Puțini știu că primul tramvai cu aburi, sau „cal cu aburi”, cum a fost supranumit, a circulat prima dată la Brașov, în martie 1892. Cu o lungime de 17 km, liniile de tramvani au fost construite timp de zece ani. Acest mijloc de transport era ocolit de aristocrația vremii și destinat mai degrabă păturii de jos, care nu-și permitea să circule cu trăsura. „Oamenii nu erau obişnuiţi să circule el şi, potrivit actelor vremii, s-au făcut mai multe curse demonstrative pentru a le da încredere localnicilor. A fost însă extrem de util, deoarece nu mulţi îşi permiteau o trăsură la vremea respectivă şi distanţele era prea mari pentru a fi parcurse pe jos. Tramvaiul a fost o premieră naţională la vremea respectivă, iar după anul 1900 modelul a fost preluat şi de alte oraşe“, a povestit, pentru adevărul.ro, istoricul Marius Tudoroiu. Tramvaiul cu aburi pleca din Bartolomeu, traversa centrul oraşului şi apoi se oprea la Săcele.
Mijlocul de transport al săracilor
După plecarea din Gara Bartolomeu, tramvaiul urca pe strada Lungă, până în Piaţa Sfatului, de unde cobora pe strada Mureşenilor, făcea dreapta în dreptul Hotelului Aro Palace de astăzi şi, prin actualul parc, ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Apoi, tramvaiul îşi urma traseul pe actualul Bulevard 15 Noiembrie şi ajungea până la Noua şi în capăt la Săcele. În Săcele trecea prin satele Baciu, Turcheş şi Cernatu, ajungea la staţia Satulung. „Deşi era un mijloc de transport modern, bogaţii vremii îl ocoleau. Se spunea că dacă eşti văzut în tramvai înseamnă că nu ai bani pentru o trăsură sau o maşină în perioada interbelică. Se ţinea foarte mult cont de statutul social, iar persoanele cu stare nu puteau piciorul în tramvai. Există şi o legendă potrivit căreia fata unui bogat negustor a mers cu tramvaiul de curiozitate şi nu a mai fost luată de nevastă de un băiat bogat pentru că şi-a stricat imaginea“, mai spune istoricul. După Al Doilea Război Mondial, tramvaiul cu aburi a fost desființat de comuniști. Abia în 1987 a fost înființat la Brașov tramvaiul modern, electric. A rezistat puțin, doar 19 ani. În 2006 autoritățile au decis să-l desființeze și a fost înlocuit cu un troleibuz, numărul 8 de astăzi.
Un comentariu
Am fost cu tramvaiul asta. O fi fost modern în 1883, dar la final era desuet. Romanul, indiferent de orînduire, este conservator, a ținut și ține la statutul social.