Competiţia dezvoltatorilor de centre comerciale se înteţeşte în Braşov, după ce doi mari investitori – AFI Europe şi Immofinanz – şi-au anunţat planurile de a pătrunde cu malluri în oraşul de la poalele Tâmpei. Cele două proiecte de mari dimensiuni se vor adăuga centrului comercial Coresi, dezvoltat de Immochan şi care funcţionează deja de aproape doi ani.
„Am demarat procedura de obţinere a autorizaţiilor necesare pentru construcţia viitorului nostru proiect Stop Shop din Braşov, procesul fiind în prezent în desfăşurare. Estimăm că lucrările de construcţie vor fi finalizate anul acesta. Viitorul parc de retail va fi situat pe fosta platformă IUS Braşov şi va reprezenta prima unitate Stop Shop dezvoltată de Immofinanz“, spune Sorin Vişoianu, country manager operations pentru România în cadrul companiei de investiţii imobiliare Immofinanz.
Managerul a anunţat de anul trecut că plănuieşte să deschidă în România un lanţ de centre comerciale sub conceptul Stop Shop, existent deja la nivelul grupului în Austria, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Serbia şi Slovenia. Vişoianu nu a precizat atunci în ce oraşe vor fi dezvoltate aceste malluri, însă a anunţat ulterior că Braşovul este unul dintre ele.
„Braşovul este unul dintre principalele centre de dezvoltare din România, pentru diferite niveluri ale economiei, fapt ilustrat şi prin evoluţia consumului şi a cererii pentru facilităţi comerciale. Este un oraş cu un potenţial semnificativ, cu precădere în sectorul retail, şi este ideal pentru brandul Stop Shop al Immofinanz, special creat pentru oraşe de dimensiuni mici şi mijlocii. Estimăm că sectorul de retail local va continua să se dezvolte şi să se diversifice, inclusiv prin centre comerciale de toate dimensiunile şi prin atragerea mai multor branduri internaţionale la Braşov, pentru a răspunde cererii în creştere şi nevoilor diversificate ale localnicilor“, mai spune Sorin Vişoianu. Immofinanz deţine 66 de magazine în reţeaua Stop Shop, în şapte ţări din Europa Centrală şi de Est. Aceste centre comerciale sunt situate în zone cu un număr cuprins între 30.000 şi 150.000 de clienţi potenţiali, iar modul lor de dispunere este asemănător cu proiectele dezvoltate de fondul sud-african de investiţii NEPI. Pe partea de retail, Immofinanz mai deţine brandul Vivo!, pe care l-a implementat la nivelul mallurilor pe care le deţine în Cluj-Napoca, Constanţa, Piteşti şi Baia Mare.
AFI inaugurează un nou mall, dar abia în 2018
Tot în Braşov, dezvoltatorii de la AFI Europe România au finalizat, la începutul anului trecut, achiziţia terenului de 40.000 de metri pătraţi din centrul de business al oraşului, pe fosta platformă Hidromecanica, pe care a început deja să fie ridicat un proiect cu destinaţie mixtă. Din ansamblu vor face parte centrul comercial AFI Palace Braşov şi proiectul de birouri clasa A AFI Park Braşov, care va fi livrat în două faze.
Lucrările de construcţie la proiectul AFI Braşov au fost demarate anul trecut, iar termenul iniţial de finalizare era trimestrul al patrulea din acest an. Livrarea a fost însă amânată până în 2018.
Mallul AFI Braşov va avea o suprafaţă închiriabilă de 45.000 de metri pătraţi, dispuşi pe trei niveluri, în vreme ce birourile vor avea o suprafaţă închiriabilă de 25.000 de metri pătraţi. În mall, va fi integrată şi o terasă de mari dimensiuni cu vedere către Munţii Carpaţi. Singurul chiriaş anunţat până acum în viitorul mall din Braşov este retailerul Carrefour, care a preînchiriat o suprafaţă de 6.500 de metri pătraţi la parter. David Hay, CEO al AFI Europe, a spus totuşi că dezvoltatorul se apropie de finalizarea mixului de chiriaşi.
AFI Braşov va fi al treilea centru comercial pe care israelienii de la AFI Europe îl au pe piaţa locală, după AFI Cotroceni, un proiect de 81.000 de metri pătraţi, în Bucureşti, şi AFI Ploieşti, cu o suprafaţă închiriabilă de 34.000 de metri pătraţi.
Immochan: „Trei proiecte de tipul Coresi sunt prea multe“
În Braşov există deja un centru comercial de mari dimensiuni, inaugurat în martie 2015 de Immochan, divizia imobiliară a grupului francez Auchan, pe fosta platformă industrială Tractorul din Braşov, pe un teren de 100 de hectare. Investiţia a fost de 60 de mil. euro. „E de preferat să fim singuri şi să ne bucurăm de succesul de care ne bucurăm astăzi, dar în mod sigur concurenţa ne va stimula. În mod categoric Braşovul poate să suporte două centre comerciale de tipul Coresi şi AFI. Dacă va apărea şi un al treilea proiect, e mult, cred“, spune Tatian Diaconu, CEO al Immochan România
Immochan a extins cu o suprafaţă de 15.000 de metri pătraţi proiectul din Braşov creând un mall stradal, compartimentat în 12 spaţii comerciale de dimensiuni medii şi mari. Investiţia pentru această extindere ajunge la 10 milioane de euro.
Tatian Diaconu a spus recent că Braşovul rămâne o prioritate în continuare pentru companie şi se gândeşte chiar să dezvolte un proiect de birouri acolo.
Immochan administrează în prezent 23 de centre comerciale în Bucureşti şi în ţară.
În primul an de funcţionare, Coresi Shopping Resort a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 60 de milioane de euro de la cele 120 de magazine deschise în galerie, excluzând hipermarketul Auchan. În primele 12 luni, mallul a avut în total opt milioane de vizitatori.