Demersurile în vederea încheierii unui parteneriat între Consiliul Județean Brașov și Primăria Brașov pentru continuarea proiectului aeroportului au demarat încă de acum doi ani, cele două entități votând la vremea acees și o asociere de principiu. Pentru a intra „în joc”, municipalitatea a solicitat autorităților județene să determine cu exactitate cheltuielile efectuate până acum, dar și care este valoarea lucrărilor care au mai rămas de efectuat, pentru a ști la ce se înhamă. Deși aceste cheltuieli au fost făcute deja publice, iar în mai 2016, atât Primăria, cât și CJ Brașov au votat noi hotărâri prin care s-a detaliat și această asociere (respectiv ca municipalitate să devină acționar majoritar), parteneriatul nu funcționează practic nici în ziua de astăzi.
Soluții sunt, dar autoritățile încă nu s-au hotărât
Problema implicării Primăriei Brașov în proiectul aeroportului a fost reluată și în ședința de dezbatere publică a bugetului municipiului de vinerea trecută, ținând cont că municipiul a rămas cu un excedent pe anul trecut de peste 52 de milioane de euro, cu care s-ar fi putut finanța aeroportul. Se pare că demersurile de punere în operă a acestui parteneriat bat pasul pe loc, iar autoritățile implicate nu au stabilit încă soluțiile legale privind asocierea dintre cele două entități. În aceste condiții, ținând cont că proiectul este al Consiliului Județean, iar aeroportul se construiește la Ghimbav, Primăria nu se poate implica legal. „Am vorbit cu președintele Consiliului Județean Brașov, care mi-a spus că acum se discută cu firma IPTANA (care a realizat studiul de fezabilitate aferent obiectivului de investiții – n.r.). De asemenea, mi-a spus că sunt discuții cu investitori privați. Totul ține acum de proceduri. Fie mergem pe o asociere cu onsiliul Județean Brașov, prin care noi intrăm intrăm cu o contibuție financiară, fie înființăm o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară, din care să facă parte mai multe unități administrativ-teritoriale, Județul Covasna sau municipiul Sfântu Gheorghe. Acum, suntem în faza identificării soluției și a pașilor ce trebuie urmați. În momentul de față, și să avem banii necesari, nu îi putem da, pentru că nu există cadrul legal”, a precizat primarul Brașovului, George Scripcaru. Acesta a mai subliniat faptul că primăria urmează să negocieze cu o instituție bancară, pentru contractarea unui împrumut în vederea finanțării investiției.
Cum va sta Brașovul la capitolul venituri în 2017
Potrivit proiectului bugetului local al municipiului Brașov, în 2017, veniturile sunt estimate la 660,54 milioane lei, din care veniturile proprii care se vor încasa prin Direcţia Fiscală din impozite şi taxe locale sunt estimate la 201,18 milioane lei. Din cotele defalcate din impozitul pe venit, sunt estimate venituri în valoare de 255,26 milioane lei, iar din sumele defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate sunt estimate venituri în cuantum de 182,35 milioane lei. Din cotele din TVA pentru finanţarea învăţământului particular sunt estimate venituri în valoare de 610.000 lei, iar din cotele defalcate din impozitul pe venit şi din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale urmează a se încasa suma de 10,35 milioane lei. Tot de la bugetul de stat urmează a intra la bugetul local şi banii necesari pentru subvenţiile pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţelor, respectiv 0,04 milioane lei. De asemenea, sunt estimate venituri în cuantum de 0,13 milioane lei, de la bugetul de stat, pentru derularea proiectelor finanţate din fonduri europene, precum şi suma de 10,44 milioane de lei pentru proiectele cu finanţare elveţiană. O treime din buget este alocată secţiunii de dezvoltare . În conformitate cu decizia consilierilor locali, excedentul de peste 237 de milioane de lei va fi împărțit astfel: 235.972.690,38 lei pentru finanţarea cheltuielilor secţiunii de dezvoltare, iar pentru acoperirea temporară a golurilor de casă provenite din decalajele între veniturile şi cheltuielile secţiunilor de funcţionare şi dezvoltare vor fi folosite alte 1.771.369,19 lei.