sunt o adevărată capcană în special pe timp de noapte, ce să mai vorbim atunci când vremea este neprielnică.
S-a peticit doar locul unde s-au plantat panseluțe
Nici pe DN 73, care este de altfel un drum turistic de legătură spre stațiunile Bran, Moeciu și Fundata, reparațiile nu au mai ajuns până la capăt. După o serie de campanii în mass media și proteste ale localnicilor, care au plantat și panseluțe în gropi, a fost refăcut sectorul de drum dintre Cristian și Râșnov. Probabil drumarii au rămas fără asfalt, astfel că drumul spre Moeciu este în continuare presărat de gropi. Drumul este inclus într-un proiect de reabilitare cu bani europeni, însă din cauza apariției unor probleme birocratice lucrările au întârziat, iar reabilitări s-au făcut deocamdată numai pe un tronson din județul Argeș, respectiv dintre Câmpulung și Pitești.
Drumuri care nu au fost incluse pe lista de reparații, deși ar fi trebuit
Și DN 10, care face legătura cu Buzăul nu arată prea bine. Acesta a fost „sărit” din schema reparațiilor de vară anul trecut, astfel că gropile au crescut și mai mult după iarnă. Pentru drumari, această șosea, care face legătura și cu un parc industrial, dar și cu o serie de obiective turistice (Cetatea de la Prejmer care este în patrimoniul UNESCO, Rezervația de Zimbri de la Vama Buzăului) se pare că nu este o prioritate și nici măcar nu a fost inclusă pe lista plombărilor de iarnă.
Așteptăm cu interes „programul de punere în ordine a drumurilor naționale”
Deși atât în martie, cât și în aprilie au fost și perioade cu vreme bună, drumarii nu s-au grăbit să intervină pentru reparații. Acum, după o „binemeritată” vacanță de Paște, drumarii au o nouă scuză că nu vor putea interveni, ținând cont că vom avea parte de vreme urâtă. În luna februarie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a anunțat că odată cu încălzirea vremii, va începe execuţia lucrărilor și cu asfalt normal, care nu se deteriorează la prima ploaie. În acest sens, din 1 aprilie și până pe 30 iunie, la nivelul CNAIR prin subunităţi, ar urma să se desfăşura „Programul de punere în ordine a drumurilor naţionale şi a autostrăzilor la terminarea sezonului rece şi pregătirea lor pentru sezonul estival”. Până în prezent, nu s-au mai oferit detalii despre acest program, mult așteptat.
O licitație nefinalizată
Nu în ultimul rând, pe 13 ianuarie, Direcția Regională de Drumuri Brașov a lansat o licitație pentru furnizarea de mixtură stocabilă, dar și punerea în operă, pentru o perioadă de 48 de luni, respectiv până în 2020. Licitația nu a fost deocamdată finalizată. Valoarea maximă a contractului pentru Serviciul de Drumuri Brașov este de 708.768,69 lei, fără TVA; valoarea maximă a unui contract subsecvent fiind estimată la suma de 227.893,00 lei.